Cirkelzaag vraag van nieuwkomer

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Hallo allemaal,

ik ben nieuw op dit forum en heb mij aangemeld omdat ik in de (nabije) toekomst wat meer wil gaan doen met hout, zoals bijv. de langgekoesterde wens een loungeset te maken van steigerhout of een ander gebruikt soort hout.
Aangezien mijn bewoning nu redelijk beperkt is, zit het er niet in dat ik gigantische machines zou aanschaffen die mij helpen met deze hobby. Ik heb al wel redelijk wat handgereedschap. Over enkele jaren zou het wel mogelijk zijn dat ik een grotere werkplaats tot mijn beschikking heb (verhuisplannen over 1 a 2 jaar, niet veroorzaakt door ruimtetekort in de werkplaats, maar wel mede eis/grote wens voor nieuwe bewoning).
Momenteel heb ik als electrische zaag enkel een decoupeerzaag(crepeerzaag) van dat huismerk van die Duitse bouwmarkt. Niet geweldige kwaliteit, maar destijds tijdens de verhuizing voldeed het en het handige was dat allebei de aansluitingen erin passen en mijn pa nog gigantisch veel zaagjes had liggen die hij niet meer kon gebruiken :).

Momenteel werk ikzelf ook bij een bouwmarkt (ik snap jullie algehele opvattingen over deze plekken, maar waar vraag is, is aanbod). Hierdoor heb ik het idee dat ik graag met oud pallethout mijn hobby wat voorzichtig wil gaan uitbreiden, mede door ervaring op te doen met een cirkelzaag. Ook plaatmateriaal en laminaat zagen moet mogelijk zijn uiteraard bij een eventuele verhuizing. Na uitgebreid onderzoek lijkt het mij erg handig om een normale cirkelzaag te kopen met een mogelijkheid van een geleiderails (liefst zonder bijkomende adapter).
Via mijn werkplek kan ik relatief goedkoop komen aan de volgende merken, variërend in kwaliteit uiteraard: Skil (via Bosch), Bosch groen, Bosch blauw, DeWalt (verwacht ik via Stanley Black and Decker, moet nog nagebeld worden), Makita, Metabo.

Nu kwam ik op de volgende apparaten uit:
- Metabo KS 55
- DeWalt DWE 576
De eerste is wat minder krachtig, maar heeft een uitgebreidde review die mij wel tevreden stelt via deze website (http://www.toolstop.co.uk/metabo-ks55fs-circular-saw-a-toolstop-review-a1299.
Voor de DeWalt krijg ik echter geen goede review gevonden, waarbij bijv. ook wordt ingezoomd op instelbaarheid en gemak hiervan (van bijv. 45 graden zagen). Echter heeft dit apparaat het voordeel dat het veel krachtiger is, plus dat er mooie deals zijn met al een geleider.

Veel duurdere merken/apparaten ga ik liever uit de weg (budget rond 150-200 euro), aangezien ik wel een apparaat wil wat erg lang meegaat, maar gezien de frequentie en intentie waarmee ik het ga gebruiken, dit wel erg meevalt.
Mijn vraag was dus, wat zou jullie advies zijn en waarom?
 
A

Athanor

Guest
Welkom op het forum!

Gezien je budget zit je volgens mij in de goede richting. Kijk eens in dit topic voor advies over een Bosch blauw machine. Daar kun je later ook nog een rail bij kopen, die overigens ook zelf te maken is.

Succes op dit forum en met je beslissing. Laat nog een zien wat je er mee maakt!


