Balk met ijzerbeslg / toepassing ?

Elco Klop

Nieuw lid
5 okt 2014
2
0
Ben al dagen aan 't googelen waar ik deze balken eerder heb gezien ! Komen me zo bekend voor, maar kan niet plaatsen waarvoor ze gebruikt worden. Lijkt me namelijk een heel leuk idee om hier een vloer van te maken, zoals op deze foto ook wordt gedaan. Kan iemand me op weg helpen waar ik ze eventueel kan vinden of hoe ze heten / normaal voor gebruikt worden ?

IMAG0699.jpg
 

Baan

Actieve deelnemer
31 aug 2012
55
0
Bodegraven
Heb je de foto zelf gemaakt? Waar heb je de foto vandaan? Tweede plank lijkt wel een markering te hebben op het eindstuk.

- heeft iets weg "van Gend en Loos" pallet-opzetranden, maar die hebben een scharnier...

- evenementen vloer

- Vloer van een noodgebouw (blikken eindstukken lijken geklonken. Speciale verzonken gaten, om de delen demontabel te monteren.)
- Defensie?

Zo te zien moeten er ooit een hoop van gemaakt zijn. Ben benieuwd naar het juiste antwoord en het resultaat!

Succes!
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Dacht in eerste instantie ook aan pallet kratten. Als ik er langer naar kijk zijn het volgens mij van die planken van vrachtauto opleggers. Daar omheen zitten dan dekzeilen die ze kunnen opklappen. Wat ook voor dit soort vloeren gebruikt wordt zijn oude steenschotten en of kaasplanken. In de massa en voor weinig ooit te koop. En anders uderlayment aan stroken zagen en leggen.
 

WR1944

Oud hout
Volgens mij zijn het steigerplanken. De metalen einden dien om de kopse kanten niet beschadigen. Steigerbouwers zijn niet zo zachtzinnig als vioolbouwers. De brede U-vormige bescherming komt naar mijn idee minder vaak voor dan de smalle strip die om de kopse kant werd geslagen. Meestal werden er ook nog hoekjes af gezaagd.

Steigerplanken met beslag.jpg
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Dekseldelen denk ik. Ze worden gebruikt om bijvoorbeeld smeerputten dicht te dekselen als die niet gebruikt worden. Een maatje groter werden ze op schepen gebruikt om het ruim te dichten, er werd dan meestal nog canvas overheen gespannen tegen regen en buiswater.

Groet, Rob.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik ga ook voor de oplossing van JPAJS,
Zulke planken werden volgens mij vroeger ook veel gebruikt bij vrachtwagens en aanhangers met zijl.
Ze vielen in staanders met u vormige beugels, die staanders konden ook verwijderd worden aan de zijkanten.
Mvg.:)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
link.jpg

Dit kom je tegen als jullie op de link van mijn posting #6 klikken
Mijn duits is niet zo best maar volgens vertaalprogramma's zijn gerüstbohlen steigerplanken, zoals ik in post 3 al suggereerde.
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Zijn het niet duitse steigerplanken, ik heb even snel op het net gezocht. ooit ook eens gehoord dat duitse steigerplanken ook dikker zijn en steviger. tja waarom zouden ze dat nu doen....:rolleyes:
 

Elco Klop

Nieuw lid
5 okt 2014
2
0
Mannen (vrouwen), bedankt voor de goede tips, het meedenken en het googelen! Het zijn inderdaad steigerplanken (mogelijke meerdere toepassingen en of ze specifiek voor dikke Duitsers bedoeld zijn, weet ik niet ;) ).

Kan ik in ieder geval wat gerichter gaan zoeken. Nu nog ca. 65 m2 zien te vinden ...... Dus als iemand echt voor de koelkast door wil gaan.... :rolleyes:
 
A

Athanor

Guest
???????
ik geef het op.


Typisch een moment van posten op ongeveer hetzelfde tijdstip, waarop je niet kunt zien wat de voorlaatste reactie is en daar rekening mee houden.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.