Welke lijm?

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
beste leden,

Enige tijd ben ik aan het genieten van alle leerzame en interessante treads.

Nu ben ik enkele weken geleden begonnen met een lijmexperiment voor mijn leerproject het maken van een dressoir uit nieuwe steigerplanken.

Ik heb 3 verschillende sporten lijm in de kast namelijk Pattex Constructielijm, Titebond Classic en Titebond Ultimate. Het vurenhout heeft bij de groothandel de gehele zomer buiten gelegen/gedroogd en ligt nu buiten (overkapt). Het is dus nog niet gewend aan de temperatuur en vocht stabiliteit van binnenshuis.

Hierdoor ben ik bang dat het hout meer gaat werken dan gewenst waardoor bijvoorbeeld de poten uiteenvallen. Ik heb bewust de keuze gemaakt om spijker en schroefloos te weken omdat het een leerproject is.

Heeft iemand enige tips?

Ps, ontwerp zal ik zsm uploaden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
De lijmen die je noemt zijn niet zo geschikt voor het vullen van spleten, die je ongetwijfeld hebt met met ruwe steigerhout. Als je b.v. poten of kolommen wilt maken en de planken aan de lijmkant eerst glad en vlak schaaft, dan is gewone witte houtlijm (zoals de titebond classic en ultimate) echt prima. Voor het verbinden van het ruwe hout wat nog wat moet kunnen werken, zou je ook eens kunnen kijken naar polymere kit, zoals b.v. Polymax. Voor de rest moet je natuurlijk de sterke halen uit de constructie, dat is ook de grote truuk van het meubelmaken. Ik ben niet zo'n grote voorstander van de bruisende constuctielijm, het is nauwelijks spleetvullend, want dan onstaat schuim en is de groene titebond een betere optie. Het is wel goede lijm in goed passende constructies die continue belast worden in vochtige omstandigheden. Er zijn ook hele goede niet schuimende PU lijmen die erg goed vullend zijn, maar daar hangt ook altijd een prijskaartje aan.

jaap
 
Laatst bewerkt:

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ruw hout verlijmen, dat zal niet zo goed werken. Alles moet goed aansluiten, en er moet na het klemmen zo min mogelijk lijm achterblijven.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
is dat zo? Het zal toch sterk van de lijmsoort afhangen.
In mijn achterhoofd gonst al heel lang een plannetje ooit eens een lijmtest op te zetten. Ik wil het ""allemaal ""zelf wel eens zien :). Maar ik weet hoe moeilijk het uitvoeren van een betrouwbare test is. Dat weerhoudt me nog

mvg
klaas0639
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Het gaat mij niet op het feit dat het hout gaat werken en dat er spleten in het hout komen dit hoort bij hout. Het gaat mij er meer om dat bijvoorbeeld de poten die in verstek zijn gelijmd niet kapot knappen op de lijmnaad.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Klaas0639,

Wat zou je precies willen testen en met welke opstelling?
Ik ga er vanuit dat elk soort hout zijn eigen bindeigenschappen heeft en dat daardoor de ene soort lijm beter werkt dan de andere op 1 één specifiek soort hout.
Ik heb genoeg vuren en eigen liggen om te kijken wat goed hecht. Ik heb alleen niet het budget om veel verschillende lijmen te kopen en meetapparatuur om te kijken wat sterk is (dit zou dan op gevoel moeten gaan). Het zou wel een zeer interessant project zijn en indien de data vrij is kunnen anderen hier hun voordeel mee doen (misschien wel informatie toevoegen).

Iemand geïnteresseerd om mee te werken?
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Ik zie in restaurants wel eens dat ze een soort transparante epoxy coating over het ruwe hout hebben gegoten, / geverfd, zodat de ruwe spleten naadloos overgaan. Is dat een optie?
ja, epoxy hecht goed en is zeer sterk. houtlijm kun je dan wel niet meer gebruiken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Wat beword er precies met epoxy bedoeld, is het een door beschermlaag als een lak? Hebben jullie een merk wat goed is?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Klaas0639,

Wat zou je precies willen testen en met welke opstelling?
Ik ga er vanuit dat elk soort hout zijn eigen bindeigenschappen heeft en dat daardoor de ene soort lijm beter werkt dan de andere op 1 één specifiek soort hout.
Ik heb genoeg vuren en eigen liggen om te kijken wat goed hecht. Ik heb alleen niet het budget om veel verschillende lijmen te kopen en meetapparatuur om te kijken wat sterk is (dit zou dan op gevoel moeten gaan). Het zou wel een zeer interessant project zijn en indien de data vrij is kunnen anderen hier hun voordeel mee doen (misschien wel informatie toevoegen).

Iemand geïnteresseerd om mee te werken?

Ik ben vanzelfsprekend geinteresseerd
Ik heb alleen een vaag voornemen en geen plan. Mijn doel is tweeledig:
a) Vaststellen van evt verschillen in sterkte van ( voor mij) interessante lijmsoorten en toepassingen. NB: ik denk dus aan een relatieve meting. Dat is om de test eenvoudig te houden.
b) Heeft oppervlakgesteldheid en houtsoort grote invloed ? (beperken tot paar houtsoorten (die ik veel gebruik) en een paar oppervlaktypen.

Vaak is er de neiging een test veel te breed en ambitieus op te zetten. Die valkuil wil ik vermijden.