Fons
 

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Is er iets te vertellen over de kwaliteit van deze klasse Metabo en DeWalt cirkelzaagmachines? De DeWalt is namelijk te koop voor rond de 209 inclusief geleiderail, terwijl de Metabo rond de 160 moet kosten zonder geleiderail (welke wederom 90 zou moeten kosten). Daarbij is de DeWalt op papier wat beter/sterker...
 

starf

Actieve deelnemer
18 aug 2014
156
63
https://www.makroshop.be/nl/doe-het-zelf/cirkelzaag/RM_2526901/scheppach-afkortzaag-pl55-set
Zelf heb ik deze, noemde toen de cs55 een klein jaar terug. Toen 180€ op redcoon met één geleider. Je vind hem online als je zoekt op "grizzly tracksaw" ook terug. Is niet de beste zaag maar prijs kwaliteit onverslaanbaar. Op youtube vind je een video waarin een gebruiker met een paar kleine aanpassingen hem nog verbeterde. Veer inkorten en glijstrip verplaatsen. In elk geval is de makro prijs om van achterover te vallen met 2 geleiders! Groeten

Aanvulling:
De minpunten (volgens mij voor hobbygebruik te overkomen)
- Een deel van het zaagstof komt er langs de voorkant uit, ben ook al een mod tegengekomen waar er een stukje ijzer of hout tegen wordt bevestigd om dat te voorkomen.
- Onhandige bediening door de grote hendel aan de bovenkant.
- Straffe veer, oplossing: veer inkorten
- De zaag wiegelt een beetje over de geleider, komt doordat de glijstrips te dicht tegen elkaar zitten, makkelijk op te lossen.
 
Laatst bewerkt:

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Bedankt voor de input. Ik zit toch te twijfelen, vooral over het feit of ik wel een cirkelzaag nodig heb met geleiderails vanuit de fabrikant of dat een zelfgemaakte zaagliniaal zou voldoen.
Mocht dat laatste het geval zijn, dan gaat mijn interesse wel uit naar de Bosch GKS 190, maar ik weet niet of voor dit apparaat hetzelfde verhaal geldt (van die ''Mafel voor 1/3e van de prijs' link) als de GCE versies van Bosch.
Voor mijn situatie zou ik genoeg ruimte over houden om zelf een liniaal te maken, aangezien deze zaag 70mm diep kan zagen (indien in 0 graden). Echter zou het 45 graden zagen dan vrij onmogelijk worden over afstanden (om 'onzichtbare' hoeken te maken, er zal vast wel een vakterm voor zijn)
Daar buiten om denk ik zeer om voor een Makita 5704RK te gaan, wel wat minder vermogen, maar wel een acceptabele prijs voor een eventuele uitbreiding en zeker te doen qua prijs. De prijs van de GSK 190 heb ik nog niet opgevraagd, maar ik verwacht hierbij weinig verschil.
Diepte instelling nauwkeurig kunnen doen lijkt mij ook belangrijk, aangezien de enige verbindingen die ik echt zal maken, waarschijnlijk halfhoutverbindingen en eventueel pen/gat verbindingen zijn.

Iemand advies/ervaring met beide machines?
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Er is een set te koop van bosch blauw, de GKS 65 CE incl systainer, 2x 1600mm liniaal, draagtas en koppelstuk.
Een losse liniaal kost meer dan 100 euro dus omgerekend is het een topprijs.

Zonder liniaal zou ik niet doen, met liniaal kan je zo strak zagen als de zaagwand van de bouwmarkt
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Goedkope machines hebben vaak een paar nadelen:
Zaagblad meestal niet parallel aan de zool, gevolg, alle zaagsnedes zijn scheef
Ze hebben een spouwmes die niet perfect recht achter het zaagblad staat, gevolg, je zaag blijft hangen achter de zaagsnede
Geleidedingetje is gepuntlast en vaak scheef.
Snoer is kort, bij lange zaagsnedes moet je opletten dat je machine niet blijft hangen achter zijn stekker
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik heb wat opzoekingswerk gedaan, ik zat in dezelfde situatie, met een budget van 200 euro. Bij nader inzicht krijg je een machine die wel goed "werkt", maar iedereen beweert dat accuraat snijden uit blijft. Voor een setje geleidrails goede alleen al zit je al snel aan 100-150 euro.
 

