Slijpen schalenguts in juiste vorm

achvdl

Nieuw lid
9 okt 2014
4
0
ossendrecht
Kan iemand mij alstublieft helpen?? Ben sinds kort begonnen met het draaien van schalen.
Voor het slijpen van mijn schalenguts gebruik ik een tool maar waarschijnlijk verkeerd gebruikt.

De mooie krullen zijn veranderd in zaagsel (niet goed) en heb het vermoeden dat ik mijn schalenguts niet meer de juiste vorm heeft.

Mijn vraag: is er iemand die in de buurt van Ossendrecht (Noord Brabant) woont die mij kan helpen mijn schalenguts terug in model te krijgen?? en misschien kan vertellen wat ik fout doe.

Alsvast hartelijk dank

Aernout
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Welkom op dit forum!

Ikzelf kan je hier niet helpen, maar ik garandeer je dat je aan het einde van de week alle vragen op je antwoorden hebt. Er is hier zó enorm veel kennis op dit forum, dat gaat gewoon lukken...
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het lijkt alsof je de hoek niet goed hebt, of dat de beitel domweg niet scherp is. Dat laatste kan je testen door een stuk uit proberen te steken, bijvoorbeeld uit een plank o.i.d.. Als dat soepel gaat en je een mooie spaan krijgt, dan zal de beitel wel scherp zijn en de hoek niet goed staan. Verspaand hij op de plank/balk of wat dan ook niet goed, dan kan het beide zijn: de hoek of de scherpte.

Hier een stukje over de beitel: http://www.hout-draaien.com/beitels.html. Daar krijg je een beeld bij hoe de vouw eruit moet zien.

Hier nog wat info over het slijpen: http://www.de-houtdraaier.nl/tips-slijpen.htm
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Aernout.
Kijk even op www.houtdraaien.com bij vereniging. Daar vind je afdelingen van Radius, de landelijke vereniging van houtdraaiers, ook bij jou in de buurt. Er staan telefoonnummers bij voor verdere informatie.
Of ga 25 oktober a.s. Naar Ede, daar is de demodag van Radius.
Kun je gratis rondneuzen bij houtdraaiend Nederland.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.058
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Misschien is er ook wel een forumlid wat in de buurt woont, die Aernout verder kan helpen. Persoonlijk contact met andere forumleden kan erg leuk zijn!

jaap
 

achvdl

Nieuw lid
9 okt 2014
4
0
ossendrecht
Aan allen, Bedankt voor jullie snelle reacties. Heb de raad van Jan opgevolgd en heb via Radius een draaier gevonden die 10 min. van mij af woont.
Nogmaals allemaal bedankt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.