Houtbewerking van buiten Nederland

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hoi allen,

Mijn naam is Christian, oorspronkelijk een Nederlander en een paar jaar terug nog weer een paar jaartjes in Nederland gewoond i.v.m. mijn studie, maar nu toch echt definitief naar het buitenland vertrokken.
In het verleden heb ik al verschillende projectjes gedaan (van konijnenhokken bouwen tot brommers vanuit schroot in elkaar knutselen) maar hout blijft toch het mooiste materiaal. Nu ik wat meer tijd en ruimte heb wil ik deze hobby graag wat verder uitdiepen. Ik heb vorige week de garage wat beter ingedeeld en een nieuwe werkbank gemaakt :) Sindsdien op mijn gemakje mij aan het inlezen voor andere mooie projecten.

Van tijd tot tijd maak ik klein meubilair (krukje, bankje) en accessoires (waxinelicht houdertje, pennenbakje....dat soort dingen) maar ik zou graag ook wat gecompliceerdere zaken maken en bovenal met mooiere materialen en verbindingen (netjes verstek zagen, zwaluwstaart, e.d.) zoals een nieuwe houten basis voor mijn vinyl speler, een salontafel, een grote lijst voor een schilderij, e.d.

In mijn werk ben ik soms in de gelegenheid om aan gerecycled hout te komen (van oude panden e.d.). Daarmee heb ik van de week nog getracht een leuke schilderij lijst te maken doch zonder electronisch gereedschap is het erg lastig vind ik om netjes rechtte zagen over langere afstanden (80cm in dit geval) en ook haaks/verstek zagen op schroothout is mij tegengevallen omdat het hout redelijk grof is met soms een kromming e.d. Daardoor meet ik met mijn winkelhaak aan een relatief klein stukje de haakse hoek af, die klaarblijkelijk niet overeen komt met de haakse hoek over het geheel. Long story short: ik ben tevens in de markt voor een afkortzaag en tafelzaag. Gezien mijn geringe ervaring lastig om daarin te kiezen....maar ik ben lekker aan het lezen op dit forum :)

Ambities liggen zoals bovengenoemd in relatief klein meubilair en accessoires, gemaakt van resthout en, omdat ik een bosrijk gebied woon, ruw onbehandeld hout (stukken hout met de schors er nog aan, stammen, takken, e.d.). Ook daar lijkt mij electronisch gereedschap zoals een afkortzaag erg handig. Maar wellicht ben ik gewoon een belabberde handzager.... ;)

Hoe dan ook, als amateur en liefhebber verwacht ik een hoop te leren van de ervaren garde :)

Gr,
Christian
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Hallo Christian, welkom op het forum! Veel leesplezier en veel leerzame momenten gewenst! :)

Waar ben je overigens naartoe geëmigreerd?
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hoi Klaas,

Ik ben naar Zwitserland vertrokken en vooralsnog geen spijt, ondanks het gebrek aan een 'patatje met' en het dure dagelijkse leven. Helaas ook al ontdekt dat gereedschap hier duurder is dan in Nederland....*zucht* ;)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Nou, je had een slechter land uit kunnen kiezen! In de zomer mooi groen en in de winter skiën, da's is niet slecht!

Wel grappig, een tante van mijn wederhelft is toen ze jong was daar ook naartoe gegaan en die zegt ook dat het leven daar duur is. Aan de andere kant zijn de inkomens ook een stuk hoger, dat heft elkaar weer wat op.

zwitserland heeft wel een mooie geschiedenis met hout, daar snappen ze wel hoe hout werkt. :)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
De salarissen liggen inderdaad hoger maar m.i. niet evenredig hoger met het levensonderhoud. Ter illustratie: ik neem nooit een winkelwagentje als ik boodschappen ga doen zodat ik niet 'teveel' koop. Alles wat ik kan dragen met twee handen is zo'n 50 euro....
Dus voor mij is het bij de AH altijd hamsterweken als ik in Nederland ben ;)

Houtbouw is hier inderdaad een veel grotere industrie dan in Nederland. Vandaar dat er nog wel eens wat resthout van oude panden komt e.d. En sommige timmerlui hier zijn regelrechte kunstenaars; alles pen-gat verbinding en precies op maat; plinten worden bijvoorbeeld op maat gezaagd aan de onderkant t.o.v. de vorm van de grove natuurstenen vloer.

