Hallo beste leden even voorstellen

petsche

Nieuw lid
9 okt 2014
13
0
echt (limburg)
Hallo beste leden, ben sinds vandaag lid van het forum,
las van te voren wel mee maar nog niet aangemeld nu dus wel...

Ben sinds kort ( 1 september) bezig met een cursus basis hout bewerking in belgie. Deze loopt 4 jaar en uiteindelijk na 4 jaar zou je dan een volledig meubelmaker moeten zijn. Niet dat ik dat proffessioneel wil zijn maar meer hobby-matig...

Zal hier nog wel vaker vragen stellen over houtbewerking en de benodigde gereedschappen, heb inmiddels (benodigd voor de cursus)
narex -beitels
bahco - raspen
kruishout

en elektrisch gereedschap:
bosch afkortzaag PCM 85 met onderstel PTA 2400
PTS10 zaagtafel met onderstel

groetjes Peter
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Welkom en veel leesplezier!

Het is rtrouwens een beste opleiding die je gaat volgen zeg, 4 jaar. Wel leuk lijkt me!
 

petsche

Nieuw lid
9 okt 2014
13
0
echt (limburg)
Welkom en veel leesplezier!

Het is rtrouwens een beste opleiding die je gaat volgen zeg, 4 jaar. Wel leuk lijkt me!
@klaas , ja lijkt me ook, is op de dinsdagavond van 18:30 - 22:15 bij cvo in maaseik van september tot juli . Een leuke kleine groep van 6 mannen en de leraar is zelf proffessioneel met houtbewerking bezig, dus wel wat theorie maar meeste praktijk gericht.

En ook niet onbelangrijk de kosten vallen reuze mee 250 euri per jaar inclusief houtkst.

grtz Peter
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Oh, dat is geen geld! Misschien moet ik ook eens naar zoiets gaan kijken, alleen weet ik niet of het met het werk zou passen..

In ieder geval nogmaals welkom, en ik ben benieuwd naar je ervaring met de opleiding!
 

petsche

Nieuw lid
9 okt 2014
13
0
echt (limburg)
@klaas,

de opleiding word dinsdag's of donderdag's gegeven, maar is in belgie, heb ook in nederland naar vergelijkbare opleidingen gezocht, maar of niet gevonden, of dagonderwijs, of maar 1-jarig of te duur.
Ben heel erg gecharmeerd van de "ouderwetse"manier van belgische opleiding, alles nog op de oude handwerkmethode.. pas in jaar 2 krijgen we met machines te maken..

'T 1e jaar alleen maar met handgereedschap werken, beitelen, schaven, schuren , hoekverbindingen maken enz..

P.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@klaas,

de opleiding word dinsdag's of donderdag's gegeven, maar is in belgie, heb ook in nederland naar vergelijkbare opleidingen gezocht, maar of niet gevonden, of dagonderwijs, of maar 1-jarig of te duur.
Ben heel erg gecharmeerd van de "ouderwetse"manier van belgische opleiding, alles nog op de oude handwerkmethode.. pas in jaar 2 krijgen we met machines te maken..

'T 1e jaar alleen maar met handgereedschap werken, beitelen, schaven, schuren , hoekverbindingen maken enz..

P.

De tijden zouden voor mij het probleem zijn, ik ben consultant en zit veel bij verschillende klanten op verschillende locaties, met verschillende werktijden. Je ziet het probleem denk ik al. ;)

Wat jouw aanspreekt, dat spreekt mij ook enorm aan. Eerst met het handje leren, dan met de machine. Een beetje zoals mijn vader mij vroeger liet schuren, eerst met een papiertje en later pas met de machine. Ik ben groot voorstander hiervan (toen niet, maar dat zal de leeftijd zijn geweest. ;) ) want als je de mogelijkheden van het handwerk kent, dan kan je dat fantastisch combineren met de machines. :)
 

petsche

Nieuw lid
9 okt 2014
13
0
echt (limburg)
De tijden zouden voor mij het probleem zijn, ik ben consultant en zit veel bij verschillende klanten op verschillende locaties, met verschillende werktijden. Je ziet het probleem denk ik al. ;)

Wat jouw aanspreekt, dat spreekt mij ook enorm aan. Eerst met het handje leren, dan met de machine. Een beetje zoals mijn vader mij vroeger liet schuren, eerst met een papiertje en later pas met de machine. Ik ben groot voorstander hiervan (toen niet, maar dat zal de leeftijd zijn geweest. ;) ) want als je de mogelijkheden van het handwerk kent, dan kan je dat fantastisch combineren met de machines. :)

@klaas
ja komt bekend voor de consultancy, heb ik zelf ook 15 jr lang gedaan, was op bepaald moment t reizen/werktijden beu en een zoontje gekregen, dus naar vaste standplaats gezocht en gevonden, werk nu 20 km van mn woonplaats af en kan ook nog dag thuiswerken, bevalt me prima ;-)

yupz, deed mn vader ook, eerst met de hand, toen menigmalen vervloekt ;-) maar nu dankbaar ervoor..

P.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Ben heel erg gecharmeerd van de "ouderwetse"manier van belgische opleiding, alles nog op de oude handwerkmethode.. pas in jaar 2 krijgen we met machines te maken.
De ene opleiding is de andere niet, in Diest kreeg ik vrij direct machines te zien.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Sint-Jansberg neem ik aan? Had vroeger in ieder geval een zeer goede naam, je ging er broekie naar binnen en kwam er als vakman uit.
Heb er een paar jaar geleden ook aan gedacht om daar een opleiding te volgen via Syntra, koste bijna niets, maar vanwege ploegenwerk en het feit dat tegenwoordig de nadruk ligt op machinale houtbewerking ( niet zo mijn ding maar daar vraagt het bedrijfsleven nu eenmaal om) heb ik er van afgezien.
Trouwens welkom hier! En veel plezier en succes met de cursus.
 

petsche

Nieuw lid
9 okt 2014
13
0
echt (limburg)
@coko ja bij maaseik, bevalt prima tot nu toe..

hee nederweert niet ver van echt, heb een tijdje in nederweert (geenestraat) gewoont, nu verhuist naar echt, meer plek :)

P.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.165
350
Etten-Leur
Hallo Peter,

hartelijk wekom en veel plezier, het lijkt me een hele kluif om de opleiding te doen maar het geeft vast veen veel voldoening.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.