Tips gezocht, tijdelijk hok bouwen voor buiten.

doubjj20

Actieve deelnemer
5 jan 2012
41
0
Zoals ik een tijdje geleden al eens gedeeld heb hier, hebben we een oude boerderij gekocht welke we geheel op gaan knappen.
Nu komt de tijd eraan, dat we erbij moeten gaan wonen in de woonwagen.
Nou moet er aan de woonwagen een hok komen van ongeveer 4 bij 4 welke geisoleerd moet zijn.
Ik denk dat we dat hok 1,5 jaar zullen hebben.

Het is de bedoeling dat we een frame van hout maken en ertussen isolatieplaten stoppen om het vorstvrij te houden.
Nou ben ik opzoek naar een goedkope manier om zo'n hok aan de buitenkant water en wind dicht te maken.
Met rabatdelen kom ik uit op dik 400 euro.
Zijn er geen andere, goedkopere manieren om een hok 1,5 jaar te beschermen tegen water en wind? En wat zou een goede manier zijn om het dak waterdicht te maken?

Ik hoor graag jullie ideeen.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik heb geen idee, van prijzen in Nederland, maar heb je gedacht aan underlayment o.i.d.?

Als het echt gaat om 1,5 jaar zou het kunnen met dekzeilen. Daar moet je dan wel latten opzetten zodat het niet kan gaan klapperen. Zolang het stil zit blijft het een tijd goed.
Nadeel is dat het er niet uitziet.
Dekzeil met een vlechtscherm?

Voor het dak, golfplaten.

Wat betreft het vorstvrij houden: is dat werkelijk nodig?
De meeste spullen kunnen tegen vorst. Waterhoudende substanties zijn een probleem.
Bedenk ook daat isoleren geen garantie is dat het vorstvrij blijft. Het duurt alleen wat langer.
Als het echt vorstvrij moet blijven moet je gaan verwarmen. En dat kon nog wel eens een probleem worden als het vol met spullen staat. Dan moet je de zaak goed warm houden, want als je begint te stoken als het al vriest loop je, ondanks de isolatie, het risico dat de spullen die dicht bij de buitenwanden staan toch bevriezen. Door de temp verschillen krijg je dan condens, en dat is erger dan wat vorst.

In mijn ogen is het belangrijkste dat je de vloer aanpakt tegen optrekkend vocht.



edit: zorg hoe dan ook dat je geen spullen TEGEN de buitenwanden aanzet, daar krijg je schimmel
en voor de zijwanden zou je ook golfplaten kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het zal sowieso niet goedkoop gaan worden, zo'n schuur/hok. Bouwzeil of afdekzeil is wel het goedkoopst maar verre van mooi ( hornbach heeft wel zeil dat aan 1 kant groen is, dat is wel te doen) maar afhankelijk van wat je als fundering doet ben je voor het dak en het skelet al snel een 4 a 500 euro kwijt. Dan moet je nog isoleren, afweken binnen ivm de isolatie en de buitenkant betimmeren. Ook zal er een kozijn en een deur in moeten, een nieuw kozijn en een gebruikte deur kost je ook al snel 150/200 euro. Elektra moet er denk ik in, etc etc.

Als je douglas planken kan vinden dan kan het (met goed zoeken) voor 1,50 de meter. RVS nagels hoeven dan niet, dat scheelt ook een hoop. Maar je moet denk ik wel nog windveren plaatsen, wellicht een stukje lood hier en daar en een berg schroeven en balkdragers.

Ik zou toch minstens op 1000 tot 1500 euro rekenen.

dus als antwoord op je vraag: zeil is het goedkoopst, daarna kost het allemaal veel geld vanwege het oppervlak.heel grof zit je op 80m2 wat je moet bekleden (4m bij 4m en 2,5m hoog). Voor underlayment is dat 4 platen per kant a 20,- / 25,- per stuk.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@ klaas: hoe bedoel je dat hornbach dekzeil heeft dat aan 1 kant groen is?

Hier, waar toch doorgaans dingen slecht verkrijgbaar zijn, zijn wit, grijs en groen makkelijk te vinden in de winkels.
Vaak ook in diverse kwaliteit. ( gr/m2).
Of heb jij het over een ander product dan ik bedoel.

