Ervaring Metabo TS254.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Hallo.

Ik ben op zoek naar een tafelzaag en kwam daarbij de
Metabo ts254 tegen.
Deze lijkt mij erg geschikt voor mijn doeleinde.
ik zoek een compact op te ruimen machine.
welke zuiver zaagt (ook kleine stukken)
Een goede stevige aanslag heeft.
Wie heeft er ervaring met deze zaag of heeft hem zelf ook?
En wie kan er wat over vertellen?
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
Toevallig heb ik deze zaag een tijd geleden gekocht en zo'n anderhalf maand nu in gebruik. Ikzelf was op zoek naar een betaalbare kwaliteit tafelzaag die ik kon gebruiken in m'n garage om in de weekeinden en sporadisch in de avond, om als amateur hobbyist simpelweg leuke gebruiksvoorwerpen en meubels te kunnen maken. Afhankelijk van je eigen wensen maakt dat mijn mening natuurlijk meer of minder relevant. Bovendien is dit mijn eerste tafelzaag waarmee ik heb gewerkt dus kan ik je niet zeggen hoe hij zich verhoud tot alternatieven.

Vooralsnog ben ik er zeer tevreden mee. Het in- en uitklappen van de poten is erg eenvoudig en snel gedaan. Ikzelf gebruik de machine stationair maar zeker als je 'm wat vaker opruimt/ opzet en daar handigheid in krijgt is dat makkelijk binnen een minuut gedaan. Daar komt bij dat alle onderdelen netjes in de machine kunnen worden opgeruimd; zaagbladen, de duwstok, snoer, afzuigslang en mitre gage (ken het Nederlandse woord even niet), ze zitten allemaal netjes vast. Over de mobiliteit is goed nagedacht.

Met de poten uitgeklapt is de machine opvallend solide; er zit geen beweging in en ook tijdens het zagen voel ik geen storende vibraties. Kortom, hij staat als een huis. Nogmaals, ik heb geen vergelijkingsmateriaal maar op dit gebied kan ik me niet voorstellen dat alternatieven dit veel beter doen.

Vooralsnog heb ik alleen met standaard bouwmarkt vuren, multiplex en hardhout gewerkt, maar ook over de nauwkeurigheid en zuiverheid heb ik geen klachten. Een van mijn redenen om voor de TS254 te gaan was de out-of-the-box mogelijkheid om stukken van 630 mm breed te zagen. Bij andere machines is dit soms mogelijk met extra bij te kopen uitbreidingen wat op zich prima is, maar wel een groot prijsverschil met zich meebrengt. Als je een hendel omzet kun je de tafel traploos verbreden en ook geheel uitgetrokken zit hier verder geen speling in.
De parallel geleider rust netjes op 2 rails en kun je op iedere plek (ook aan de andere kant van het zaagblad) vastzetten. Het vastzetten gebeurd met 1 hendel (dus niet 2 zoals budget zagen meestal hebben) en vast is ook echt vast. Door vooral een de uiteindes te duwen kan er wat speling ontstaan, maar in het midden heb je hier geen last van. Ik heb geen tests gedaan voor de nauwkeurigheid maar heb het gevoel dat vooralsnog de meeste imperfecties eerder aan mijzelf dan aan de zaag liggen.

De zaaglijn die het meegeleverde blad achterlaat is vooralsnog uitstekend. Als andere tafels (of bladen) dit beter doen valt dat in de categorie details. Ik moet zelf nog eens uitzoeken of ik andere/ verschillende zaagbladen nodig heb voor verschillende taken, maar de kwaliteit die ik tot nu toe krijg heeft me hier nog niet toe aangezet.

Als ik minpunten moet noemen is dat eigenlijk alleen de meegeleverde mitre gage (nogmaals, ben even de Nederlandse term kwijt). Deze zit wat mij betreft veel te los in de T-track waardoor cross-cuts simpelweg niet nauwkeurig genoeg zijn. Afgelopen weekend heb ik even een cross-cut slede in elkaar geknutseld en die kun je natuurlijk zo nauwkeurig maken als je wilt. Misschien dat dit standaard is voor meer zaagtafels, maar wat mij betreft is dit echt een misser.

Tijdens mijn eigen onderzoek naar welke tafelzaag het best voor mij zou zijn heb ik onder andere veel gehad aan dit filmpje. Het is natuurlijk gewoon een soort reclame materiaal, maar ik vond het handig een beter gevoel te krijgen bij het apparaat. Zo heb ik ook clips van bijvoorbeeld de Bosch PTS 10 gezien maar dat zag er toch wat fragieler en minder stabiel uit.

