beginners set voor het slijpen van beitels

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik baal al een lange tijd dat ik aan het prutsen ben met botte beitels. Dus ik wil een beginners set wetstenen kopen, maar wel iets goeds. Daarom zat ik te denken aan deze set:
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-specialty-stone-slijppakket-korrel-220-800-3000.htm

Nu had ik ze bijna gekocht. Totdat ik begon te twijfelen. Een beitel raakt wel eens een spijker. Dan heb je een behoorlijke braam. Krijg je die wel weg geslepen, Of heb je dan een groffere nodig, zoals deze:
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-naniwa-watersteen-korrel-80.htm

Of is een braam van een spijker zo groot dat je die eigenlijk niet met de hand weg krijgt en heb je een slijpmachine nodig. Volstaat dan een eenvoudige?

Dank voor je reactie.
 

Arnoud Delporte

Actieve deelnemer
29 sep 2013
50
0
Doe jezelf en je portemonnee een plezier en ga voor de diamantplaat van baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...tenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder
Grove en fijne kant, perfect voor beitels en groot genoeg voor schaafbeitels. Slijpt erg snel en fijn genoeg, als je het helemaal af wil hebben plak je een stuk leer op een blokje hout, doe er wat polijstpasta op (heeft Baptist ook dacht ik) en polijst de snede tot ze blinkt als een spiegel.
Als je een spijker geraakt hebt zal je wel even bezig zijn op deze steen, voor het echt grove werk heb ik een glasplaat (een vlakke tegel werkt ook) waarop ik schuurpapier plak met spuitlijm. Met een korrel 120 vreet dat gewoon staal. Een bandschuurmachine werkt ook goed als je die hebt, net als een slijpmolen, maar wel goed koelen dan.
Roeland heeft al een paar interessante draadjes over handmatig slijpen gemaakt, zoek zeker ook eens Paul Sellers op op youtube.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Doe jezelf en je portemonnee een plezier en ga voor de diamantplaat van baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers...tenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder
Grove en fijne kant, perfect voor beitels en groot genoeg voor schaafbeitels. Slijpt erg snel en fijn genoeg, als je het helemaal af wil hebben plak je een stuk leer op een blokje hout, doe er wat polijstpasta op (heeft Baptist ook dacht ik) en polijst de snede tot ze blinkt als een spiegel.
Als je een spijker geraakt hebt zal je wel even bezig zijn op deze steen, voor het echt grove werk heb ik een glasplaat (een vlakke tegel werkt ook) waarop ik schuurpapier plak met spuitlijm. Met een korrel 120 vreet dat gewoon staal. Een bandschuurmachine werkt ook goed als je die hebt, net als een slijpmolen, maar wel goed koelen dan.
Roeland heeft al een paar interessante draadjes over handmatig slijpen gemaakt, zoek zeker ook eens Paul Sellers op op youtube.

Ik heb toch best een aantal slechte review gelezen dat hij krom is en wellicht moet je, je afvragen hoe goed die diamant coating is, voor deze prijs. Ik heb nog gezocht maar geen enkel ander diamand coated product zit in dezelfde prijsklasse, zelfs geen Chinese rommel. Dat vind ik verdacht.
Daarom acht ik de kans te groot dat goedkoop toch duurkoop is.

Maar kan je met 120 korrel met de hand prima een putje uit je beitel slijpen in een afzienbare tijd?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Een korrel 220 watersteen heeft geen moeite om beschadigde beitels terug in vorm te slijpen, natuurlijk zul je een behoorlijke tijd bezig zijn omdat er gewoon erg veel metaal verwijderd moet worden. Ook zijn de grove waterstenen heel erg zacht, je moet ze continu vlakken.
De meesten zullen beschadigde beitels mbv een werkbankslijper aanpakken, dat kan ook een hele goedkope zijn. Let wel op voor oververhitten van de beitel!!!
Zelf gebruik ik hier de 220 grit DMT diamant steen voor, vervolgens de 325, dan de 600 en 1200. Daarna ga ik afhankelijk van de staalsoort of via de medium naar fijne olie steen en dan de zwarte Arkansas en afwetten op leer met flexcut gold of de 1200 japanner en 6000 japanner en ook wetten op leer met flexcut gold.
Het eerste setje lijkt mij prima te voldoen en voor veel mensen is een beitel gewet op een 3000 steen scherp genoeg.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Ik ben nu een jaar of drie bezig met slijpen en ben toen begonnen op stenen.
Eerst een steen van de bouwmarkt. Daarna een diamantplaat van Baptist. Later heb ik er nog een grove korrel 220 bij gekocht om oude en beschadigde beitels weer in vorm te krijgen.
Als laatste afwetten op flexcut gold.

