Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Lintzaag: Revisie van de geleiding

Hallo allemaal,

Van het weekend heb ik een 2e hands lintzaag van het merk Inca op de kop getikt. Een ouder model maar wel kwaliteit, helemaal van gegoten aluminium. Ik moet nog wel een nieuw zaaglint bestellen en het e.a. afstellen want recht zagen is er nog niet bij. En ook een nieuw lagertje op de geleiding boven.

Zijn er mensen op dit forum die ook machines hebben van dit merk/type en misschien wat tips kunnen geven wat betreft afstellen en aanschaf nieuwe zaaglinten?

B.v.d. David

Attached files

Zaaglinten

Binnenkort ben ik van plan een aantal nieuwe zaaglinten te bestellen in Duitsland. Ik wil planken en balkjes voornamelijk in de lengte gaan zagen. Echter een aantal dingen zijn mij nog niet duidelijk.

- De maximale breedte x dikte van het zaaglint in verhouding tot de lengte van het zaaglint(1875mm), de wieldiameter (280mm) en het vermogen van de machine (0,6PK).

- Het aantal tanden per inch, wat is beter, en staat het in verhouding met het vermogen van de machine.

- Verder zijn er verschillende kwaliteiten. Ongehard, geharde tanden, carbon staal, Bi-metal M42. Sommige typen zijn eigenlijk voor metaal bedoeld, maar dan denk ik dat vliegt door het hout en blijft langer scherp...?

Maar ik wil het wel veilig houden natuurlijk... 8-)

Wie o wie heeft know-how hiervan...

Re: Zaaglinten

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door David80
    Binnenkort ben ik van plan een aantal nieuwe zaaglinten te bestellen in Duitsland. Ik wil planken en balkjes voornamelijk in de lengte gaan zagen. Echter een aantal dingen zijn mij nog niet duidelijk.

- De maximale breedte x dikte van het zaaglint in verhouding tot de lengte van het zaaglint(1875mm), de wieldiameter (280mm) en het vermogen van de machine (0,6PK).

- Het aantal tanden per inch, wat is beter, en staat het in verhouding met het vermogen van de machine.

- Verder zijn er verschillende kwaliteiten. Ongehard, geharde tanden, carbon staal, Bi-metal M42. Sommige typen zijn eigenlijk voor metaal bedoeld, maar dan denk ik dat vliegt door het hout en blijft langer scherp...?

Maar ik wil het wel veilig houden natuurlijk... 8-)

Wie o wie heeft know-how hiervan...
    Zoek het niet te ver, voor een lintzaag met dergelijke kleine wieldoormeter zou ik sowieso opteren voor carbonstaal en ongeharde tanden, zaagbreedte max 12mm, en de zaagdikte zo dun mogelijk.
    Aantal tanden ong. 6à8 per duim.
    Door de kleine wieldiameter gaat er bij de dikkere zaaglinten grote kans zijn op haarscheurtjes en mogelijk ook op breuk.

Of je kan kiezen voor metaalzaagbladen met een grove tandsteek, deze zijn goedkoop in aanschaf, zagen redelijk tot goed, zeker bij contourwerk maar sommige types kan je niet laten herslijpen, of de slijpkost is duurder dan de aanschaf van een nieuw zaaglint.

André

Re: Lintzaag: M'n nieuwe speeltje

Nou bedankt voor je advies. Ik heb in Duitsland 3 zaaglinten besteld, daar worden ze op maat gemaakt. 15mm en 10mm breed van 0.4 dik van super carbon staal? En 1 bi-metaal van 13mm breed met een grove tand. Gaan we gewoon is wat dingetjes uitproberen.

Ben er trouwens achter gekomen dat de ruggeleiding onder ontbreekt en aan de bovenkant het lagertje kapot is. Dus ben daarvoor ben ik nieuwe onderdelen aan het fabriceren met nieuwe lagers. Ook heeft deze zaag een systeem met carbon blokjes, daar heeft de vorige eigenaar stukjes hardhout ingezet. Misschien ga ik daarvoor ook een lagergeleider maken.

De motor is ooit ook vervangen voor een zwaarder model van 0,75 PK ipv. 0,6 PK standaard. Is mooi meegenomen. :P

Geleiding is af

Het pokhout en de nieuwe zaaglinten zijn deze week binnengekomen. Dus nog even getinkerd aan de geleiding van de Inca. Dus de nieuwe glijblokjes gemaakt van pokhout en het zaaglint geinstalleerd.

Het zagen is echt een wereld van verschil met een nieuw lint. Het gaat harstikke recht en ik hoef de langsgeleiding niet bij te stellen.

Dus even lost van de zaaglinten... Het ding 2e hands aangeschaft voor 150 euro en voor 30 euro aan nieuwe onderdelen uitgegeven. Maar nu doet dit oude machientje weer goed dienst.

Ik heb ook nog een bi-metaal zaaglint met 4tpi besteld als die binnenkomt gaan we die ook nog testen.

Attached files

Re: Lintzaag: Revisie van de geleiding

Je kan die dingen ook in plastic bestellen, maar dat is aardig prijzig. Dus het is idd wel een idee om er 1 van hout te maken. Hoeveel speling houd jij om het zaaglint? Hij moet lijkt me niet tegen het hout aanlopen.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

gesproken over het reviseren van een lintzaag :

welke merken linten gebruiken jullie? en waar aan te schaffen? ik heb zelf nu ook een oude inca lintzaag staan. het huidige lint is 1850mm lang.

rick

Lintzagen moet je nooit van een merk kopen, die zijn vaak veel te hoog geprijsd. Kijk eens of er in de buurt een gereedschapslijperij zit, die hebben vaak de mogelijkheid om zaaglinten op maat te maken.

Hier heb je een slijperij in IJsselmuiden, daar laat ik mijn vlakbankbeitels altijd slijpen. Ik weet niet of ze zaaglinten hebben/maken; http://www.eogs.nl/

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

wilco!!! hardstikke goed. ik heb net contact gehad met eogs. een zaaglint maken kosten 12,50. scheelt inderdaad aanzienlijk met bv axminister. de kwaliteit kan ik niet bepalen maar dat zien we vanzelf. tevens een prijs aangevraagd voor het slijpen van zaagbladen.

rick

Mooi dat je wat aan de tip gehad hebt! Ik ben benieuwd naar je ervaringen over hun zaaglinten.
    Wist je trouwens dat EOGS staat voor: Eerste Overijselse Gereedschap Slijperij?

Forum Rechten