Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Onderwerp: Bureau met MDF blad

Bureau met MDF blad

Beste forumleden,

Voor mijn studio heb ik het volgende bureau bedacht.

Studio Bureau 230 B.jpg

Studio Bureau 230 C.jpg

De poten worden gemaakt van 4 cm dik berken multiplex, die in stroken worden gezaagd en vervolgens aan elkaar worden gelijmd.
    Het blad wordt 4 cm MDF. Wat ik me nog even afvraag is of het blad sterk genoeg is en niet gaat doorhangen.
    De poten worden van onderaf aan het blad vast geschroefd zodat het bureau demontabel is. Ook komen er nog een paar deuvels tussen de poten en het blad ter extra bevestiging.

De keuze voor deze materialen is puur het feit dat ik het nog heb staan.

Ik hoor graag jullie mening.

Gaat doorhangen, waarom gebruik je rode zone niet functioneel door er een versteviging van te maken? Conceptueel nog sterk ook.
    Hoe ga je het mdf afwerken trouwens?

Dat is een goed idee Emilio, ik ga het zo straks verwerkten.

Het mdf wordt geverfd met watergedragen verf en dan komt er nog een laklaag overheen.

Let met die afwerking wel op met beschadiging, is niet de meest krasvaste afwerking. Wil je meer krasvast kun je HPL overwegen.

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Het lijkt me dat schroeven en deuvelen niet genoeg is voor de tafelpoten. Een horizontale kracht op de korte zijde van de tafel kan het geheel eenvoudig omduwen, zeker met schroeven in MDF.

Misschien een meer traditionele verbinding met het blad? Doorzakken is dan ook geen probleem meer.
    https://woodgears.ca/dowel/table_corners.jpg

4 cm mdf, dat zal wat wegen! Zou met Emilio meegaan om in het midden een verdikking aan te brengen om doorhangen te voorkomen, een traditioneel tafelonderstel past niet zo bij het ontwerp. Ergens moet er een stukje torsionbox inzitten. Goede parketlak is wel serieus hard voor een tafel oppervlak, bij te veel krassen een keer lichtjes schuren en een nieuw laagje aanbrengen. Kan een leuke tafel worden, ben benieuwd.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik heb al jaren een bureau van mdf 40 mm met daaronder direct in het mdf vastgezette "stalen bouwmarkt prefab-poten"".Geen probleem ondervonden. Geen doorhangen. Wel til ik het hele bureau op als ik het wil verplaatsen (met hulp :-)) en sleep niet met poten over de vloer. Dat is dus wel een beperking.

mvg
    klaas0639

Waarom maak je geen strook MDF tussen de poten? Bijv. een strook van 1720x100x40, als een soort van langsligger. Alzijdig verlijmen, dat brengt volgensmij wel iets.

Overigens, watergedragen lakken, alleen doen als je ermee kunt schilderen. Alkydbasis is veel vergevingsgezinder, vloeit langere tijd mooi uit. Sigma S2U lijn verwerkt fantastisch.

Dank allen voor de reacties.

Ik heb het ontwerp iets aangepast en er een balk onder gezet.

Studio Bureau 230 D.jpg

De keuze voor MDF en verven is omdat ik deze plaat al thuis heb staan. Deze plaat zat bij een grote partij hout die ik een keer heb gekocht. Het blad is zeker zwaar ik kan het net tillen maar nu is het blad nog 1 m breed dus er gaat nog 10 cm af.
    De keuze voor watergedragen verf is omdat het minder stinkt en aangezien de herfst voor de deur staat heb ik de mogelijkheid om het blad ook binnen te schilderen.

@Chris.nl: Wat bedoel je met een strook MDF tussen de poten? Wat is precies Alzijdig verlijmen? Verlijmen aan alle zijdes?

@Jaap: Wat bedoel je precies met een Torsiebox? Bedoel je daarmee het opvangen van de krachten? Zag op internet tafels met holle ruimtes en een soort honingraat structuur.

Poten vast zetten met rampamoeren en niet met schroeven. Mdf lubbert uit naarmeerdere keren in en uit elkaar schroeven. Stalen koker van 60x30 onder het blad tussen de poten en er gebeurt helemaal niks mee.

Ik zou alleen massieve poot van essen oid nemen voor het uiterlijk. Of berkenmultiplex van 18 dik in verstek gevouwen. Ik houd niet zo van kops (ook niet als het dekkend gelakt is tenzij je het plamuurt maar dan moet je helemaal rondom plamuren) muliplex als uiterlijk maar dat is persoonlijk.

Forum Rechten