Maar nu heb ik wat meer ervaring en ben over gegaan op: grof met de werkbankslijper.
Daarna verder slijpen op waterstenen, zowel op Japanse synthetische stenen als op natuurstenen.
Wetten doe ik nu op leisteen of op een (50 jaar oude) Norton olie steen.

In het begin was ik erg gefocust op de juiste hoek en dat het snijvlak precies op de steen gleed. Maar nu doe ik het uit de losse pols, en dat gaat nu ook prima. Het lukt niet altijd in een keer, maar met wat meer oefenen kom ik er wel.
Uit de losse pols heeft als voordeel dat ik nu even snel slijp of wet en dat ik snel weer verder kan. In het begin was het een heel proces wat soms wel een hele avond in beslag nam.

Als ik ooit wat geld over heb, dan zou ik wel een Sorby Pro-edge systeem willen kopen.
Dat lijkt me wat prettiger slijpen dan op de werkbankslijper.

Groeten, Raymond
 

bardt

Actieve deelnemer
26 aug 2012
39
0
Antwerpen
Raymond,

Dat sorby Pro-edge systheem heeft één zwak punt. En dat is de metalen plaat die achter de schuurband zit, en die ter hoogte van de vouw van je beitel de druk moet opvangen.
Door warmte en wrijving geraakt die plaat na een tijd uitgehold en krijg je beitels met een bolle vouw.
Ik heb er een tijdje mee gewerkt en vind het daarom de investering niet waard.

Ik ben nu een jaar of drie bezig met slijpen en ben toen begonnen op stenen.
Eerst een steen van de bouwmarkt. Daarna een diamantplaat van Baptist. Later heb ik er nog een grove korrel 220 bij gekocht om oude en beschadigde beitels weer in vorm te krijgen.
Als laatste afwetten op flexcut gold.

Maar nu heb ik wat meer ervaring en ben over gegaan op: grof met de werkbankslijper.
Daarna verder slijpen op waterstenen, zowel op Japanse synthetische stenen als op natuurstenen.
Wetten doe ik nu op leisteen of op een (50 jaar oude) Norton olie steen.

In het begin was ik erg gefocust op de juiste hoek en dat het snijvlak precies op de steen gleed. Maar nu doe ik het uit de losse pols, en dat gaat nu ook prima. Het lukt niet altijd in een keer, maar met wat meer oefenen kom ik er wel.
Uit de losse pols heeft als voordeel dat ik nu even snel slijp of wet en dat ik snel weer verder kan. In het begin was het een heel proces wat soms wel een hele avond in beslag nam.

Als ik ooit wat geld over heb, dan zou ik wel een Sorby Pro-edge systeem willen kopen.
Dat lijkt me wat prettiger slijpen dan op de werkbankslijper.

Groeten, Raymond
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
@Huib: Top, dan bestel ik die, want mijn naniwa 400 watersteen is al een beetje hol geworden.

Ik ben er als slijpbeginner overigens al achtergekomen wat er heel snel gebeurd als je de bijtel niet goed afdroogt na het slijpen: roesten. Ik maak ze inmiddels steeds goed droog en wrijf er een beetje wd40 op. Doen de slijpprofs zoals Sunrayes iets vergelijkbaars?
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
161
15
Ik heb toch best een aantal slechte review gelezen dat hij krom is en wellicht moet je, je afvragen hoe goed die diamant coating is, voor deze prijs. Ik heb nog gezocht maar geen enkel ander diamand coated product zit in dezelfde prijsklasse, zelfs geen Chinese rommel. Dat vind ik verdacht.
Daarom acht ik de kans te groot dat goedkoop toch duurkoop is.