Zodirect even naar een grote bouwhandel voor bedrijven (dus niet een Gamma o.i.d.) om even wat zaagmachines te bekijken :)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
@ Lemen: ik voel een band... ;-)
@ DWD: zeker mooie natuur, zeker veel hout....maar ook heeeeeul veel regels hahah
 
8 okt 2014
4
0
@ Lemen: Die regels daar ben ik niet zo mee bekend!
Ik dacht al dat Nederland het enigste land was met zo veel regels!
 
Laatst bewerkt:

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Oh Nederland kan er ook wat van inderdaad! Hier is men soms nogal overdreven op milieu issues. Bij wijze van spreke is het beter je buurman om zeep te helpen dan om je blikje cola in de rivier te gooien.
Ikzelf zit in het franstalig deel dus daar werkt alles, hoe kan het ook anders, soms een beetje met een franse slag. Ga je daarintegen naar het Duitstalige deel dan komt er ook nog eens Duitse 'Ordnung muss sein!' bij. Een korte leuke anekdote:

"Nederlands echtpaar gaat wonen in Zurich. Als 'binnenkomer' houden ze een housewarming waar ook de mensen uit de buurt voor zijn uitgenodigd. Barbeque, muziekje,...je kent het wel. Om klokslag 22:00 gaan alle Zwitsers naar huis. Om 22:15 staat de politie voor de deur wegens geluidsoverlast. Wat blijkt: de buren die een kwartier eerder nog aanwezig waren op het feestje hebben inmiddels geklaagd over overlast...."

Als je je dan nog niet welkom voelt, dan weet ik het ook niet meer... ;)
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Zwitserland en regels: ik had mijn auto voor uiteindelijk één jaar mee naar Zwitserland genomen, ik heb toen veel meer moeite gehad om ze achteraf weer terug in de EG in te voeren. Dit ondanks dat er eerder tien jaar taks op waren geïnd door dezelfde autoriteiten.
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Zwitserland en regels: ik had mijn auto voor uiteindelijk één jaar mee naar Zwitserland genomen, ik heb toen veel meer moeite gehad om ze achteraf weer terug in de EG in te voeren. Dit ondanks dat er eerder tien jaar taks op waren geïnd door dezelfde autoriteiten.

Bureaucratie is helaas wereldwijd.
Waar ik vooral moeite mee heb af en toe is de verdeeldheid in Zwitserland. Je moet Zwitserland namelijk eigenlijk zien als een soort 'Verenigde Staten van Zwitserland'. Elke van de 26 kantons (provincies/staten) heeft zijn eigen regelgeving, op de grondwet ongeveer na. Dus schoolsysteem, belasting, nummerplaten....alles is anders. Zo heb ik 'back in the days' heel veel moeite gehad om mijn rijbewijs te mogen halen omdat ik in een ander kanton woonde dan waar ik studeerde. Alsof je in Haarlem woont maar in Leiden op kamers zit zegmaar. Het heeft mij 2 jaar (!) gekost om toestemming te krijgen. Tegen die tijd was ik alweer vertrokken naar Nederland voor de studie en gewoon in Delft mijn rijbewijs gehaald.....
Dat houdt ook in dat, mocht je je in die luxe positie bevinden, als je twee woningen hebt in verschillende kantons (Je woont in Haarlem maar hebt een vakantiehuisje op de Velume bij wijze van spreken) je ook tweemaal je belasting aangifte moet invullen in twee verschillende systemen en, als het wat ingewikkelder wordt, twee accountants in dienst hebt.
Nog een voorbeeldje: indien je je inschrijft als architect in het ene kanton dan mag je niet per definitie je beroep uitvoeren in het andere kanton. Dan moet je je ook daar inschrijven (met alle eenmalige en jaarlijkse kosten van dien). Dat ga je uiteraard niet in alle 26 kantons doen....praktijk leert dus dat de client een lokale architect moet zoeken of de architect moet in het andere kanton een lokale architect zoeken die bereid is het project onder zijn naam in te dienen. Dat laatste gaat ook niet zonder onkosten gepaard natuurlijk.

