Bureau met MDF blad

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Beste forumleden,

Voor mijn studio heb ik het volgende bureau bedacht.

Studio Bureau 230 B.jpg

Studio Bureau 230 C.jpg

De poten worden gemaakt van 4 cm dik berken multiplex, die in stroken worden gezaagd en vervolgens aan elkaar worden gelijmd.
Het blad wordt 4 cm MDF. Wat ik me nog even afvraag is of het blad sterk genoeg is en niet gaat doorhangen.
De poten worden van onderaf aan het blad vast geschroefd zodat het bureau demontabel is. Ook komen er nog een paar deuvels tussen de poten en het blad ter extra bevestiging.

De keuze voor deze materialen is puur het feit dat ik het nog heb staan.

Ik hoor graag jullie mening.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Gaat doorhangen, waarom gebruik je rode zone niet functioneel door er een versteviging van te maken? Conceptueel nog sterk ook.
Hoe ga je het mdf afwerken trouwens?
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Dat is een goed idee Emilio, ik ga het zo straks verwerkten.

Het mdf wordt geverfd met watergedragen verf en dan komt er nog een laklaag overheen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
394
Dordrecht
Let met die afwerking wel op met beschadiging, is niet de meest krasvaste afwerking. Wil je meer krasvast kun je HPL overwegen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
4 cm mdf, dat zal wat wegen! Zou met Emilio meegaan om in het midden een verdikking aan te brengen om doorhangen te voorkomen, een traditioneel tafelonderstel past niet zo bij het ontwerp. Ergens moet er een stukje torsionbox inzitten. Goede parketlak is wel serieus hard voor een tafel oppervlak, bij te veel krassen een keer lichtjes schuren en een nieuw laagje aanbrengen. Kan een leuke tafel worden, ben benieuwd.

jaap
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb al jaren een bureau van mdf 40 mm met daaronder direct in het mdf vastgezette "stalen bouwmarkt prefab-poten"".Geen probleem ondervonden. Geen doorhangen. Wel til ik het hele bureau op als ik het wil verplaatsen (met hulp :)) en sleep niet met poten over de vloer. Dat is dus wel een beperking.

mvg
klaas0639
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Waarom maak je geen strook MDF tussen de poten? Bijv. een strook van 1720x100x40, als een soort van langsligger. Alzijdig verlijmen, dat brengt volgensmij wel iets.

Overigens, watergedragen lakken, alleen doen als je ermee kunt schilderen. Alkydbasis is veel vergevingsgezinder, vloeit langere tijd mooi uit. Sigma S2U lijn verwerkt fantastisch.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Dank allen voor de reacties.

Ik heb het ontwerp iets aangepast en er een balk onder gezet.

Studio Bureau 230 D.jpg

De keuze voor MDF en verven is omdat ik deze plaat al thuis heb staan. Deze plaat zat bij een grote partij hout die ik een keer heb gekocht. Het blad is zeker zwaar ik kan het net tillen :) maar nu is het blad nog 1 m breed dus er gaat nog 10 cm af.
De keuze voor watergedragen verf is omdat het minder stinkt en aangezien de herfst voor de deur staat heb ik de mogelijkheid om het blad ook binnen te schilderen.

@Chris.nl: Wat bedoel je met een strook MDF tussen de poten? Wat is precies Alzijdig verlijmen? Verlijmen aan alle zijdes?

@Jaap: Wat bedoel je precies met een Torsiebox? Bedoel je daarmee het opvangen van de krachten? Zag op internet tafels met holle ruimtes en een soort honingraat structuur.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Poten vast zetten met rampamoeren en niet met schroeven. Mdf lubbert uit naarmeerdere keren in en uit elkaar schroeven. Stalen koker van 60x30 onder het blad tussen de poten en er gebeurt helemaal niks mee.

