Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Fineer vacuum zakken e.d.

Ik heb wat plannen voor het maken van een humidor, nou heb ik al wat fineer ter plaatse (gevlamd ovangkol) en nou wilde ik gebruik gaan maken van een vacuüm pers, maar wie weet waar ik een vacuümzak kan kopen met sluitingen.

Ik zat al te kijken naar een DHZ oplossing pvc/abs buis als sluiting en een inschroef autoventiel als aanzuig kant.
    Als vacuüm bron heb ik een oude koelkast compressor.

Nou ben ik wel van het DHZ maar de zak zou ik graag willen hebben, of is landbouwplastic ook een idee?
    Je zit iig met het verlijmen van PA is nogal lastig of ik moet gewoon vinyl hebben.....

Dus wie heeft er nog ideeën?
    De strijkbout methode heb ik al geprobeerd op wat proefstukjes qua afwerking maar dat bobbelt een klein beetje met dit fineer vandaar dat ik een koude pers wil doen.

En dan ook de vraag MOET ik perse een fineer lijm gebruiken b.v. tightbond cold press of kan dat ook keurig met d2 lijm v.d. action, een grote opentijd is niet nodig het zijn maar kleine panelen.

Je zou misschien bij een tent speciaalzaak kunnen vragen, dat "tentglas" is vrij stevig spul geloof ik

Baptist heeft een kompleet setje van een zak met een handpompje en dat werkt prima. Ik heb het een paar jaar geleden gekocht toen we in Bangkok woonden. Daarvoor had ik thuis beschikking over een aantal vacuümpompen etc voor de productie van composiet bootjes en onderdelen. Voor het vacuumeren gebruikten we gewoon dik plastic en in het begin dichten we dat af met butyleenkit. Later gingen we over op de speciaal daarvoor gemaakt kitstrips, dat werkte wat handiger, maar dat was ook voor grote objecten, tot 12 m. Op de site van Joe Woodworker vind je ook veel handige info, maar voor het gewoon koud persen van fineer op plankjes etc zou ik serieus kijken naar de optie met handpompje. Gewone houtlijm gaat prima, maar wel goed verdelen.

jaap

Mooie informatie van Jaap, wat een goed forum is dit toch!
    Eén kleine aanvulling mbt het lijmen: pas op dat je niet te dik insmeert, want dan drukt de pers de lijm door je fineer heen en dat krijg je niet meer weggeschuurd.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Baptist heeft een kompleet setje van een zak met een handpompje en dat werkt prima. Ik heb het een paar jaar geleden gekocht toen we in Bangkok woonden. Daarvoor had ik thuis beschikking over een aantal vacuümpompen etc voor de productie van composiet bootjes en onderdelen. Voor het vacuumeren gebruikten we gewoon dik plastic en in het begin dichten we dat af met butyleenkit. Later gingen we over op de speciaal daarvoor gemaakt kitstrips, dat werkte wat handiger, maar dat was ook voor grote objecten, tot 12 m. Op de site van Joe Woodworker vind je ook veel handige info, maar voor het gewoon koud persen van fineer op plankjes etc zou ik serieus kijken naar de optie met handpompje. Gewone houtlijm gaat prima, maar wel goed verdelen.

jaap
    De vraag van de houtlijm kwam dan eigenlijk ook van Joe Woodworker gezien hij volgens mij aangeeft dat het niet hard op droogt en voor "seam creep" en "delaminatie" kan zorgen. Nou leek mij de coldpress lijm gewoon pva met langere open tijd....

En mijn gefineerde kratradio in de schuur delamineert ook niet.... dus tja....

ik heb een zak gevonden, al dan niet open aan 2 kanten op http://www.inconcrete.nl/longboards-...d-50x200cm.htm groot genoeg voor mijn doeleinden.
    Eens kijken wat PE (Polyethyleen) kan lijmen
    Laatst gewijzigd door jaap; 14-10-14 om 10:48.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik heb ook nog een vacuumpomp + folie e.d. staan. Nooit bij stilgestaan dat die ook voor hout gebruikt kan worden Toch maar eens te koop zetten...

Ik heb de folie gehaald bij polyservice. Bij composieten moet er dan nog een bleeder en breather tussen...

Ik zou het met epoxy doen
    dun aanbrengen met een viltroller niks geen geklieder met houtlijm
    Met een hamer past alles...

Zou je hier ook de vacuum opbergzakken voor kunnen gebruiken?
    (Blokker, action etc) die worden normaal gesproken gebruikt voor het opbergen van kleding.
    Zijn redelijk goedkoop, voorzien van een (stofzuiger)ventiel en kant en klare sluiting.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    ik heb die zakken al succesvol gebruikt voor composiet productie .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bruin Bekijk Berichten
    Zou je hier ook de vacuum opbergzakken voor kunnen gebruiken?
    (Blokker, action etc) die worden normaal gesproken gebruikt voor het opbergen van kleding.
    Zijn redelijk goedkoop, voorzien van een (stofzuiger)ventiel en kant en klare sluiting.
    Geprobeerd, houden geen vacuum (of ik heb er geen geluk mee)

Forum Rechten