Houten vloer in badkamer

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Seek zei:
Ach, hygiene. De westerse mens overdrijft zwaar op dat gebied. Je kan altijd een houtsoort kiezen zoals eiken met veel tanine. Dan overleeft daar toch geen bacterie in.

Ga ik 110% akkoord mee!
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Wat een onuitputtelijke bron aan informatie dit forum!!

Natuurlijk heb ik weer enkele vragen:

- de ondergrond waar de vloer zou opkomen is 'chape' een soort nivelleringsbeton, mag de vloer direct op deze ondergrond verlijmd worden, of moet er eerst een laag multiplex ofzo gelegd worden?

- indien er direct op het beton mag gelijmd worden, is het dan nog nodig om die waterdichte epoxylaag te gebruiken?

- ik zou dan toch afstappen van het idee bredere planken te gebruiken (lees, mijn vrouw ziet liever smallere plankjes :) ) ik zou planken van rond de 50mm breed gebruiken, welke dikte is dan aan te raden? Kwestie van me niet te laten beetnemen door een houthandelaar die toevallig aphselia liggen heeft maar in een verkeerde dikte ofzo!

- Heb ik het goed begrepen dat een teak of aphselia vloer helemaal geen behandeling moeten krijgen? Hoe zit het dan met zeepresten enzo gaat dit niet tot vlekken leiden?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Chris,

chape is geen beton, dus deze laag is zeker niet waterdicht.
Je hebt twee opties om de ondergrond aan te pakken.

1°- eerst een multiplex verlijmen op de chape en daar de vloerdelen op lijmen. Nadeel is dat je vloer dubbel zo dik word als bij optie 2.

2°- chape eerst instrijken met een laag epoxy impregneer, deze laag deels laten opdrogen en daarna glasweefsel aanbrengen samen met een tweede laag epoxy, laat het weefseldoek ook enkele cm oplopen tegen de muur zo creëer je een waterdichte bak. ( voor het geval dat ....)
Op deze manier zorg je voor een optimale ondergrond om de vloerdelen te verlijmen.

Voordelen van de tweede optie: de totale dikte van de vloer is beduidend dunner, je hebt tegelijk een waterdichte laag, en het oppervlak van de chape word verstevigd.

Bij vloerdelen van 50mm breedte is een dikte van 12mm ruim voldoende, maar ik zou wel aanraden om de delen op 58mm breed te laten schaven, er moet nadien immers nog langs beide zijden een sponning aan gefreesd worden van 4mm breed en 6 à7mm diep, de zichtbare breedte word dan ong. 50mm.

Daar de afmetingen van gezaagd Afzelia altijd op ongeveer 25mm, 36mm, 48mm, 63mm, en 78mm gezaagd worden, heb je minder afval als je op 58mm laat schaven.
De plankjes worden dan uit een balk van 63mm gezaagd, geschaafd levert dit dan ong. 58mm op.

Voor de afwerking zijn er ook twee opties:

1°- blank laten ( enkel bij Afzelia & teak) je moet dan wel het vloertje regelmatig eens schrobben met een sopje van bruine zeep, of inderdaad met water en een schepje zout. Het hout word dan mooi egaal lichter en eventuele vlekken verdwijnen als sneeuw voor de zon, bijkomend voordeel, het zout heeft ook een conserverende werking, hier niet direct nodig, maar je krijgt het er gratis bij.

2°- je zet de vloer in de bootolie, praktisch geen onderhoud, enkel eens opdrogen na gebruik, en om de zoveel jaar even een nieuw laagje aanbrengen dat is alles.

Ps: die waterdichte laag is niet noodzakelijk op voorwaarde dat de vloerdelen en de polyurethaanlijm correct aangebracht zijn, dwz. ook de voegen tussen vloer en muur moeten gekit worden, je vloer is dan het waterdichte membraam. Maar op de chape zou ik sowieso toch minstens één laag epoxy Impregneer of injecteer aanbrengen, je verstevigd het oppervlak van de chape, en zo creëer je ook een perfecte ondergrond om de vloerdelen te verlijmen met beddingcompound.

Ps II: probeer Azelia Doussié te krijgen, dat is de beste van de verschillende Azelia soorten( komt uit Kameroen)

Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Hallo,even dit oude onderwerp vanonder het stof halen. Houtsoort gaat afzelia worden, is het bij deze houtsoort noodzakelijk het hout enige tijd te laten acclimatiseren of mag het gelijk na levering geplaatst worden?

Heb tijdje terug een kleine parketvloer verlijmd met mapei Ultrabond p990, is deze ook geschikt voor de badkamer, is namelijk een heel stuk goedkoper dan de sikaflex compound eerder vermeld dit onderwerp.

Details:
Ultrabond p990 gebruiksklare oplosmiddelenvrije 1 componenten polyurethaanlijm met lage emissie van vluchtige organische stoffen.

Groeten Christof.
 

tuoh

Oud hout
Afzelia mag direct na levering geplaatst worden, het is een houtsoort met zeer lage krimpcijfers.
Er is maar één maar, de ene soort is namelijk de andere niet.
Er zijn twee verschillende varianten op de markt waarvan de Afzelia Doussié( uit Kameroen) het stabielste maar ook het duurste is, deze soort mag je zeker direct verwerken.

De andere variant is Afzelia Lingué, deze dient wat kritischer bekeken te worden, is het kwartiers gezaagd, niet te warrig van draad, aanwezige barsten, etc...Deze soort durft al eens scheluw te trekken, en is over het algemeen iets levendiger dan Doussié.

Een tip om de juiste soort te kiezen is om te kijken naar de kleur van het insluitsel, enkel bij Doussié is dit geel van kleur, andere varianten laten hier een witte of rose kleur zien. Sommige "houthandelaren" kennen dit verschil niet :oops: laat je dus niks wijsmaken.

De genoemde 1K Pu lijm ken ik niet maar aan de specificatie 's te zien gaat die zeker voldoen.

Mvg,

André
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
ik zie dit onderwerp nu pas, en ik weet niet of er al voldoende tips zijn...maar toch even mijn positieve ervaring.
In mijn vorige woning (oud huis met houten vloeren) heb ik in de badkamer ook een houten vloer geplaatst.
Ik ben begonnen met een zilverkleurige ondervloer (dezelfde die veel gebruikt wordt voor laminaat) om het piepen tussen de houten delen tegen te gaan.
Vervolgens heb ik de vloer (in mijn geval groenhart) planken met siliconen kit aan elkaar geplakt. Daarbij kan het hout werken en is de vloer waterdicht. Ook de plinten heb ik met siliconen kit op de vloer en tegen de muren geplakt.
We hebben er vijf jaar gewoond en het is altijd goed gegaan, ....en er zijn wat plassen water op gekomen door de kids ;)
gandel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.