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Bedankt allen voor het meedenken.
Vanuit jullie interesse en ervaring merk ik dat mijn vraag en jullie ervaring/eisenpakket niet helemaal op elkaar aansluiten.
Ik zoek een gemakkelijk instapmodel cirkelzaag om hobbymatig wat te zagen. De zaag zal wellicht enkele maanden wel wat werk moeten verrichten in de toekomst (denkrichting; mogelijke verhuizing + loungeset wens), maar zal daarna wellicht niet meer dan 2 a 3 meter moeten zagen per maand. Maximale lengte die ik dan moet afschulpen zal 250cm zijn, maar ook deze handeling zal sporadisch voorkomen en waarschijnlijk ook nog op steigerhout (geen hoge precisie vereist).

Nu merk ik in mijn zoektocht wel inderdaad dat er op de goedkopere modellen wordt gebudgeteerd op gebruikersgemak opties. Zo lijkt het me erg fijn om de diepte instelling duidelijk te kunnen instellen a.d.h.v. een liniaaltje met mm aanduiding op de cirkelzaag zelf. Hetzelfde geldt voor een hoek van 45 graden, die ik graag vast op het apparaat wil hebben (i.p.v. zelf met een vleugelmoer moet vastdraaien om te benaderen, zoals de Bosch GSK 190 heeft). Nu heeft de Makita 5704 geen mogelijkheid tot een liniaal. Dit is in eerste instantie niet heel erg. Ik kan zelf ook een korte liniaal maken van 1 meter die in 99% van mijn situaties zal voldoen (denkrichting, ikea kasten bijv. verzagen). Echter mis ik zowel op de 5704 als (volgens mij) op de 5704 de mogelijkheid om de diepte in te stellen met de eerder genoemde aanduiding op het apparaat zelf. De 5704 gaat maar tot 45 graden qua zagen, dus dat is gemakkelijker haaks zagen...

Kortom: een Skil zou het waarschijnlijk ook wel redden bij mij, maar ik wil wel apparatuur die mijn leven lang meegaat en met goede service.

Zoals ik eerder al vernoemde, via werkgever kan ik wel zorgen voor wat korting. Met indicatieafrondingen kan ik de volgende overweging maken:
Metabo KS 55 FS (doos) + geleider Metabo 150cm +- 210e
Makita 5008MG (geen geleider mogelijk, wel 210mm zaag) +- 150e
570RK - +-130e
HS6101 - +- 170e
HS 7101 +- 180e
Adapter (tbv 6101/7101): +-15e
Rails 140cm Makita - +- 55e

Kortom; wat zouden jullie doen? Ik neig zelf richting Makita vanwege bouwkwaliteit en goede service, maar wat zouden jullie doen in mijn situatie?
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Kortom; wat zouden jullie doen? Ik neig zelf richting Makita vanwege bouwkwaliteit en goede service, maar wat zouden jullie doen in mijn situatie?

Makita en zou voor de HS serie gaan. Kan je er later altijd nog een rail bij kopen. Service is top.
 

Mr.M.

Nieuw lid
5 okt 2014
10
0
Ik denk dat ik dan toch, ondanks het kleine prijsverschil, voor de kleinere variant ga van de HS, of is die grotere ook nog redelijk hanteerbaar? Enige reden waarom ik op Internet nergens reviews van beide machines vindt?
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Op amazon.de of co.uk staan genoeg lovende revieuws over de HS serie.
Ik sta zelf ook op het punt de 7101k aan te schaffen.
Bij klium de goedkoopste gevonden €221,21 inc btw
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Heb je al overwogen om je geld te spenderen aan goed handgereedschap. Met een goede handzaag en een goede wikkelhaak en wat oefening kan je heel netjes zagen. Wellicht beter dan een budget zaag. Het gaat wel iets langzamer en goed handgereedschap is nooit weggegooid geld en je budget zaag wel, wat er komt een punt dat je besluit toch een betere te kopen of hij blijft stoffig op de plank liggen. Ik spreek uit eigen ervaring: Pas bij mijn 3e circelzaag vind ik pas echt netjes zagen en een bosch schuurmachine heb ik jaren op de plank laten liggen omdat ik het een rot ding vond en dus maar met de hand deed.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Heb zelf een dewalt met lineaal gekocht. 2e hands voor €95,-
deze gebruik ik voor steigerhout.
werkt prima met de lineaal. Hierdoor kan je zeer nauwkeurig zagen. Enige nadeel is de stofafzuiging. Deze laat te wensen over, voor mij is dat echter geen belangrijke reden om een ander merk te kopen.
 

