Uitbouw, steunpilaar verwijderen mogelijk of niet

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wij lopen al een tijdje met het idee groter te gaan wonen
niet erg, want groter betekend ook MEER RUIMTE VOOR MANNEN ;)

Nu hebben we een gaaf huis gevonden met een MAAR
Het betreft het laatste huis van een blok, dit huis is vanaf de bouw 3 meter aan de zijkant uitgebouwd (over 2 verdiepingen, de derde heeft een balkon)

nu zijn er tussen het standaard gedeelte en de uitbouw 3 muren blijven staan (vanwege steun vermoed ik)
De huiskamer is niet veel groter dan we nu hebben door die muren, als er daarvan 1 kan verdwijnen dan zou de huiskamer en de achterliggende ruimte één geheel worden en dat is wat we graag willen

Dit is nog het enige struikelblok tussen een volmondig ja en twijfelen....
Vanwege de privacy van de verkopers wil ik een beetje voorzichtig zijn met wat ik wel of niet post
Als er iemand is (bouwondernemer, architect etc) die verstand heeft van deze materie dan zou ik graag horen of het verwijderen mogelijk is, ook wil ik weten wat dit ongeveer zou kosten

Ik begrijp dat niemand op basis van foto's alles kan voorspellen maar nu weet ik helemaal niks

Eventueel heb ik ook wel een foto van de situatie
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Dit soort vraagstukken leg ik altijd neer bij een bouwkundig constructeur, die zorgt voor de berekeningen en de bouwkundige oplossing.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat John zegt is denk ik met stip het best om te doen, er een bouwkundige naar laten kijken. Dat kost wel geld, maar zorgt ook voor zekerheid.

Ik heb overigens geen idee wat de verzekeringsmaatschappij er van vindt, maar ik kan me voorstellen dat ze het wel fijn vinden als er een bouwkundige bij is geweest. En dat ze moeilijk doen als dat niet het geval is, wanneer er wat gebeurd. Ik zou dat sowieso uitzoeken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mee eens, dat is uiteindelijk wel wat we willen en zullen doen
Echter omdat we het huis nog moeten kopen én het beslissen om het wel te doen kan helpen hoop ik een beetje de boel in te kunnen schatten
Ik begrijp best dat alles mogelijk is als je maar diep genoeg in de buidel grabbelt, maar dat zit er na het kopen van een huis niet in :)
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Gezien dit muren zijn tussen het bestaand gedeelte en de uitbouw, kan ik met 90% zekerheid stellen dat dit dragende muren zijn (voor de zekerheid de dikte eens meten: zijn deze muren meer dan 10cm dik, dan zijn het hoogst waarschijnlijk dragende muren, hoewel deze regel niet 100% correct is). Vermoedelijk zaten in die openingen ramen die ze uitgebroken hebben tot beneden (wat perfect mogelijk is).

Deze muren zal je dus niet zomaar kunnen verwijderen.

De kostprijs van het uitbreken van deze muren en het ondersteunen door een profiel is afhankelijk van de draagrichting van de vloeren en de opbouw (roostering of gewelven?).

Een gewone opening maken, ruwbouw zonder afwerking (dus enkel plaatsen van schoring, opgieten van betonsloffen en het plaatsen van het profiel) van ongeveer een 4-tal meter, kan ongeveer geraamd worden op 1.500 euro à 3.000 euro. Vergeet niet dat er dan nog een houten kader moet gemaakt worden rond het profiel, terug pleisteren, nieuwe plinten, nieuw stuk vloer thv de afgebroken muur, ...

Mocht je een foto kunnen plaatsen, kan ik vermoedelijk wat meer in detail gaan.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik was de smilees net vergeten, 't was niet onaardig bedoeld. :D (niet dat je het zo opvatte, ik wilde het gewoon even zeggen. ;) )

Wat het lastig maakt is dat je niet weet hoe de oude verbouwing is gedaan. Vermoedelijk is er wel geheid (of met ij) en staat de oude draagmuur op z'n eigen fundering. Dan heeft de uitbouw weinig te maken met de muur en kan deze, mits bouwkundig verantwoord, er volgens het verhaal van Rhynix tussenuit. Alleen moet je wel de vloer vervangen of aandelen, Electra omleggen, sturen etc.

Het zou dus geen obstakel hoeven zijn met de raaming van Rhynix. Je zou ook een lokale aannemer om een schatting van de kosten kunnen vragen, die zijn daar vaak niet te beroerd voor. :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klaas geen probleem, heb het ook niet onaardig opgevat, wel informatief en daar heb ik zeker wat aan

oude verbouwing is gedaan tijdens de bouw
Er is zeker geheid (het huis staat in lelystad/opgespoten grond)

Ik ben in ieder geval een stuk wijzer
zal zeker een lokale aannemer ook om een inschatting vragen

Ieder bedankt voor de hulp
Ik zal het melden als we gaan verhuizen :D (papa krijgt dan iig een man's cave van 7.5 x 3 :rolleyes:)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je kan ook wat tekeningen plaatsen, met aangegeven wat weg moet. Bij de gemeente kan je die opvragen, tenzij het zonder vergunning is gebouwd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.