Maar kan je met 120 korrel met de hand prima een putje uit je beitel slijpen in een afzienbare tijd?
Ik ben het volledig eens met Arnoud (en ja ik heb praktijkervaring).
Zie ook mijn draadje: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10830-Diamant-slijpsteen-van-Baptist

Mijn eerste diamant steen was inderdaad krom maar nadat deze is omgeruild ben ik erg tevreden,
de steen is inmiddels flink gebruikt.
Bij mij werkt het zo:
1. Is de beitel erg beschadigd of moet ik restaureren? -> Slijpmachine.
2. Moet er veel materiaal af (bijvoorbeeld na stap 1) ? -> Grof schuurpapier op een redelijk vlakke plaat.
3. Korrel 400 (ene zijde Baptist diamant steen).
4. Korrel 1000 (andere zijde diamant steen).
5. Baptist Chinese natuur steen.
6. Flexcut gold polijstpasta op leer.

Stap 1 en 2 dus bijna nooit nodig. Stap 3 soms.
Meestal begin ik met stap 4, daarna altijd stap 5 en soms ook nog stap 6 (dan is de beitel echt een spiegel geworden).
Het voordeel van zowel de diamantsteen en de natuursteen van Baptist is de grootte. Al mijn schaafbeitels zijn ook nooit te groot.

De diamantsteen gewoon schoonhouden met een gummetje en koperborsteltje en volgens mij gaat het dan lang mee.
Roeland denkt er net zo over, en ik denk dat hij meer slijpt dan wij ooit zullen doen!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Raymond,

Dat sorby Pro-edge systheem heeft één zwak punt. En dat is de metalen plaat die achter de schuurband zit, en die ter hoogte van de vouw van je beitel de druk moet opvangen.
Door warmte en wrijving geraakt die plaat na een tijd uitgehold en krijg je beitels met een bolle vouw.
Ik heb er een tijdje mee gewerkt en vind het daarom de investering niet waard.

O, dat is jammer. Het lijkt me een mooi systeem.
Maar het is toch meer een 'ooit eens' dingetje. Voorlopig blijf ik met de hand slijpen, dat gaat steeds een klein beetje beter.

@houtaapje: slijpprof is echt teveel eer hoor, ik heb er al velen gezien die er veel beter in zijn.
In het begin smeerde ik alles met cameliaolie in. Maar nu maak ik het na het slijpen direct droog. Voor de meeste beitels is dat genoeg.
Bij enkele oude beitels en schaafbeitels haal ik er nog wel eens een doekje met olie overheen. Zeker de gelamineerde schaafbeitels zijn gevoelig voor oxidatie.
En ik heb een LN 60r blokschaafje, die krijgt af en toe een poetsbeurt en een laagje cameliaolie. Maar dat is omdat het een prachtige schaaf is, het is niet echt nodig, maar hij gaat er wel heel mooi van glimmen. :eek:

Grts, Raymond
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik ben het volledig eens met Arnoud (en ja ik heb praktijkervaring).
Zie ook mijn draadje: http://www.woodworking.nl/showthread.php?10830-Diamant-slijpsteen-van-Baptist

Mijn eerste diamant steen was inderdaad krom maar nadat deze is omgeruild ben ik erg tevreden,
de steen is inmiddels flink gebruikt.
Bij mij werkt het zo:
1. Is de beitel erg beschadigd of moet ik restaureren? -> Slijpmachine.
2. Moet er veel materiaal af (bijvoorbeeld na stap 1) ? -> Grof schuurpapier op een redelijk vlakke plaat.
3. Korrel 400 (ene zijde Baptist diamant steen).
4. Korrel 1000 (andere zijde diamant steen).
5. Baptist Chinese natuur steen.
6. Flexcut gold polijstpasta op leer.

