legplanken vuren doorzakken

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Hoi, ik vraag me af of vuren timmerpanelen met doorgaande lamel 18mm dik en ca. 110cm lang en ca. 60cm breed gaan doorzakken? Gebruikt als legplanken dus.
Het gewicht wat erop komt is moeilijk te zeggen, zolderspullen in een huishouden, dat wel.
De sagulator, Spruce White(?), heb ik al geraadpleegd maar ik twijfel nog.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik ben bang van wel. Zeker op den duur.
Ervaring leert dat je in het begin wel oplet met gewichten te verdelen, maar daarmee wordt je steed slordiger.

Hangt uiteraard van de constructie af, maar als je planken langs een muur zitten kan je ze in het midden een keer ondersteunen met een klosje o.i.d. dat scheelt behoorlijk.
Of langs de muur een regel waar de plank op rust.
Aan de voorkant een regel onder de plank schroeven is meestal niet handig.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Oke dank.
Btw, de planken zijn verstelbaar dus blokje tegen de muur is geen optie.
Waarom is verticale regel niet handig?
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
nee, blokjes zijn dan niet handig, of je moet een hele reeks gaatjes in de muur maken :rolleyes:

Oh die verticale regel bij mij is altijd nèt dat stukje hoogte wat ik dan mis tussen de planken.
Anders gezegd; je verliest ruimte.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Hoi, ik vraag me af of vuren timmerpanelen met doorgaande lamel 18mm dik en ca. 110cm lang en ca. 60cm breed gaan doorzakken? Gebruikt als legplanken dus.
Het gewicht wat erop komt is moeilijk te zeggen, zolderspullen in een huishouden, dat wel.
De sagulator, Spruce White(?), heb ik al geraadpleegd maar ik twijfel nog.

Zou een gelijmde verstijvingslat aan de voor en achterzijde misschien een oplossing zijn ??

legplank breed model.jpg

En anders liggen er nog dikkere (meen 25 mm) vuren panelen bij de bouwmarkt. Mogelijkheid drie zou zijn om een schapdrager halverwege in de kast de plank te laten ondersteunen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Misschien is het handig om te vermelden wat je wilt maken, dan hebben we daar ook een beeld bij. ;)

Als je de plank alleen op de uiterste hoeken ondersteund en er veel gewicht op komt, dan is de kans op doorhangen aanwezig. Maar als de steunen 20/25 cm vanuit de hoek naar binnen zit, dan niet. De oplossing van Jeroen gaat het zeker oplossen, die lat zou je ook in het midden van de plank kunnen zetten, dan zie je 'm ook minder.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Wij hadden vroeger Lundia stellingen met planken 100x60cm, in die planken zat aan de zijkant een metalen strip (smalle hoeklijn van metaal) die op vier metalen pennetjes rusten in de staanders.
Op die planken werden jarenlang 2 dozen textiel á 40/50kg gegooid zonder problemen.

Misschien een optie om deze constructie te kopiëren?
Alleen weet ik niet of deze planken van vurenhout waren.
Mvg.:)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Lundia is volgens mij grenen en anders heel hoge kwaliteit vuren. Mijn ouders hebben ze ook staan, afgeladen met boeken, en dat gaat ook goed.

Dus eigenlijk voor de TS als toevoeging, wat voor vuren ga je gebruiken. Daar kan ook nog behoorlijk verschil in zitten. Toen ik hout voor mijn schuur had gehaald had ik er 2 regels tussen zitten die meer zware kwaliteit grenen waren dan het standaard vuren. Een keer zo zwaar en 3 keer zo hard.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
gewoon doen, breken zal het niet en als er een paar doorbuigen dan draai je ze na verloop van tijd gewoon om.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Timmerpanelen zijn samen gesteld uit balken en aan elkaar gelijmd die zullen niet zo snel door hangen als een massieve planken zeker niet op een lengte van 110cm.
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
dank voor jullie voor de tips!
Hieronder een tekening van de kast.
legplanken 110*60cm, 18mm dik is de bedoeling. 28mm dik toepassen kost 300€ ex btw meer! Omdat lengte*breedte van de timmerpanelen dan onvoordelig uitpakken.
De legplanken worden van vuren timmerpaneel, doorgaande lamel.
Plank 2 van boven zit vast tegen de muur en de zijpanelen.
De overige legplanken liggen op lepeltjes van de kastbankrail die ik infrees in de zijpanelen, zie foto
Clipboard02.jpg
uYsYMYvG_JeahinT5msxhry7-Zc3QTF3lgTWGawPMYNm1bmH8swGOJfCNxS1NgXbRPlWVygytABuugtzbzePH7W1OgxYO6xoltXABS9NNzxurB-wyWaLVpnAOUjc8qDaZQ
wa6chHiz59T8cLNFyZhB_J_82qY8l21gSQyoQW0YxLZ_8VDhSHj6BR2sGaPyQkl78RYrmdSw0EJ6WpXo6Y99giAjv5ASfDe-E6svJSFQ5EWhRraEQQw-FJWumjDLiPUEBQ
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
He, grappig wat twee reageerders hier melden over hun ervaring met Lundia.. Ik heb ook (nog steeds) een Lundiastelling. Met boeken. De overspanning van 100 cm buigt na jaren toch door bij mij. Weinig, maar goed zichtbaar. De planken die ik er later zelf aan toevoegde bogen overigens veel sterker door. Eigenlijk storend veel. Het hangt dus sterk af van de kwaliteit.Hoe dan ook, een meter lijkt toch wat te veel.

mvg
klaas0639
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Om het simpel en goedkoop te houden en mits het kan voor de grootte van de spullen die op komen te liggen, zou ik van onder tot boven er een verticaal stukje hout tussen zetten, een beetje speels verspringend b.v., voor de nodige ondersteuning of alleen praktisch in het midden.

jaap
 

Houtgebruikt

Actieve deelnemer
20 mei 2013
127
2
Rosmalen
Om het simpel en goedkoop te houden en mits het kan voor de grootte van de spullen die op komen te liggen, zou ik van onder tot boven er een verticaal stukje hout tussen zetten, een beetje speels verspringend b.v., voor de nodige ondersteuning of alleen praktisch in het midden.

jaap

Dat is idd ook een mooi idee
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.