Luc Duc

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
44
6
Zevenaar
Ga voor top-kwaliteit. Kost wat maar dat ben je vergeten zodra je er mee werkt. En ja, ik heb e.e.a. van Festool en ben daar uitermate tevreden over. Spaar even door, ga een aantal weekenden niet uit bijv. en koop het beste wat er is.
Heb zelf nog gereedschap van meer dan veertig jaar oud! en ben daar nog steeds gelukkig mee. En bedenk: het is maar geld, zelfs varkens vreten dat nog niet.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik heb t eerst goedkoop gedaan met de scheppach invalzaag. Maar hoe meer ik die gebruikte hoe meer ik er achter kwam dat ik een betere wou hebben.
Vooral terug zetten naar 90 graden wat nameten vereiste en de stofafzuiging die erg matig waren hebben er voor gezorgd dat ik daarna be opgestapt naar de mafell.
Geen enkel moment spijt van, t geld ben ik al lang vergeten en ook de motor die een stuk minder herrie maakt en overal makkelijker doorheen kast zijn een genot om mee te werken.
 

Rocky

Actieve deelnemer
23 apr 2012
61
1
Ik heb wel ervaring met de DeWalt D23650K. Hij lijkt ongeveer op de dewalt die jij beschrijft.
Mijn cirkelzaag is een veelgebruikte tool voor mij. Ik ben met deze zaag begonnen en ben hier ook zeer tevreden over.
Sterke punten:
-budgetvriendelijk
-krachtig
-nauwkeurig
-robuust
-nooit problemen mee gehad.
-wauw met een geleiderail --> wat een mogelijkheden!!! super om kleine aanpassingen te maken!!
-geleiderail van dewalt kan je aan twee kanten gebruiken. Dus 2 x een antisplinterstrip
-strakke zaagsneden met een goed zaagblad met veel tanden!! Dewaltzaagbladen vind ik zeer goed!

Het nadeel vond ik:
-diepte-instelling is niet nauwkeurig.
-stofafzuiging is niet hetzelfde als een mafell (maar das ook n andere prijsklasse)
-Mijn machine is een cirkelzaag (geen invalzaag)--> jouw lat moet dus wat langer zijn om je cirkelzaag op te laten starten.
Ook het gewicht van je cirkelzaag kan er voor zorgen dat je geleiderail wat minder stevig ligt.

Ik ben hier uiterst tevreden van. Ik denk dat het er vanaf hangt wat je wilt doen.
Ik gebruik deze zaag vooral voor massief en MDF. MAAR een invalzaag werkt zeer comfortabel omdat je al op je werkstuk kan starten en er niet achter.

Ook ik ben zoals Ewoudk voor een mafell gegaan --> wauw mijn meest gebruikte tool. Dewalt heeft mij nog NOOIT in de steek gelaten en ben hier zeer tevreden van.
Als je vooral plaatwerk doet, zou ik persoonlijk eerder voor de scheppach gaan als je budget de overhand krijgt.

succes met je keuze!
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Heb het even nagekeken, ik heb een d23550qs met 1500mm rail.
blad van 165mm en een zaagdiepte van 55mm.
voor steigerhout voldoende!
zaagt prettig met een standaard dewalt blad en heeft meer dan voldoende power.

de zool heeft 2 sleuven die op de rail valt. 1 voor 90 graden zagen en 1 voor 45graden of daar tussen in.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.