Stap 1 en 2 dus bijna nooit nodig. Stap 3 soms.
Meestal begin ik met stap 4, daarna altijd stap 5 en soms ook nog stap 6 (dan is de beitel echt een spiegel geworden).
Het voordeel van zowel de diamantsteen en de natuursteen van Baptist is de grootte. Al mijn schaafbeitels zijn ook nooit te groot.

De diamantsteen gewoon schoonhouden met een gummetje en koperborsteltje en volgens mij gaat het dan lang mee.
Roeland denkt er net zo over, en ik denk dat hij meer slijpt dan wij ooit zullen doen!

Ik had je draadje gezien.
Het punt is een beetje ik kan niet slijpen daarom wil ik het eerst met de hand doen voordat ik een poging waag op een slijpmachine. En ik heb ook niet echt ruimte voor een slijpmachine. Eigenlijk wil ik een 220 grid hebben en die zou ik bij voorkeur in diamand hebben, omdat die volgens mij wel snel slijt.
Kan je wat meer vertellen met die Chinese natuursteen, Waarom heeft dat je voorkeur bv tov kunststenen?
En ik wil eigenlijk voorkomen dat ik tot de conclusie kom dat ik zit te prutsen en gewoon de betere spullen had moeten kopen.

Dus ik ben hopeloos aan het twijfelen wat nu wijsheid is. toch maar diamand stenen kopen (DMT?) Bijvoorbeeld beginnen met deze:
http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/...nch-stone-tweezijdige-slijpsteen-wm8fc-wb.htm
Voor het grovere werk, maar hoe vaak ga je deze gebruiken. en daarnaast dan een paar japanse wetstenen zodat ik ook mijn keuken messen kan slijpen.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
... ik wil eigenlijk voorkomen dat ik tot de conclusie kom dat ik zit te prutsen en gewoon de betere spullen had moeten kopen ...
We moeten het ook weer niet te moeilijk maken. Gereedschap slijpen is geen hogeschoolwerk, het is gewoon een kwestie van een stuk metaal langs een stuk slijpend materiaal halen totdat de stompe kantjes eraf zijn. Of dat slijpend materiaal nou een diamantplaat, een stuk schuurpapier, een high-end japanse watersteen of een stoeptegel is maakt uiteindelijk helemaal niet zoveel uit. Het gaat er vooral om wat voor jou werkt, en daar kom je alleen achter door te proberen. Waar je ook voor kiest, uiteindelijk wil je toch iets anders. Als wat je nu koopt niet werkt dan is het omdat het niet werkt, als het wel werkt is het om te kijken of dat ook werkt. :)
 

bindi

Nieuw lid
16 okt 2013
1
0
Vroeg me af of jullie die diamant steen van baptist nat maken?
Heb hier al glassex horen vallen, zijn er andere alternatieven want denk niet dat deze hier in de handel te verkrijgen is.
 

erdevee

Actieve deelnemer
27 dec 2012
92
0
Haarlem
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben mezelf ook al lang aan het afvragen wat ik het best zou kopen om mijn beitels en keukenmessen te slijpen.
Ik ga gewoon voor de Naniwa Specialty Stones gaan (de set die je in je eerste post had gezet), ik zie wel waar ik uitkom.
Iedereen heeft zijn eigen methode, ik ga nu proberen die van mij te vinden :)
 

kalebas

Actieve deelnemer
5 jun 2013
38
0
Wilnis
Ik heb bij een wel bekende gereedschapshandel de volgende steen gekocht:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...den-stenen/slijp-en-wetsteen-korrel-1000-6000
Bij dit product op de website is tevens een pdf-je te downloaden met een eenvoudige beschrijving over het slijpen van een beitel. Ik heb dat als erg nuttig ervaren. Ook heb ik op youtube verschillende filmpje van Rob Cosman en Paul Sellers bekeken, hiervan een eigen mix gemaakt en slijpen maar! Mijn set Narex beitels (narextools.nl , woodline plus) doorstaan de test prima (dwars op de vezelrichting van zeer oud eiken). Beitels overigens geplaatst in een slijphulp, ook van Narex.
Deze methode met dit gereedschap een tamelijk betaalbare en begrijpelijke manier voor een startende houtbewerker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.