Eetbank,

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hoi mensen,

Een vraagje, ik moet in opdracht van iemand een bank maken om bij te eten.
Hij komt aan de lange zijde van een eettafel te staan.

Zijn er specifieke richtlijnen hoe de bank zo te maken dat hij lekker zit??
Ik kan natuurlijk gegevens en maten van een stoel nemen, maar gezien de zitting en
rugleuning van de bank gewoon recht/ vlak worden - en niet zoals bij veel stoelen rond gevormd- kan ik me voorstellen de "eisen" iets anders worden.
Belangrijk is dan de graden van de leuning, eventueel een iets achterovergehelde zitting?


Wie helpt me een eindje op weg.
 

tuoh

Oud hout
Zitting 3° naar achter aflopend, rugleuning 7° uit het verticale vlak.
Het gaat sowieso geen bank zijn om uren op te vertoeven, dat gaat niet bij een bank opgebouwd uit twee vlakke delen, maar het zal wel al heel wat aangenamer zitten zijn.

Mvg,

André
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
ericbijsma zei:
Hoi mensen,



Zijn er specifieke richtlijnen hoe de bank zo te maken dat hij lekker zit??

Wie helpt me een eindje op weg.

Er zijn wel enkele`richtlijnen` voor een eetzit bank,o.a. rugleuninghoogte ± 750 mm met een schuinte van ± 7-10° ingesteld van de schuinte van het zitvlak, zithoogte voorzijde maximaal 450mm hoog en ± 3° aflopend naar achter, zitbreedte 400-430mm breed. Bij een vlakke zitting zou evt. het zitvlak in twee helften naar het midden kunnen laten aflopen (zitkuiltje), waarbij de leuning schuinte dan wel iets verder achterover moet ± 10-15°.
Succes met de opdracht.


m.v.g. Geurt.


------------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer---------------
 

nol

Actieve deelnemer
2 jan 2009
163
6
Eric wat ik goed vind werken in zo'n geval is om eerst van goedkoop plaatmateriaal een soort van proefopstelling te maken, om zo de ideale zit te bepalen. Deze kun je dan met lijmklemmen monteren en zo nodig bijstellen. Is even wat extra moeite maar je weet wel dat wat je straks hebt ook goed zit.
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Bedank voor jullie tips, ik heb eerst een proef modelletje gemaakt van triplex, puur om te kijken of hij goed zit.
De zitting is 41 cm diep geworden, 2 graden achterover gekanteld.
De leuning is 8 graden achterovergezet.
De rugleuning is 52 cm hoog, er komt nl nog een soort van afdekplank van ca 17 cm op,
__

___
/
/
zo ongeveer....

Nu heb ik nog een vraag over de zitting:

Bank krijgt een scharnierbare zitting, bestaat uit 3 delen van 80x42 cm.
Deze moeten apart gaan scharnieren.
Nu wil ik dat liever niet met een pianoscharnier gaan doen, ten eerste niet mooi, en ik denk ook niet stevig genoeg... Per zittingdeel moeten er bij veel visite toch 2 personen van 80 kg op kunnen zitten.
Nu Had ik het volgende plan:
Van bovenaf gezien:
___ ___ ___
| |_| |_| |
| : : |
|__ :_____:___|

(lastig tekenen zo) In de 2 uitsparingen komen passende stukjes met een centraal gat van 10 mm. Dit gat boor ik zo'n 5 cm. door in beide zitting delen. Afstand vanaf de rugleuning ca. 5 cm.
Door dit gat komt dan een stukje draadeind van 10 mm. Hier scharniert de zitting dan op.
Groot voordeel vind ik het niet in het zicht hebben van scharnieren e.d.

Is dit een goede oplossing, of hebben jullie andere suggesties?

Hoor graag jullie reactie.
 

tuoh

Oud hout
Die oplossing moet probleemloos werken op voorwaarde dat de stukken waar het draadeind door gaat dik genoeg zijn.
Er moet voldoende hout onder het geboorde gat overblijven om uitscheuren te voorkomen.

Mvg,

André
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
André,

Dank voor je reactie.
Er komt waarschijnlijk ook nog een steunbalkje dwars onder zitting door, vlak achter het scharnierpunt.
Dan heeft 1 zittingdeel dus steun aan 4 zijden.
Dacht dat dat wel voldoende moest zijn.

gr
ERic
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Ik snap 'm niet :) Je wilt de zitting aan vier zijden ondersteunen. Ik begrijp daaruit dat je hem aan vier zijden op iets wilt laten rusten. Als dat zo is kan de zitting niet draaien rond het scharnier. Of begrijp ik het verkeerd en wil je het balkje aan de achterkant vastmaken aan de zitting in plaats van het frame zodat het met de zitting mee beweegt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.