Titebond lijm

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Geen enkele reden om specifiek voor Titebond te gaan..... vele (locale) merken maken witte houtlijm en allemaal (dus ook Titebond) hebben ze uitgebreide informatie online staan. Kost je alleen een half uurtje van je eigen inspanning...
 

WR1944

Oud hout
Ik maak me niet zoveel zorgen waar het lijm betreft. In Nederland gebruikte ik Bison of Pattex en in Amerika Titebond III. De open tijd en het doseergemak gaven meestal de doorslag. Als test lijmde ik wat stukken hout op elkaar. Als ik bij het lostrekken zag dat hout meegetrokken werd leek me de lijm goed genoeg. Bij twijfel kun je altijd het lijmoppervlak wat vergroten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Dat ligt enorm aan welk soort titebond je gebruikt.

En wat je precies onder 'droogtijd' verstaat. Klemtijd is bij witte houtlijmen meestal niet meer dan 15-30 minuten, korter nog bij uitharden bij verhoogde temperatuur. De meeste verbindingen/voorwerpen zijn dan al goed belastbaar. Maximale sterkte vereist langer (24 uur tot enkele dagen), maar het verschil is niet heel groot.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Top, bovenstaand heeft al eaa behandeld. Door de jaren heen heb ik veel lijmsoorte gebruikt . Momenteel vooral titebond original en titebond III.

Mocht je in de buurt zijn dan ben je van harte welkom.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
En wat je precies onder 'droogtijd' verstaat. Klemtijd is bij witte houtlijmen meestal niet meer dan 15-30 minuten, korter nog bij uitharden bij verhoogde temperatuur. De meeste verbindingen/voorwerpen zijn dan al goed belastbaar. Maximale sterkte vereist langer (24 uur tot enkele dagen), maar het verschil is niet heel groot.
+1
Daarnaast is het zeker zo belangrijk om de “open tijd” te weten. Afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid varieert dat mogelijk wat en voor een goede verbinding mag de lijm nog niet drogen voordat je de verbinding klemt....

Fons
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daarnaast is het zeker zo belangrijk om de “open tijd” te weten. Afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid varieert dat mogelijk wat en voor een goede verbinding mag de lijm nog niet drogen voordat je de verbinding klemt....

Idd. bij witte houtlijm moet je in principe er voor kunnen zorgen dat de tijd tussen insmeren en 'monteren' zo kort mogelijk is. Goede voorbereiding en extra handjes kunnen essentieel zijn ;-) Dat geldt voor bijvoorbeeld UF lijmen nog sterker - bovendien kun je die na 'monteren' ook nauwelijks meer verschuiven. Huid- en beenderlijmen hebben daar minder last van omdat je die met hitte kunt verweken (zonder dat dat noemenswaardige consequenties heeft voor de sterkte van de uiteindelijke verbinding). 'poxies kun je na monteren nog flink 'aanpassen'.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Er zijn inderdaad heel veel houtlijmen. Voor mij is de opentijd belangrijk. Ik heb bijna altijd genoeg aan de standaard. Maaar zijn ook lijmen met een opentijd van 25minuten. Nadeel is dat deze voor de prof zijn. Dan beginnen ze met hoeveel potten van 5 liter wil je. Nou kan het niet een onsje minder:rolleyes:. Houtfineer lijmen in d2 hebben een langere opentijd. Wat ik bij titebond niet duidelijk vond is het verschil tussen opentijd en montagetijd. Voor mij zijn dit gelijken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.