probleem met electromotor houtdraaibank HBM

tom koster

Nieuw lid
4 jul 2013
6
0
hallo allemaal,

heb een probleem met mijn HBM mc 1018 draaibank.
als ik hem aanzet, hoor ik alleen een zoemend geluid. zo'n geluid dat de motor aan het doorbranden is. als ik op dat moment een slinger geef aan het wiel, komt hij lansgzaam op gang. Ik heb er dan geen object tussen to punten zitten en nog heeft hij er problemen mee. wat kan dat zijn.
zou er iets fouts zitten met de electromotor? mijn zoon suggereert dat de koolborstels vervangen zouden moeten worden.

weet iemand of dat een makkelijk karweitje is en waar dat soort koolborstels gekocht kunnen worden

vast bedankt
Tom
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Koolborstel vervangen bij een draaibank dan moeten er echt veel draai uren zijn gemaakt. Als het al een motor is met koolborstel. Kijk eens voor een nieuwe condensator. Kunnen er ook twee zijn.
 

tom koster

Nieuw lid
4 jul 2013
6
0
hallo jongens,

zeer dankbaar voor de adviezen, want die waren de correcte!
bij ons op het plein zit een 'mannetje', wat een genie is als het gaat om electrische zaken (in mijn ogen althans)
die had toevallig een heleboel condensators binnen gekregen en er zat de juiste bij. thuis dat ding uit elkaar gehaald (alleen de zijkap moest eraf) en wat draadjes aan elkaar gesoldeerd en klaar was kees ! kosten: euro 6,75. en hij werkt weer als vanouds. allen nogmaals bedankt en een prettig weekend. Groet Tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.