Isoleren vrijstaande garage

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Zelf heb ik m'n schuur en bekleed met sandwich panelen, 2 x staal met isolatieschuim zeg maar. Of het goedkoper is weet ik niet, maar het werkt sneller, goede isolatie bij weinig wanddikte en de schuur is in 1 x netjes wit van binnen. Ook kan er prima aan geschroefd worden.

Bij houten bekleding zou ik ook kiezen voor underlayment.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was per plaat Emilio,komt dus overeen met €10 p/m2

Bjorn, op basis waarvan zou je kiezen voor Underlayment ipv bijv multiplex ?
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Goedkoper, persoonlijk vind ik het mooier en het is net zo functioneel.
Osb zou ik niet nemen, schroeven zullen daarin minder houvast hebben als je er wat zwaars aan bevestigt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Terug naar dit draadje....
nog 2 weken en dan verhuizen we, ik kan niet wachten....

De platen heb ik al gereserveerd dus die staan klaar
Nu moet ik nog een keuze maken wat ik achter de platen ga doen (om het isoleren te realiseren)

Als ik op sterfoam zoek kom ik uit op XPS, als ik dat bekijkt lijkt het op polystyreen (piepschuim)
Klopt dit of dit wezenlijk toch wat anders.

Op gebied van isoleren kan/moet ik nog veel leren.
Ik heb een advies van sterfoam (xps ??) zelf had ik eerste gedachte steen/glaswol ik gedachten
Waar doe ik goed aan, waar niet aan ?
welke materialen zijn geschikt om te gebruiken
Buiten het isoleren voor temperatuur/vocht zou het ook prettig zijn om zoveel mogelijk geluid te isoleren

Wat kunnen jullie me adviseren
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Voor het geluid zo je voor steenwol moeten kiezen. Van alle produkten zijn de rc waardes terug te vinden, hoe hoger hoe beter de isolatiewaarde. Bij harde platen zijn de (onderlinge) naden van belang, je verliest behoorlijk veel isolatie als deze niet perfect zijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja dat dacht ik ook van die naden
ik heb net een site gevonden die ook B-keus glaswol levert, de prijs is echt vele malen lager dan dat ik kan vinden van harde platen

http://www.isolatiemateriaal.nl/b-k...-glaswol-op-rol-8500x1200x60mm-rd170-1020-m2/

Is dit ook geschikt ? als ik deze site lees dan denk ik van wel http://www.hoe-koop-ik.nl/spouwmuur.../821/glaswol-of-steenwol-voordelen-en-nadelen

Dan rest nog de vraag, welke dikte is aan te raden en hoe plaats ik glaswol, ik neem aan dat die niet tegen de buitenmuur mogen leunen of zie ik dat verkeerd ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ben al de hele dag op internet aan het zoeken maar ik kan geen degelijk antwoord vinden (of alles spreekt elkaar tegen)

Ik zit te denken aan het volgende

- balken tegen de binnenwand (met plastic afstandhouders)
- glaswol er tussen
- dampdichte folie er overheen
- multiplex platen er overheen

Is dit een correcte manier ?

ik weet dat er geventileerd moet worden, maar het gaat hier over de juiste opbouw van de wand
 
A

Athanor

Guest
Ik ga voor mijn schoonzus de garage verbouwen tot een atelier voor haar werk als glaskunstenaar. De garage heeft een halfsteens constructie. Ik zet aan de binnenkant houtskeletwanden met en spouw van 3 cm voor de muur. Opbouw maak ik klassiek, damp open folie steenwol tussen SLS profiel dan een dampdichte folie en underlaymentplaten aan de binnenkant. Ik werk met voorgeconstueerde frames die ik in hun geheel wil plaatsen en dan bevestigen, met een slagplug om de betonvloer en aan de bovenkant verbonden aan het plafond van de garage, dat moet ik nog even uitdenken hoe ik dat ga doen.


Fons
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
In de basis dezelfde manier, de folie aan de buitenzijde(waterkerend, dampopen) is in principe niet noodzakelijk als je er maar voor zorgt dat de isolatie netjes is geplaatst en niet gaat buiken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Opbouw maak ik klassiek, damp open folie steenwol tussen SLS profiel dan een dampdichte folie en underlaymentplaten aan de binnenkant.

Fons

Beste Fons, moet ik hier uit opmaken dat je eerst een houtskelet bouwt, daar damp open folie tegen aan en dan zet schroef je daar weer SLS profielen tegen aan
Wat zijn SLS profielen ?


In de basis dezelfde manier, de folie aan de buitenzijde(waterkerend, dampopen) is in principe niet noodzakelijk als je er maar voor zorgt dat de isolatie netjes is geplaatst en niet gaat buiken.

