Cirkelzaag vraag van nieuwkomer

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Bedankt voor alle reacties, ik denk dat ik voor de makita ga, zowel budget, kwaliteit en after sales vriendelijk. Ik zit echter wel te twijfelen tussen 165 en 190, 190 is nauwelijks duurder en kan wat dieper, maar lijkt mij heel wat minder handzaam dan een van 165. Iemand ervaring hiermee?
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het is een beetje de keuze tussen een TS55 en een TS75. De laatste is wel een stuk lomper en minder handzaam zoals je zelf zegt.

Wanneer je de diepte niet gaat gebruiken, of nauwelijks gaat gebruiken, dan zou ik de 165 nemen. Dan heb je altijd een lekker handzaam apparaat. Want als je 1x per jaar de 190 nodig zou hebben en 50x de 165 qua diepte, dan heb je 50x een grote en lompe zaag in handen wanneer je de 190 koopt.
 

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Helemaal gelijk, zo had ik het nog niet gezien.
Zou ik door trespa komen met deze zaag, 1100w, vertanding volgens mij standaard vrij grof. Ik zou namelijk vrij goedkoop van trespa ook een eigen relatief dunne geleider kunnen maken voor in het begin.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Helemaal gelijk, zo had ik het nog niet gezien.
Zou ik door trespa komen met deze zaag, 1100w, vertanding volgens mij standaard vrij grof. Ik zou namelijk vrij goedkoop van trespa ook een eigen relatief dunne geleider kunnen maken voor in het begin.

Gewoon een 48 tands blad erbij kopen en in 2 of 3 keer zagen. Ik weet uit ervaring dat dat prima gaat, zonder dat hij uitbreekt. Dus 2 a 3 mm per keer zagen, dan is het geen probleem.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gewoon een 48 tands blad erbij kopen en in 2 of 3 keer zagen. Ik weet uit ervaring dat dat prima gaat, zonder dat hij uitbreekt. Dus 2 a 3 mm per keer zagen, dan is het geen probleem.

TS heeft het in zijn laatste reactie over de makita 165 en 190 en dat zijn geen invalzagen. Hoe zaag je trespa in 2 of 3 keer met een gewone cirkelzaag?

Edit; Voor aluminium, trespa en harde kunststoffen gebruik ik een 52T speciaal zaagblad, of in de invalzaag of op de zaagtafel.
 
Laatst bewerkt:

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
TS heeft het in zijn laatste reactie over de makita 165 en 190 en dat zijn geen invalzagen. Hoe zaag je trespa in 2 of 3 keer met een gewone cirkelzaag?

Edit; Voor aluminium, trespa en harde kunststoffen gebruik ik een 52T speciaal zaagblad, of in de invalzaag of op de zaagtafel.

Nou, heel simpel. Diepte vastzetten. Dat gaat echt niet anders dan met een invalzaag, met het enige verschil dat de cirkelzaag niet in kan vallen. Ik zie het probleem niet. :)
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De 7101 is 13mm langer en 12mm hoger.
gewicht scheelt 300gram.
is het meergewicht dusdanig vervelend dat je daar last van ondervind?
Je hoeft de machine niet op te tillen maar op het materiaal te laten rusten.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
De 7101 is 13mm langer en 12mm hoger.
gewicht scheelt 300gram.
is het meergewicht dusdanig vervelend dat je daar last van ondervind?
Je hoeft de machine niet op te tillen maar op het materiaal te laten rusten.

Denk het wel. Ik denk dat je het moet vergelijken met een telefoon die 50 gram zwaarder is. Het lijkt weinig, maar in de praktijk is het zeker merkbaar. Of met een laptop van 1,5kg tov een van 2kg. Als je daar dag in, dag uit mee in je tas loopt is het verschil ook duidelijk merkbaar.

Het is verder aan de TS, ik denk dat het een goed idee is om ze te voelen in de winkel.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Ik heb in iedergeval net de 7101K bij kruis besteld met als actie een gratis geleide rail en adapter voor 246,61 euro een mooie aanbieding.
en ik hoef ook niet de hele dag rond te lopen met de zaag.
alleen van de kast naar de plaat hout.
 
Laatst bewerkt:

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Dank u allen, ik kon de afmetingen niet goed vinden, maar ik zal de cirkelzaag sowieso niet dagelijks gebruiken. Het gaat meer om de functionaliteit van het apparaat.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik heb in iedergeval net de 7101K bij kruis besteld met als actie een gratie geleide rail en adapter voor 246,61 euro een mooie aanbieding.
en ik hoef ook niet de hele dag rond te lopen met de zaag.
alleen van de kast naar de plaat hout.

Als je de vergelijking niet wil zien is dat prima hoor. :) En 't is maar goed dat je niet de hele dag mee hoeft te lopen, dat zou wat gek zijn. :D Veel plezier van je bestelling straks!

@Mr.M., als je de mogelijkheid hebt om ze in het echt te zien, dan zou ik dat zeker gaan doen. Anders moet je de gok wagen en er 1 bestellen. De rail is wel echt een musthave, of anders een lange rij die je op het te zagen materiaal kan klemmen.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
afmetingen van de 7101k
Afm.lxbxh 310x246x258 mm
Gewicht 4,0 kg

- - - Updated - - -

Als je de vergelijking niet wil zien is dat prima hoor. :) En 't is maar goed dat je niet de hele dag mee hoeft te lopen, dat zou wat gek zijn. :D Veel plezier van je bestelling straks!

@Mr.M., als je de mogelijkheid hebt om ze in het echt te zien, dan zou ik dat zeker gaan doen. Anders moet je de gok wagen en er 1 bestellen. De rail is wel echt een musthave, of anders een lange rij die je op het te zagen materiaal kan klemmen.

Ik snap je vergelijking prima hoor.
maar toch een telefoon heb je de hele dag bij je niet in de hand maar vaak in je zak of aan een riemclip.
dat is bij een cirkelzaag dan toch anders.
maar als je met een kleinere zaag wegkomt waarom niet.
ik vond de aanbieding in iedergeval de doorslag geven.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Helemaal gelijk, zo had ik het nog niet gezien.
Zou ik door trespa komen met deze zaag, 1100w, vertanding volgens mij standaard vrij grof. Ik zou namelijk vrij goedkoop van trespa ook een eigen relatief dunne geleider kunnen maken voor in het begin.

afmetingen van de 7101k
Afm.lxbxh 310x246x258 mm
Gewicht 4,0 kg

- - - Updated - - -



Ik snap je vergelijking prima hoor.
maar toch een telefoon heb je de hele dag bij je niet in de hand maar vaak in je zak of aan een riemclip.
dat is bij een cirkelzaag dan toch anders.
maar als je met een kleinere zaag wegkomt waarom niet.
ik vond de aanbieding in iedergeval de doorslag geven.

Als je 10 of 20 zaagsnedes moet doen is het toch 30 tot 60kg extra die je moet tillen. Da's niet weinig. Maar genoe daarover wat mij betreft, het is een persoonlijke keuze en afweging.

Dat van die aanbieding snap ik overigens, die linialen zijn ook van Makita niet goedkoop..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.