Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Oud Eiken schaaltje.

Dit is mijn derde werkstuk uit een stuk Eiken staander die naar schatting 200 jaar in een veestal heeft gestaan.

De blok om te beginnen
    P8270025.jpg
    Begin is gemaakt
    P8270031.jpg
    Ook het begin van de voet is gemaakt.
    P8270035.jpg
    Het model is klaar
    P8270039.jpg
    Het schuurwerknadert zijn einde.
    P8270044.jpg

Klaar.
    P8280071.jpg
    Natuurlijk nog even bij de vijver.
    P8290085.jpg

Leuk uitgevoerd.

Natuurlijk knap draaiwerk - zonder twijfel. Eerst dacht ik is het wel eiken of is het gelet op de vorm misschien acacia. De voet is mooi robuust. Kon de schaal niet dunner? Hoger toerental? Maar ja zolang jezelf de beitel niet vasthoudt weet je het niet. Zou wel mooi staan zo'n fragiele schaal op noeste poot. En dan de millimeter dunne schaal helemaal zandstralen en bleken. Zo ontstaat een spannend geheel. Maar ja ik had de beitel niet vast en kon alleen dromen van zo'n schaal. Ik dacht wel als je zoveel kunt, kun je veel meer................tot in finesses.
    vr,gr. Jan Pranger.
    Laatst gewijzigd door jan pranger; 12-10-14 om 18:59.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

zeer mooi resultaat Rien.
    Proficiat.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Prachtig stuk nu het afgewerkt is Rien, droge Eik is nu echt niet het makkelijkste materiaal om te draaien, speciaal kops hout, gelukkig kon je het in een stuk houden, dat eiken hout wil graag splijten en is niet echt taai in deze richting.

A good looking piece for sure, well done 1thumb.gif

Forum Rechten