Berekenen trap / gewicht

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Hoi,
Voor een mobiele muziekkoepel is mij gevraagd een opklapbare dichte trap uit te werken.
De afmetingen zijn bekend, de hoogte wordt 142,5 cm, de breedte 150 cm en de lengte van de trap 240 cm. De trap moet wel inklapbaar zijn (2 delen)

Voor de treden is het idee om eikenhout te gebruiken (afmeting 30x3 cm). Nu wil ik graag berekenen hoeveel gewicht de trap kan verdragen (en of ik eventueel voor een andere maatvoering moet kiezen)
Zijn hier mensen die weten hoe zo'n berekening gemaakt wordt?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Een trap met stootborden voldoet heel vlug op sterkte en stijfheid omdat de stootborden constructief meewerken. Wel aandacht voor de 1e trede, die zit in het algemeen niet voldoende vast aan de trede. Is de muziekkoepel algemeen toegankelijk? Zo ja dan valt de trap en de leuning onder de zwaarste eisen. Verticaal 500 kg/m2 of een puntlast van 700 kg en horizontaal 300 kg/m.
Wil je de trap in de breedte of de lengte delen? Het laatste kan detail problemen opleveren bij het scharnier en de bevestiging ervan.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
402
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Een trap met stootborden voldoet heel vlug op sterkte en stijfheid omdat de stootborden constructief meewerken. Wel aandacht voor de 1e trede, die zit in het algemeen niet voldoende vast aan de trede. Is de muziekkoepel algemeen toegankelijk? Zo ja dan valt de trap en de leuning onder de zwaarste eisen. Verticaal 500 kg/m2 of een puntlast van 700 kg en horizontaal 300 kg/m.
Wil je de trap in de breedte of de lengte delen? Het laatste kan detail problemen opleveren bij het scharnier en de bevestiging ervan.

Dank je wel voor je reactie. De koepel is algemeen toegankelijk en de trap wordt in de lengte gedeeld.
Dat van die stootborden weet ik nog niet zeker, als ik die ook zo dik maak wordt de trap wel erg zwaar vrees ik. De trap moet dicht worden om het zicht naar onderen (minder mooi deel v/d koepel) te verbergen. Het kan dus ook een dichte plaat worden tegen de "wangen" v/d trap.
Weet jij hoe ik kan berekenen of ik aan de zwaarste eisen ga voldoen?
En waar zijn die eisen na te lezen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Belastingen zijn terug te vinden in de nen 6702 of de nen-en 1990, de laatste is nu geldig, maar online zijn deze niet eenvoudig te vinden ivm auteursrechten. In hout bij een breedte van 150 cm levert wel dikke trede's op.
Hoe te berekenen, mechanica M= 0,25 F L, x veiligheid = 1,5. Toelaatbare spanning van de gebruikte houtsoort opzoeken, levert de W op (M/sigma)
Misschien verstandig om er een constructeur na te laten kijken, ook ivm het scharnier en de eventuele aansprakelijkheid.

Succes

Ronald
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.