Hopelijk heb je hier iets aan en ik kan natuurlijk altijd concretere vragen beantwoorden.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Wat een boel informatie zeg.
vriendelijk bedankt.
Ik heb wel wat specifieke vragen.
wat is de hoogte van het tafeloppervlak vanaf de vloer als hij op zijn poten staat?
Kun je een 122x244 plaat in de lengtedoorzagen zonder zij steun?
Is de achtersteun welke aan de tafel zit stevig genoeg om een plaat te houden of alleen korte stukken?
En zit deze steun maar met twee draaischroefjes vast?
Hoe is de afzuiging?
En kun je het spouwmes laag afstellen om verdekte zaagsnedes te maken?
 

Catharsium

Nieuw lid
11 okt 2013
14
0
Almere
wat is de hoogte van het tafeloppervlak vanaf de vloer als hij op zijn poten staat?
85 cm. Ikzelf ben 1.80 m en de hoogte voor mijzelf voelt prima.
Kun je een 122x244 plaat in de lengtedoorzagen zonder zij steun?
Van het zaagblad tot de linker zijkant heb je 27 cm en aan de voorkant, afhankelijk van de zaaghoogte zo'n 22-25 cm. In principe kun je tot 63 cm tussen de geleider en zaagblad kwijt en ligt het zwaarte punt van de 122 cm brede plaat ongeveer bij de zaag. Je cut-off zal echter dus niet in het midden ondersteund worden dus het lijkt me wat lastig hier in je eentje de plaat overal te ondersteunen.
Is de achtersteun welke aan de tafel zit stevig genoeg om een plaat te houden of alleen korte stukken?
De achtersteun voelt vrij stevig aan en je trekt 'm zo'n 35 cm naar buiten (totaal heb je dan vanaf achterkant spouwmes zo'n 48 cm). Onder 18 mm, 62x124 multiplex is het geen probleem en geloof ook niet dat nog grotere stukken snel te zwaar zullen worden. Dat gezegd hebben, i.c.m. je vorige vraag zul je voor de preciezie en veiligheid bij grotere stukken toch al snel een zij/outfeed tafel willen gebruiken, maar in theorie zie ik niet snel problemen.
En zit deze steun maar met twee draaischroefjes vast?
Nee, het zijn 2 metalen buizen van ruim een cm doorsnee (niet nagemeten). Je trekt 'm dus gewoon naar buiten (beperkt tot zo'n 35 cm dus) en feitelijk de zwaartekracht houdt hem op zijn plaats.
Hoe is de afzuiging?
Ik ben nog in de markt voor een goede stofzuiger dus heb 'm niet niet aangesloten gehad. Dat gezegd hebben zie ik standaard al veel stof de achterkant via het aansluitpunt verlaten. I.c.m. de meegeleverde kap en slang zal een een goede afzuiger het grootste deel wel op kunnen pakken, maar een concrete ervaring moet ik je op dit moment dus nog schuldig blijven.
En kun je het spouwmes laag afstellen om verdekte zaagsnedes te maken?
Ja, in de laagste stand kun je prima rabbets en dado's trekken.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.823
387
38
Enkhuizen
Hartelijk dank voor uw duidelijke uitleg.
Ik denk dat deze machine precies is wat ik zoek.
Ik wil binnenkort 2 opklapbare zaagbokken maken waarmee ik alvast rekening kan houden met de 85cm hoogte van het blad ivm uitvoertafel of zijtafel.

Bedankt
 

Fr@nk1982

Nieuw lid
21 dec 2012
2
0
Dank voor jullie info. Ik ben zelf ook in de markt voor een nieuwe zaagtafel en denk dat dit m worden moet. Ik heb nu en aantal jaren gezaagd met mijn zelfbouwzaag en ik mis wat nauwkeurigheid, instelmogelijkheden, compactheid en zaagdiepte. Genoeg "missers" om naar een andere zaag op zoek te gaan dacht ik zo.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of er een dado-stack in de zaag geplaatst kan worden. Weet iemand t antwoord?
 
Laatst bewerkt:

smaigel

Nieuw lid
19 sep 2014
15
0
Zit ook al een tijdje te twijfelen, en vermoed dat dit hem ook voor mij gaat worden.

(waar ik over zat te twijfelen: Scheppach Tisa 5)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.