Ik bedoel dit ( en deze winkel heeft ook blauw )
http://www.jula.no/search/?query=pressening


@doubjj20: Ik heb geen idee hoe je zit met bouwverhunningen, maar wellicht is het een overweging iets definitiefs te bouwen?
Dan kost het wel meer, maar is je geld niet weggegooid na 1.5 jaar. Ruimte kan je nooit genoeg hebben. ( als je het zelf niet vol kan krijgen is er altijd wel iemand die opslagruimte wil huren)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik kan de link even niet openen, maar ik bedoel dat zeil met ringen aan de randen. Veelal zie ik het met kleuren zoals blauw of zwart of oranje, maar dat zou ik voor een permanente oplossing niet zo mooi vinden. Vandaar dat ik hornavch aangeef, daarvan weet ik dat ze groen hebben. :)
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Waarom niet een oude caravan of stacaravan? Staan genoeg op marktplaats, is direct compleet met keuken, watervoorziening, slaperij, er zitten ramen en een deur in.

jaap
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik kan de link even niet openen, maar ik bedoel dat zeil met ringen aan de randen. Veelal zie ik het met kleuren zoals blauw of zwart of oranje, maar dat zou ik voor een permanente oplossing niet zo mooi vinden. Vandaar dat ik hornavch aangeef, daarvan weet ik dat ze groen hebben. :)

Ja dan hebben we het over hetzelfde.
Inderdaad ja, vroeger waren die dingen in NL altijd oranje! Die heb ik hier nog niet gezien. Grappig eigenlijk.

De kleuren die hier te koop zijn passen doorgaans wat beter in de natuur.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Waarom niet een oude caravan of stacaravan? Staan genoeg op marktplaats, is direct compleet met keuken, watervoorziening, slaperij, er zitten ramen en een deur in.

jaap

Volgens mij moet het een opslag worden voor diverse zaken, ik las iets dat er al een woonwagen was. :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Yep, en de kastjes uit een caravan slopen voor meer opslagruimte is een slecht idee. Dan storten ze direct in.

Overegins toch iets waar je rekening mee moet houden is wind en instortingsgevaar, Als je goedkoop bouwt is dat risico groot, want je gaat geen fundering maken en de constructie wordt zo licht mogelijk.
Je moet ervoor zorgen dat je wanden goed verankert zitten aan je vloer. Doordat je de vloer vol zet met spullen krijgt het geheel nog wat massa.

De opmerking van de zeecontainer is zo gek nog niet.
Heb geen idee hoe die dingen bestand zijn tegen condens.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Waarom koop je niet een metalen berging en een paar pakken PS? Die staat zo in elkaar, is stevig en die kunj doorverkopen zodra je klaar bent. Denk niet dat dit veel duurder gaat zijn dan zelf timmeren. Heb er zelf geloof ik iets van 400 euro voor betaald een paar jaar geleden.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb ineens een heel gek idee.

Is het niet een idee om een oude legertent te kopen, daar een vloer van pallets in en een allesbrander neer te zetten? Dan heb je ruimte en ben je flexibel. Ondertussen kan je dan rustig over een eventuele permanente oplossing nadenken.

Die tenten kan je heel goed zekeren en ik denk dat die niet duur hoeven te zijn.
 

edjebel

Actieve deelnemer
16 jun 2012
229
1
Turnhout (Be)
Mijn eigen ervaring met deze oplossingen is dat het veel tijd en moeite kost om iets werkbaar te creëren.
uit eigen ondervinding kom je later bij het afbreken toch tot de conclusie dat hergebruik en/of verkoop van de restanten van de tijdelijke ruimte niks opleverde.

zelf bij een ander werk een zeecontainer gekocht en later verkocht krijg je hetzelfde geld retour, kosten zijn alleen transport die erg meevalt. Zoek een geïsoleerde uitvoering.

het kostenplaatje die Klaas hierboven schetst klopt aardig voor minder heb je een zeecontainer.

vandaag de dag zijn 1a2 zeecontainers bij een in aanbouw zijnde woning een normaal zicht nagenoeg elke aannemer gebruikt ze.

ps ik heb ze zelf ook vervoerd , met een 6 meter schamelwagen achter de bestelauto gaat prima, met een dommekracht en 2 steigerpijpen draai je ze zo van de aanhanger.

het geheel weegt minder dan 3500kg met een be rijbewijs prima te doen.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Gewoon niet te lang over nadenken en gewoon doen.

Hier vind je alvast wat inspiratie.


( ;) )
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Naast de genoemde stacaravan of container is een unit, pipowagen of schaftkeet ook een goede optie. Units zijn in alle maten en uitvoeringen te huur. Zelf iets tijdelijks bouwen is snel duurder.

Ik heb zelf tijdens het belangrijkste deel van de verbouwing een gesloten partytent (met pallet-vloer+zeil) in de tuin gehad. Niet geisoleerd, dus de belangrijkste dingen gingen in de schuur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.