Isoleren vrijstaande garage

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik bevestig dan eerst de dampopen folie op de kant die naar de muur komt. Dan oprichten en de steenwolplaten van 90 mm erin zetten. Dan evt electriciteitsleidingen aanbrengen. Daarnaa de dampwerende folie bevestigen en aftimmeren.

Het houtskelet bestaat dus uit SLS hout.

Fons

Fons, duidelijk, dank voor je uitleg !

@Bobmartin, het is niet alleen kwestie van perse willen, maar de garage staat tegen de erggrens aan en heeft aan de achterzijde een doorloop, ik kan en mag daar dus niet overheen en moet dus wel van binnen uit isoleren

Snel én goedkoop is zeker ook een factor, verhuizen is al duur genoeg
En al het hout + isolatie loopt zeker op

Met buiken bedoel ik het bol gaan staan van de isolatie doordat deze teveel op spanning tussen de staanders is aangebracht (te groot gehouden). Dan loop je het risico dat er contact optreed met het buitenblad en dat wil je niet. Folie gaat dat tegen als het goed geniet zit en zal bij contact vocht weren. Het is dus extra zekerheid, maar bouwfysisch niet strikt noodzakelijk.

Mag ik daar uit opmaken dat direct tegen de binnenmuur aanwerken niet slim is en een spouw achter de glas/steenwol noodzakelijk is ?
Ik had namelijk gehoopt tegen de muur aan te kunnen werken

Zoals hier omschreven neemt het zo'n 13 cm rondom aan ruimte weg en dat vind ik fors op zo'n ruimte.

Daar heb je zeker een punt, dat is best veel ruimte, maarja, wil ik een lekker stekkie hebben ontkomt ik niet aan isoleren én van buiten is geen optie
om nu een optie te zoeken die misschien enkele cm bespaart maar een factor x duurder is zit er ook niet

Uitzakken, hmmmm, die kende ik nog niet, dat is dus een punt waarom beter voor steenwol gekozen kan worden dan glaswol, dank !!
Eens kijken wat dat spul gaat kosten
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah ok, dus opzoek naar afstandhouders
nog iemand advies voor een bepaald type ?

Volgorde van opbouw word dus

- afstandhouders
- damp open folie
- balken
- steenwol tussen de balken
- damp dichte folie
- afwerken met multiplex
 
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Yep! Opbouw klopt, alleen wel ff spannend hoe je de waterkerende, dampoprn folie gast aanbrengen icm afstandhouders. Zonder afstandhouders is het een stukkie simpeler.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb geen idee wat de maten van die folie is maar ik zat te denken als ik folie kan krijgen die zo hoog is als de garage (of hoger en dan afsnijden)

De balk voorboren
dan gaten boren in de muur, pluggen er in
Folie op de 1e balk vast zetten met een tacker
afstandhouder een dot kit op de juiste plek
schroeven door de balk steken, afstandhouders er op
balk tegen de muur en vast schroeven
Dan zijn de gaatje in de folie weer dicht gekit

Zo zou iedere volgende gedaan moeten worden

Maar dit terug lezende én jouw opmerking zal ik wel op de verkeerde weg zitten

Zonder afstand houders, bedoel je dan de methode die Athanor beschreef, eerst frames maken en die los van de muur zetten ?
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Ja mag gewoon eerst een 2 cm of iets meer dik regelwerk tegen de muur schroeven en daar de folie tegenaan tacken. Plastic ruim overlappen tape op de naden. Dus het hoeft niet uit een stuk.
Daar zet je de staanders vervolgens gewoon voor.
Er staan genoeg linken in deze topic die verwijzen naar instructies.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Frames gewoon 3cm los van de muur zetten is veel simpeler. Wel beplating achteraf aanbrengen uiteraard. Wil je goede geluidsisolatie dan de naden volproppen met isolatie ipv afpurren.
Mocht afstandhouders gaan gebruiken, doe dan iets van kunststof en geen hout. Anders heb je hout in contact met een potentieel vochtige metselwerk wand en dat wil je nu juist niet.

Ps. Gaten in je folie? Das er 1 onder het motto van "if the duct tape don't work, use more duct tape..."
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik zou de wanden prefab maken, in zijn geheel met isolatie en folie (met overlap). Dan overeind zetten en rondom afdichten. Afstandhouders zijn niet nodig, want de buiten- en binnenwand kunnen op zichzelf staan.

Ook van glaswol zijn er platen, en ook van steenwol zijn er dekens. Uitzakken voorkomen geldt voor beide. Zelfs ook bij harde isolatieplaten, want verse platen krimpen nog.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Regelwerk tegen de muur staat me wel aan, in die zin dat het makkelijker werkt dan frames maken maar inderdaad, hout is dan ook weer niet handig.
Anderzijds geloof ik wel dat een losstaande wand minder geluid overdraagt ?

Al zou ik liever op de wand werken, ik denk toch dat het dan frames worden

Emilio, je schrijft de naden dichtproppen met isolatie materiaal
Heb je het over de naden aan de bovenzijde ?
Hoeveel korter moet een frame zijn om ze nog op te kunnen richten

Als het frame staat is het dan verstandig om deze op vulstukken te zetten zodat deze straks tegen het plafond staat en los van de grond of beter geheel op de grond.
Al eerder kwam ter sprake, eerst de wanden zetten dan vloer leggen om die 2 delen te scheiden, als de wanden op vulstukken staat wordt dit toch open
Dient er nog iets onder de balken van de frames te liggen (folie oid ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat van die naden en isolatie materiaal tegen geluid snap ik, maar wat ik me dan afvraag, gaat daar geen vocht in kruipen ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
als ik het zo teruglees is het best een interessant draadje aan het worden, hopelijk hebben anderen daar nog wat aan later

Voor de kiertjes is dus interessant om te weten, waarom isolatie materiaal ipv pur of kit ? en is er kans op vocht in het isolatie materiaal ?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Pur doet niets qua geluid. En de kieren zitten alleen tussen de delen onderling. Komt de geluiddichting erg nauw dan moeten de aansluitingen op andere bouwdelen voorzien worden van compriband om lekken te voorkomen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hmmmm....dat roept weer vragen op, nou ja eentje dan
Je hebt het over kieren tussen de delen, in eerste instantie zou ik de boel strak tegen elkaar zetten, nu je het zo over die kieren onderling heb vraag ik me af of het de bedoeling is dat de frames iets los van elkaar staan ivm uitzetten/krimp of is dat niet noodzakelijk ?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.113
241
Goeree-Overflakkee
Ik heb mijn binnenwanden ook allemaal op de vloer gemaakt, en overeind gezet. Eén cm ruimte aan bovenkant en zijkant was voldoende stelruimte. Ik plakte rondom cocoband.

Maak je de frames ter plekke, dan heb je geen stelruimte nodig, dus kan alles strak tegen elkaar. Dan ook wat cocoband (of vergelijkbaar) tussen, dan hoeven de naden ook niet afgedicht te worden.

Volpurren is lekker snel en makkelijk, volstoppen met steenwol is milieuvriendelijker en degelijker. Al is er ook flexibele pur. Als er kritische aansluitingen zijn wat betreft vocht, kan je er bijvoorbeeld dpc tussen doen, of materiaal kiezen dat tegen vocht kan (zoals pur).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.