Bol met 3 dragers

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stap 31 is de bovenkant afdraaien.
+/- 1 mm van de bovenste topjes blijven en een 10-tal mm diep gaan.
Met een fijne beitel het geheel los snijden.
PA150419.jpg

De bovenste toppen moeten nog op vorm gemaakt worden en dit zal handmatig gebeuren.
Ik denk er eens over na wat het zal worden tegen morgen.
PA150422.jpgPA150423.jpg

Dit is hier nu voorlopig het resultaat voor vandaag.
PA150420.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb nog een 2-tal filmpjes bij stap 26 en 27 tussen geplaatst.
Dit heeft heel wat moeite gekost om dit te doen.
Het is de eerste maal dat ik via mijn fototoestel een AVI-bestand (filmpje) moet omzetten in youtube en hier op de forum plaats.
Maar ja, het is gelukt.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag wat verder gewerkt aan de bol met 3 dragers.
Ik heb enkele dagen niet verder kunnen werken door het vele verbeterwerk van mijn leerlingen.

Stap 32 is een werkstuk klaar maken om de bol te realiseren en tussen de centerpunten spannen van de draaibank.
Mijn keuze is gegaan naar zilverberk waarvan ik al op voorhand weet dat dit niet de gemakkelijkste houtsoort is om te draaien.
De vezels zijn heel gevoelig om uitgetrokken te worden al heb je een zeer goed snijdende beitel.
Het werkstuk heeft wel een mooie tekening. De grootte van het werkstuk is 320 mm x 90 mm x 90 mm.
PA170425.jpg

Stap 33 is het werkstuk wat grof ronddraaien en aan de uiteinden een stukje draaien van +/- 55 mm om de klauwkoppen erop te kunnen spannen.
PA170427.jpgPA170428.jpgPA170431.jpgPA170432.jpg

Stap 34 is het werkstuk op diameter 80 mm draaien en een kraagje (iets schuin) aandraaien die precies past in het groefje van de 3 dragers.
De diameter achterliggend het kraagje is 70 mm.
Vervolgens aan de linkerkant van het kraagje is er een uitdieping gemaakt van een 4-tal mm diep en hoog die als sluitpunt moet dienen voor het deksel op zijn plaats te houden.
Daarna is met een beiteltje van 2 mm naast het kraagje voor het deksel een 10 -tal mm diep gedraaid om later daar de afsteking te doen van het deksel.
PA170435.jpg

Stap 35 is de hoogte van de 2 halve bolle aanzetten en afsteken tot op een diameter van 20 mm.
PA170438.jpgPA170440.jpg

Stap 36 zijn de afrondingen van de 2 halve bollen draaien.
PA170444.jpgPA170445.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stap 38 zijn de halve bollen afsteken van elkaar met het beiteltje van 2 mm.
Ik heb afgetoken tot op een 5-tal mm van het einde om daarna door te zagen met een handzaag.
Ik heb de beslissing genomen om het toch volledig af te draaien met het beiteltje van 2 mm en het noodlot is toegeslaan.
PA170453.jpg
Dit is dikke pech, maar langs de ander kant had ik het kunnen verwachten doordat het een heel moeilijk vezel is om in te draaien.
Als je zoiets tegenkomt, moet je een oplossing zoeken.
Hier mijn oplossing.
De ene helft is niet zo moeilijk om de onderkant effen te draaien.
Door behulp van het eerder gedraaide kraagje en wat keukenpapier kan ik het opspannen tussen mijn klauwen en zo de onderkant afwerken.
IK heb een fot vergeten te nemen van de afwerkingsproces.
PA170454.jpgPA170455.jpgPA170456.jpg
De andere helft heb ik met behulp van aluminiumplaten en rubberblokjes op mijn klauwkop de afronding gemaakt en daarna een gat van diameter 20 mm ingeboord met een diepte van +/- 15 mm.
PA170457.jpgPA170459.jpgPA170461.jpg
IK heb een stukje hout van +/- 100 mm x 30 mm x 30 mm gemaakt en een tapje aangedraaid die precies in het gat past van het deksel.
De houtsoort is muteyne. Het staafje muteyne zal 2 functies hebben.
Eerste functie is om de het deksel langs de binnenkant hol te draaien.
Tweede functie is om er een siersteeltje/hanvaatje van te maken.
PA170462.jpg
Ik heb dan een gaatje van +/- 5 mm dwars door het deksel geboord om een luchtverplaatsing toe te laten tijdens het lijmen van het muteyne blokje.
Doe je dit niet, dan kan de lucht niet weg en kan je het niet diep genoeg steken.
Het gaatje van 5 mm kan geen kwaad omdat er nog een iutholling met komen langs de binnenkant.
Het enige nadeel is nu bij het openen van het deksel is dat je zal je het handvaatje zien.
Maar ja, dit is een detail.
PA170464.jpg
Staafje muteyne inlijmen en op spanning zetten met de is waar het centerpunt cone MK2 insteekt.
PA170467.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
PA170468.jpg