Euh dit is taal voor vaklui ;) nu even in mickey mouse taal, dampopen folie hoeft niet als het steen/glaswol maar netjes geplaatst is ?
wat is buiken en mag het steen/glaswol wel direct tegen de steunen muur geplaatst zijn ?

Hoe dik is te adviseren ?
ik heb ook gelezen dat het beter is om je opbouw 1 cm minder diep te maken dan het isolatie materiaal zodat dit goed zit geklemd
 
A

Athanor

Guest
Ik werk dan met SLS of CLS dat is de afkorting van Swedisch Lumber Standart of Canedian...... Hout van 89x38 mm met afgeronde hoeken. Voor de wand maak ik een drietal frames, op de vloer die ik later omhoog zet onderling verbind en aan vloer en dak bevestig. Later komt er nog een geïsoleerd plafond in. Ik bevestig dan eerst de dampopen folie op de kant die naar de muur komt. Dan oprichten en de steenwolplaten van 90 mm erin zetten. Dan evt electriciteitsleidingen aanbrengen. Daarnaa de dampwerende folie bevestigen en aftimmeren met underlaymentplaten.

Het houtskelet bestaat dus uit SLS hout.


Fons
 
A

Athanor

Guest
Als je de isolatie plaatst van 60cm is het handig om de profielen op 59 cm te zetten. Wanneer je echter met staande UL platen werkt kun je beter op de breedte van de platen orienteren zodat de schroeven op de naden altijd in een profiel passen.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als er toch perse van binnen geïsoleerd gaat worden (buitengevel isolatie is beter) heb ik hier nog wel een link.

http://rwiumbracobn.inforce.dk/media/281890/tp_bouwplaat_210_nl.pdf

Waarbij de laatste tekst als zijnde een voorzetwand hier van toepassing is. Dwz, je maakt een regelwerk van zo'n 2 dik tegen de buitengevel en tacker daartegen de dampfolie zoals omschreven.
Ik persoonlijk geef de voorkeur aan Metal-stud boven sls, omdat het strakker werkt.

http://www.gyproc.be/professional/systemen/voorzetwanden/ms-voorzetwanden/nl
 
A

Athanor

Guest
Buitengevel isoleren is in dit geval geen optie. Gaat om snel en goedkoop werken.


Fons
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Ik zie geen enkel voordeel van isoleren aan de buitenzijde behalve dat er meer ruimte overblijft. Als je spouw geventileerd is dan heb je eigenlijk een standaard HSB nieuwbouw gevel gemaakt. Technisch.niets mis mee dus. Daken is een ander verhaal.

Met buiken bedoel ik het bol gaan staan van de isolatie doordat deze teveel op spanning tussen de staanders is aangebracht (te groot gehouden). Dan loop je het risico dat er contact optreed met het buitenblad en dat wil je niet. Folie gaat dat tegen als het goed geniet zit en zal bij contact vocht weren. Het is dus extra zekerheid, maar bouwfysisch niet strikt noodzakelijk.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Het grootste voordeel van buiten isolatie is de hier genoemde vochtdoorslag.
De meeste huizen in dit land zijn van buiten geïsoleerd.

Dat er in dit geval anders wordt gedacht, maakt mij niets uit.

De meeste problemen met isoleren ontstaan meestal bij van binnenuit geïsoleerde constructies. En meestal op langere termijn.
Kom nog wel eens een geval tegen, waarbij een voorzetwand weggehaald werd en de hele onderkant van de isolatie nat was.

En in dit geval, weet ik niet of van binnenuit wel zo gunstig is, zonder naar het hele plaatje gekeken te hebben. Dak,wand en vloer.

Zoals hier omschreven neemt het zo'n 13 cm rondom aan ruimte weg en dat vind ik fors op zo'n ruimte.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Er wordt in NL altijd op deze manier geïsoleerd. Of het nu gelijk of achteraf gebeurd. Dat daar wel de juiste uitvoering en detaillering aangehouden moet worden spreekt voor zich en dan zal er ook geen enkel probleem mee zijn. Zoals gezegd komt het bij een dak een stuk kritischer en daar zou ik zeker aan de boven-/buitenzijde isoleren. Wanden is geen probleem zolang de opbouw en ventilatie maar klopt, moderne baksteen slaat nauwelijks door.

Daarbij zit je met binnen isoleten ook niet met een wijziging van het gevelbeeld met bijbehorend vergunningengedoe en is het vaak goedkoper omdat de weersbestendigheid van de afwerklagen aan de buitenzijden hoogwaardiger moet zijn. En dat geeft ook.vaak extra onderhoud.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.