Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27
    Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012

Festool diepte instelling niet juist?

Ik heb sinds kort een 2dehands festool cs55 invalzaag ebq.
    P1060947 (800x600).jpg

P1060949 (800x600).jpg

Nu wat mij opvalt aan de zaag, is dat de diepteinstelling niet overeenstemt met de schaal.
    Wanneer ik mijn zaag 18mm diep (met rail) wil laten inzagen, dan moet ik hem instellen op 28mm diepte.
    Nu kan ik begrijpen dat de rail ook een dikte heeft, maar deze is maar een 4-tal mm.

P1060948 (800x600).jpg

Mis ik hier iets? is dit bij jullie ook zo?

Zit er niet "gewoon" een te klein zaagblad op?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Het is het standaard festool zaagblad van 160mm dat er op zit. Ik denk zelfs niet dat festool een kleiner zaagblad heeft?

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2008
    De dikte van de rail is geloof ik 5 mm. 18 mm plaat zaag ik met de zaag ingesteld op 25mm, dan zaag ik er een paar mm doorheen.

Zo te zien mist er een knop op de afstelling. Nu heb ik het idee dat dit al een oudere zaag is, bij mijn zaag is de afstelling groen maar daar zit wel een knop op om fijner af te stellen.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CivixX Bekijk Berichten
    Zo te zien mist er een knop op de afstelling. Nu heb ik het idee dat dit al een oudere zaag is, bij mijn zaag is de afstelling groen maar daar zit wel een knop op om fijner af te stellen.
    Dat was het eerste wat bij me opkwam toen ik de foto's zag. Op de groene knop heb je twee indicaties. 1 met en 1 zonder liniaal, tevens de mogelijkheid om fijn te tunen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Ik heb het ook altijd al raar gevonden. alsof je er zonder lineaal mee zou zagen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Dit is de EBQ-versie, de versie die voorafgaat aan de REBQ (zaag is ong. 4 jaar oud)

Heeft iemand een idee hoe die knop er dan zou moeten uitzien? Foto?

Kan ik het ontbrekende stukje mss ergens apart bestellen of namaken?

Eerlijk gezegd is het me bij mijn eigen EBQ ook wel eens opgevallen. De diepte op de schaal + 5 mm (lineaal) is dan niet genoeg. Tot nu toe nog nooit de moeite genomen het eens precies uit te zoeken. Dit weekeinde toch maar eens doen.

In de handleiding (https://www.gebruikershandleiding.co...06779.html#af1) staat dat je de fijnafsteliing kunt doen met een draadbout. Er staat dus niets over een speciale knop die je zou missen. Verder zou het me sterk verbazen als dit echt een constructiefout in de machine zou zijn. Ik heb een Black & Decker cirkelzaag van een paar tientjes en daar is van alles onzuiver aan, maar de diepte-instelling is toch binnen de halve mm "nauwkeurig". Op een zaag van 350+ euro moet dat toch gewoon in orde zijn...

Forum Rechten