Ik zou alleen massieve poot van essen oid nemen voor het uiterlijk. Of berkenmultiplex van 18 dik in verstek gevouwen. Ik houd niet zo van kops (ook niet als het dekkend gelakt is tenzij je het plamuurt maar dan moet je helemaal rondom plamuren) muliplex als uiterlijk maar dat is persoonlijk.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Een extra detail wat betreft deze tafel. Omdat de tafel in mijn muziek studio komt kunnen er geen holle ruimte in de tafel zitten. Holle ruimtes zorgen voor resonantie.
Daarom wordt de tafel beetje zwaar uitgevoerd en moet uit elkaar te halen zijn. Anders krijg ik de tafel de studio niet in.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
In het overwegend positief stukje dat ik hierboven schreef over je keuze voor een 4 cm mdf-blad, hadden twee opmerkingen moeten worden toegevoegd (Renault's stukje herinnerde me daaraan): Jazeker rampa's gebruiken voor het vastzetten van de poten.
En ten tweede: Ik heb ervaren dat er nogal wat kwaliteitsverschil in mdf zit. Soms lijkt de kern niet veel meer dan veredeld papiermache :).

mvg
klaas0639
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Klaas,

Wat zijn de maten van jou bureau waar je die poten onder hebt geschroefd?
Hoe kom ik er achter of ik goede kwaliteit MDF heb?
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
@Chris.nl: Wat bedoel je met een strook MDF tussen de poten? Wat is precies Alzijdig verlijmen? Verlijmen aan alle zijdes?

Precies zoals je nu in het vooraanzicht getekend hebt, alleen dan zit die strook van 1720x100x40 ter hoogte van de poot, en gebruik je er dus eentje aan de ene zijde en eentje aan de andere zijde van de tafel. Afstand van rand blad tot de strook zou ik dan op 120 houden, dan zit ie mooi gecentreerd op de poot. Dit doe je aan beide zijden.

Alzijdig verlijmen, inderdaad alle zijdes verlijmen.
Echter als je alles demontabel wil houden wordt dit wat moeilijker.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Mijn bureaublad is niet een rechthoek maar een cirkel met een rechthoekige "uitstulping". Totale lengte is 190 cm. De diameter van het cirkeldeel is 110cm en het rechthoekig deel is 75 cm breed. het blad is wel een geheel. het is 40 mm dik

Ik kocht het mdf enige jaren geleden bij een lokale bouwmarkt en ontdekte toen voor het eerst dat dikke mdf binnenin nogal zacht is.
Recent maakte ik een kastje voor mijn werkplaats van mdf. Dikte 12 en 18 mm. Maar dat was binnenin zachter en pluiziger dan het dikke dat ik voor het bureaublad kocht.
Je hebt het materiaal al dus kun je zelf even kijken. (maar je hebt geen referentie natuurlijk).

mvg
klaas0639
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Hoe zouden jullie trouwens het schilderwerk aanpakken? Eerst de ene kleur helemaal afschilderen en daarna pas de andere kleur? Of allebei laag voor laag werken en steeds alles afplakken? Of zijn er beter manieren?
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hoe zouden jullie trouwens het schilderwerk aanpakken? Eerst de ene kleur helemaal afschilderen en daarna pas de andere kleur? Of allebei laag voor laag werken en steeds alles afplakken? Of zijn er beter manieren?

Ik zou niets schilderen: Ik zou zwarte MDF nemen, en uw in het rood aangeduide stukken op de tekening in een natuurkleurig hout met duidelijke nerven.
Dat zal een mooie combinatie zijn
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Het bureau wordt gemaakt uit rest hout wat ik nog heb liggen. Dus ik kan helaas geen andere materialen gebruiken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerst geheel de ene kleur, dan afplakkenen de andere kleur. Hopend dat 1 laag voldoende is anders krijg je nog meer dikte verschil in je lak
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Renault: Dat is een goed idee en voor dikte verschil ben ik niet zo heel bang omdat er nog transparante lak overheen gaat, daarmee kan ik het dikte verschil wel weg werken denk ik.

bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.