Nu alles laten drogen en binnenkort zal mijn uiteenzetting volgen.
Hopelijk ken ik geen tegenslagen meer.
 

de Kastanjeboom

Actieve deelnemer
7 jan 2013
353
0
Kapellen
Houtdraaien op top niveau ... En vooral hoe knap voorgesteld. (Ik zeg het als compliment: je merkt het dat je lesgeeft !) fijn werk Didier en een top verslag!
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Jammer van de tegenslag, maar aan de andere kant: zo'n tegenslag dwingt juist tot (nog) meer creativiteit.
succes met de volgende stap!

Inderdaad Meron, dit is correct wat je hier zegt.
Bij een tegenslag moet je uw creativiteit uithalen waar het meestal nog beter kan zijn dan te voren.
De bedoeling was een handvaatje rechtstreeks op het deksel te draaien en eventueel zwart maken.
Ik wist op voorhand dat dit zou kunnen voordoen aangezien de moeilijke vezels van zilverberk.
Nu, het lot beslist er anders over.

- - - Updated - - -

Houtdraaien op top niveau ... En vooral hoe knap voorgesteld. (Ik zeg het als compliment: je merkt het dat je lesgeeft !) fijn werk Didier en een top verslag!

Bedankt voor het compliment Kastanjeboom.
IK heb graag dat de mensen iets bijleren en vooral iets visueel kunnen volgen.
Zo kan een ander het ook gaan uitvoeren in plaats van te piekeren hoe iets in elkaar steekt.
Het geheim hoe iets in elkaar steekt weet ik ook graag om het eventueel na te maken of toe te passen bij dergelijke werkstukken die je wil realiseren.
Van mij mag alles geweten, gezien en gedeeld worden.
Zo ontstaat er een band met elkaar waarvan we vooruit geraken.
Dit is toch de bedoeling om met de forumleden of vrienden te helpen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Wat een prachtige serie posts Didier, het leest als een spannend verhaal en ben heel benieuwd naar de afloop! Na al dat prachtige draaiwerk op het forum, krijg ook steeds meer zin er ook eens aan te beginnen.

jaap
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wat een prachtige serie posts Didier, het leest als een spannend verhaal en ben heel benieuwd naar de afloop! Na al dat prachtige draaiwerk op het forum, krijg ook steeds meer zin er ook eens aan te beginnen.

jaap

Moet je zeker doen Jaap.
Houtdraaien is iets bijzonder waarvan je heel veel plezier aan zal beleven.
Succes met uw opstart en ben benieuwd naar uw realisaties
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stap 39 is een kalibertje/malletje maken om de inwendige uitholling te draaien van het onderste deel bol.
Er is weer een gaatje ingeboord dwars door het hulpstuk.
Redenen: één voor de luchtverplaatsing en twee voor als het bol gedeelte te veel spant weer langs de achterzijde eruit te kunnen duwen.
PA190478.jpgPA190482.jpgPA190484.jpgPA190485.jpgPA190486.jpg

Stap 40 is het onderste bol gedeelte in het kalibertje/malletje plaatsen en bevestigen met ijzeren plaatjes. Deze zijn afkomstig van afgezaagde zeetjes van 30 mm x 30 mm.
De uitholling werd gedraaid en regelmatig losgemaakt om de wanddikte te kunnen controleren.
Daarna schuren en afwerken met shellawax.
PA190489.jpgPA190519.jpgPA190520.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stap 41 is alles van de draaibank halen en eens presenteren in de staander met de 3 ondersteuningen.
PA190524.jpgPA190525.jpgPA190526.jpgPA190527.jpg

Ik ben bijna aan mijn eindfase toe.
Het bovenste deksel met handvaatje nog draaien en de 3 punten van de dragers nog bijwerken.
Hier nog een foto met het niet afgewerkte deksel.
Het handvat gedeelte toont nog heel groot, maar dit moet nog heel veel verkleinen.
Dit komt omdat ik een stukje liggen had die passend zou zijn.
Waarom afzagen als het gemakkelijker gegrepen kan worden voor het draaien.
PA190528.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Stap 42 is het deksel van de bol opspannen in de klauwkop en uithollen plus afwerken met shellawax.
PA200531.jpgPA200533.jpgPA200535.jpgPA200538.jpgPA200540.jpgPA200543.jpg

Stap 43 is het handvaatje draaien en afwerken met shellawax.
PA200546.jpgPA200547.jpgPA200550.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.