Festool diepte instelling niet juist?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hier hetzelfde, moet hem ook dieper instellen dan de aangegeven eenheid, ik kijk gewoon wanneer ik net door het hout ben en zet de knop dan op deze stand vast.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
De plaats van het stukje maatband is dan correct voor dat zaagblad. Zodra je een ander zaagblad monteert of het blad laat slijpen heb je weer een afwijking. Als je die afwijking weer zou kunnen corrigeren met een stelboutje zie ik geen probleem, maar anders kan je toch beter 'in het werk' meten dan van je schaalverdeling uitgaan.

Ja, dat is ook weer zo. Misschien een papieren maatlint plakken, dat is simpel te vervangen na een slijpbeurt of zo. Of een tabelletje met per houtdikte de benodigde instelling. Ga nog wel eens experimenten.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik zaag meestal op een plaat hard isolatieschuim. Als ik met een andere dikte hout ga werken leg ik de liniaal even aan de zijkant van de plaat en laat de zaag (ATF65) een paar mm in het schuim zakken. Op die hoogte fixeer ik dan de stop van de diepteinstelling, en dan kan ik weer vooruit.
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Ja, dat is ook weer zo. Misschien een papieren maatlint plakken, dat is simpel te vervangen na een slijpbeurt of zo. Of een tabelletje met per houtdikte de benodigde instelling. Ga nog wel eens experimenten.

Vandaag weer gekeken en kwam tot de conclusie dat ik iets heel simpels over het hoofd heb gezien. Ik dacht namelijk dat de maatverdeling 1:1 is, en dat is niet het geval. Een gewoon meetlint gaat dus niet werken. Dus wordt het een tabelletje (ik ben slecht in hoofdrekenen).
 

haasjetik

Actieve deelnemer
20 aug 2009
460
30
Bollenstreek
Vandaag toch maar eens iets geknutseld. Ik wilde een zodanig hulpstukje maken dat ik alleen maar de dikte van het te zagen hout hoefde in te stellen. Nix rekening houden met een miswijzing en daar dan nog eens de dikte bij optellen. Dat gaat bij mij fout.
Kon de secondenlijm niet vinden, dus maar eventjes met een plakkertje vastgezet. De punt van de wijzer (een afgezaagde naaimachinenaald) moet nog wit voor een betere zichtbaarheid (en strax ook nog recht vastzetten).
Als het blad een keer geslepen is kan ik het wijzertje weer simpel calibreren.

IMG_2702.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.