Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

legplanken vuren doorzakken

Hoi, ik vraag me af of vuren timmerpanelen met doorgaande lamel 18mm dik en ca. 110cm lang en ca. 60cm breed gaan doorzakken? Gebruikt als legplanken dus.
    Het gewicht wat erop komt is moeilijk te zeggen, zolderspullen in een huishouden, dat wel.
    De sagulator, Spruce White(?), heb ik al geraadpleegd maar ik twijfel nog.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik ben bang van wel. Zeker op den duur.
    Ervaring leert dat je in het begin wel oplet met gewichten te verdelen, maar daarmee wordt je steed slordiger.

Hangt uiteraard van de constructie af, maar als je planken langs een muur zitten kan je ze in het midden een keer ondersteunen met een klosje o.i.d. dat scheelt behoorlijk.
    Of langs de muur een regel waar de plank op rust.
    Aan de voorkant een regel onder de plank schroeven is meestal niet handig.

Oke dank.
    Btw, de planken zijn verstelbaar dus blokje tegen de muur is geen optie.
    Waarom is verticale regel niet handig?
    Laatst gewijzigd door Houtgebruikt; 10-10-14 om 23:15.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    nee, blokjes zijn dan niet handig, of je moet een hele reeks gaatjes in de muur maken

Oh die verticale regel bij mij is altijd nèt dat stukje hoogte wat ik dan mis tussen de planken.
    Anders gezegd; je verliest ruimte.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Houtgebruikt Bekijk Berichten
    Hoi, ik vraag me af of vuren timmerpanelen met doorgaande lamel 18mm dik en ca. 110cm lang en ca. 60cm breed gaan doorzakken? Gebruikt als legplanken dus.
    Het gewicht wat erop komt is moeilijk te zeggen, zolderspullen in een huishouden, dat wel.
    De sagulator, Spruce White(?), heb ik al geraadpleegd maar ik twijfel nog.
    Zou een gelijmde verstijvingslat aan de voor en achterzijde misschien een oplossing zijn ??

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      legplank breed model.jpg
Bekeken:   236
Grootte:   16,7 KB
ID:        20899

En anders liggen er nog dikkere (meen 25 mm) vuren panelen bij de bouwmarkt. Mogelijkheid drie zou zijn om een schapdrager halverwege in de kast de plank te laten ondersteunen.
    Jeroentje

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Misschien is het handig om te vermelden wat je wilt maken, dan hebben we daar ook een beeld bij.

Als je de plank alleen op de uiterste hoeken ondersteund en er veel gewicht op komt, dan is de kans op doorhangen aanwezig. Maar als de steunen 20/25 cm vanuit de hoek naar binnen zit, dan niet. De oplossing van Jeroen gaat het zeker oplossen, die lat zou je ook in het midden van de plank kunnen zetten, dan zie je 'm ook minder.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Wij hadden vroeger Lundia stellingen met planken 100x60cm, in die planken zat aan de zijkant een metalen strip (smalle hoeklijn van metaal) die op vier metalen pennetjes rusten in de staanders.
    Op die planken werden jarenlang 2 dozen textiel á 40/50kg gegooid zonder problemen.

Misschien een optie om deze constructie te kopiëren?
    Alleen weet ik niet of deze planken van vurenhout waren.
    Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Lundia is volgens mij grenen en anders heel hoge kwaliteit vuren. Mijn ouders hebben ze ook staan, afgeladen met boeken, en dat gaat ook goed.

Dus eigenlijk voor de TS als toevoeging, wat voor vuren ga je gebruiken. Daar kan ook nog behoorlijk verschil in zitten. Toen ik hout voor mijn schuur had gehaald had ik er 2 regels tussen zitten die meer zware kwaliteit grenen waren dan het standaard vuren. Een keer zo zwaar en 3 keer zo hard.

gewoon doen, breken zal het niet en als er een paar doorbuigen dan draai je ze na verloop van tijd gewoon om.

Timmerpanelen zijn samen gesteld uit balken en aan elkaar gelijmd die zullen niet zo snel door hangen als een massieve planken zeker niet op een lengte van 110cm.

Forum Rechten