Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

probleem met electromotor houtdraaibank HBM

hallo allemaal,

heb een probleem met mijn HBM mc 1018 draaibank.
    als ik hem aanzet, hoor ik alleen een zoemend geluid. zo'n geluid dat de motor aan het doorbranden is. als ik op dat moment een slinger geef aan het wiel, komt hij lansgzaam op gang. Ik heb er dan geen object tussen to punten zitten en nog heeft hij er problemen mee. wat kan dat zijn.
    zou er iets fouts zitten met de electromotor? mijn zoon suggereert dat de koolborstels vervangen zouden moeten worden.

weet iemand of dat een makkelijk karweitje is en waar dat soort koolborstels gekocht kunnen worden

vast bedankt
    Tom

Koolborstel vervangen bij een draaibank dan moeten er echt veel draai uren zijn gemaakt. Als het al een motor is met koolborstel. Kijk eens voor een nieuwe condensator. Kunnen er ook twee zijn.

Het klinkt inderdaad als de condensator. Want als je m een slinger geeft draait hij wel.

Condensator. De mc1018 heeft een asynchroonmotor en dus geen koolborstels. Overigens zouden versleten koolborstels in een koolborstelmotor andere verschijnselen vertonen.

jongens, bedankt allemaal

ik ga ermee aan de slag

groet
    Tom

hbm even een belletje doen
    die hebben de condensators waarschijnlijk wel liggen

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rené13 Bekijk Berichten
    hbm even een belletje doen
    die hebben de condensators waarschijnlijk wel liggen
    Nou dat valt vaak tegen. Ik heb m bij een stofzuiger- en andere huishoudelijke apparatenonderdelenboer moeten scoren... (soort ouderwetse Handyman...)

hallo jongens,

zeer dankbaar voor de adviezen, want die waren de correcte!
    bij ons op het plein zit een 'mannetje', wat een genie is als het gaat om electrische zaken (in mijn ogen althans)
    die had toevallig een heleboel condensators binnen gekregen en er zat de juiste bij. thuis dat ding uit elkaar gehaald (alleen de zijkap moest eraf) en wat draadjes aan elkaar gesoldeerd en klaar was kees ! kosten: euro 6,75. en hij werkt weer als vanouds. allen nogmaals bedankt en een prettig weekend. Groet Tom

Forum Rechten