Enfin, er zijn gelukkig ook een heleboel dingen die ik fijner vind dan Nederland. Om te beginnen met het zonnetje, de lage mate van stress (ook in het verkeer), het mooie landschap en de treinen rijden zelfs op tijd. Jazeker, ook in de herfst en zelfs in de winter ;)


Welkom. Wil je verstek maken en planken haaks maken met de hand tik dan futselplank in bij het zoekgedeelte
Ik voel mij zo stom dat ik daar nog nooit aan gedacht had. Ik heb meteen een leuk filmpje op youtube gevonden (linkje:https://www.youtube.com/watch?v=-Ypbvcxb-8M) en die bij het ontbijt eens rustig bekeken. Dat wordt mijn eerstkomende project nu. Mocht ik daar tevreden over zijn en de productie beperkt houden, kan ik de aanschaf van die afkort- en tafelzaag wellicht nog even uitstellen en 2000 euro in mijn zak houden :rolleyes:. En het voelt gewoon veel beter om projecten helemaal met de hand te maken. Scheelt ook nog eens een hoop ruimte, herrie en stof. Dank je voor de tip!
Nu nog even mijn weg vinden in de gigantische wereld van 'de schaaf' :eek:

Edit: linkje toegevoegd
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Enfin, er zijn gelukkig ook een heleboel dingen die ik fijner vind dan Nederland. Om te beginnen met het zonnetje, de lage mate van stress (ook in het verkeer), het mooie landschap en de treinen rijden zelfs op tijd. Jazeker, ook in de herfst en zelfs in de winter ;)

Dan vraag ik me af waarom je niet naar hier bent verhuisd?
Hier rijden de treinen ook op tijd, ook in de herfst en winter, verkeer?? wat is dat ook alweer? Oh ja dat is als je een andere auto tegen komt.:D
En zon? zomers 21 uur per etmaal!
Oh en bureaucratie hebben we hier ook hoor! ( al zeggen ze van niet )
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Dan vraag ik me af waarom je niet naar hier bent verhuisd?
Hier rijden de treinen ook op tijd, ook in de herfst en winter, verkeer?? wat is dat ook alweer? Oh ja dat is als je een andere auto tegen komt.:D
En zon? zomers 21 uur per etmaal!
Oh en bureaucratie hebben we hier ook hoor! ( al zeggen ze van niet )

Omdat ik hier een lekker lokaal wijntje kan kopen, vlakbij het geld van alle slechterikken van de wereld zit (en dus veilig) en natuurlijk omdat Italië in de buurt is. En daar zit het vol met mooie vr.....ehh, lekker eten! ;-)
Zonder dollen: het heeft even door mijn hoofd gespookt om ooit een keer zo'n mooi rood hutje te hebben in Noorwegen :) Lekker houtbewerken en geen internet of telefoon. Heerlijk.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Omdat ik hier een lekker lokaal wijntje kan kopen, vlakbij het geld van alle slechterikken van de wereld zit (en dus veilig) en natuurlijk omdat Italië in de buurt is. En daar zit het vol met mooie vr.....ehh, lekker eten! ;-)
Zonder dollen: het heeft even door mijn hoofd gespookt om ooit een keer zo'n mooi rood hutje te hebben in Noorwegen :) Lekker houtbewerken en geen internet of telefoon. Heerlijk.

Het nadeel daarvan is dat je ook niet gezellig op het forum kan posten.. ;)
 

sjeupie

Actieve deelnemer
7 okt 2014
40
0
Hahah ik zal eerdaags even een foto'tje uploaden van de sneeuw hier. De sneeuwgrens ligt nu op een meter of 3000 gok ik, en de komende weken zie je hem steeds verder dalen :)

- - - Updated - - -

Oh en ik meende ergens te lezen dat er een aantal fervent whiskey-drinkers hier op 't forum zitten?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.