Verder komt mijn vaag plan niet.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
Wat beword er precies met epoxy bedoeld, is het een door beschermlaag als een lak? Hebben jullie een merk wat goed is?
Epoxy is een product met 2 componenten, hars en verharder, en wordt gebruikt om composieten samen te stellen (zoals glasvezel, aramide, carbon). De vezels lossen op in de epoxy en je krijgt een stevig eindproduct. Je kunt epoxy ook als lijm gaan gebruiken, maar ik weet niet hoe uitwisselbaar gewone epoxy en echte epoxylijm zijn.
Epoxy kun je gebruiken om een dun laagje te plaatsen bovenop hout, wat het oppervlak veel sterker en bestendiger maakt.

- - - Updated - - -

Ik ben vanzelfsprekend geinteresseerd
Ik heb alleen een vaag voornemen en geen plan. Mijn doel is tweeledig:
a) Vaststellen van evt verschillen in sterkte van ( voor mij) interessante lijmsoorten en toepassingen. NB: ik denk dus aan een relatieve meting. Dat is om de test eenvoudig te houden.
b) Heeft oppervlakgesteldheid en houtsoort grote invloed ? (beperken tot paar houtsoorten (die ik veel gebruik) en een paar oppervlaktypen.
ik heb al wat fotos gezien, waarbij men verschillende houtsoorten en lijmen gaat gebruiken
essentieel is een degelijke (!) verlijming sterker dan het hout zelf. als je twee verlijmde stukken uit elkaar gaat trekken, dan breken de houtvezels af boven of onder de lijm, maar niet ter hoogte van de lijm zelf.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik ben vanzelfsprekend geinteresseerd
Ik heb alleen een vaag voornemen en geen plan. Mijn doel is tweeledig:
a) Vaststellen van evt verschillen in sterkte van ( voor mij) interessante lijmsoorten en toepassingen. NB: ik denk dus aan een relatieve meting. Dat is om de test eenvoudig te houden.
b) Heeft oppervlakgesteldheid en houtsoort grote invloed ? (beperken tot paar houtsoorten (die ik veel gebruik) en een paar oppervlaktypen.

Vaak is er de neiging een test veel te breed en ambitieus op te zetten. Die valkuil wil ik vermijden.

Verder komt mijn vaag plan niet.

mvg
klaas0639

Mijn verwachting is dat de geharde houtlijm een specifieke draagkracht heeft per vierkante centimeter ongeacht waar het op hecht. daarentegen zal de aanhechting van het hout wel afhankelijk zijn van het soort hout en of het op de kopse kant, zijde kant, ruw, geschaafd, etc. word gebruikt. Misschien is de ideale testopstelling van verschillende soorten hout op verschillende manieren verlijmd maar dat de verlijm-oppervakte overal identiek is?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
ja, waarbij ik aanneem dat je met "verschillende manieren" verschillende soorten lijm bedoelt die je elk op de voorgeschreven manier verwerkt.

Het is allemaal al eens gedaan maar ik zou het zelf wel eens willen zien. Mijn onderliggend doel is (denk ik): " aanschouwelijk zelfonderricht" of "ik wil het zelf wel eens zien". :)

mvg
klaas0639
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
ja, waarbij ik aanneem dat je met "verschillende manieren" verschillende soorten lijm bedoelt die je elk op de voorgeschreven manier verwerkt.

Het is allemaal al eens gedaan maar ik zou het zelf wel eens willen zien. Mijn onderliggend doel is (denk ik): " aanschouwelijk zelfonderricht" of "ik wil het zelf wel eens zien". :)

mvg
klaas0639

Ook, maar ook of het dus zijkant aan zijkant gelijmd word of kopse aan kopse.
Zover ik begrijp zuigt de kopse kant meer vloeistof op dan een zijkant. wil je er dus van verzekerd zijn dat er genoeg lijm tussen je naad blijft zegt mijn instinct dikkere lijm te moeten gebruiken zodat het niet geheel word opgezogen.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
als ik goed ben ingelicht werken daarom (de meeste) lijmen niet of slecht op kops hout. Houtverbindingen zijn zo gevormd dat volle kopshout verbinding worden vermeden of bijv. met deuvels ondervangen. In hoeverre dat ook geldt voor epoxy weet ik niet. Ik heb wel epoxylijm toegepast gezien in kops-hout-verbindingen in kozijnen (zonder deuvels). Maar misschien is dat ""onprofessioneel"" en af te keuren :).

mvg
klaas0639
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Epoxy is een product met 2 componenten, hars en verharder, en wordt gebruikt om composieten samen te stellen (zoals glasvezel, aramide, carbon). De vezels lossen op in de epoxy

Dat mag je niet hopen... ;) Waar jij op doelt staat bekend als een vezelversterkte kunststof - zoals 'polyester' (van de kano's), 'glasvezel' (van de hengels) of 'carbon/grafiet' (van bijvoorbeeld dure auto's, fietsen, het ruimteveer, en hengels). Maar ook spaanplaat, bakeliet, of MDF zijn feitelijk gezien vezelversterkte kunststoffen. In dergelijke materialen lossen de vezels niet op - dan zouden de eigenschappen van de vezel namelijk verdwijnen - maar krijg je een 'verbinding' tussen kunststof en vezel. Soms is dat gewoon een 'lijmverbinding', maar vaak vindt er ook een chemische reactie plaats tussen (het oppervlak van) de vezel en de kunststof. Zo is er in het begin van de ontwikkeling van de glasvezel-composieten veel geexperimenteerd met de hechting tussen glasvezel (traditioneel een tamelijk inert materiaal) en de (toen nog) fenolhars; bijvoorbeeld door de glasvezel eerst te etsen en vervolgens met metalen te bewerken. Simpel gezegd is de truc van een vezelversterkte kunststof dat je twee eigenschappen van twee verschillende materialen combineert in een samengesteld materiaal - de composiet. Zo zijn kunststoffen goed belastbaar op druk, maar niet op trek, terwijl voor (sterke) vezels precies het omgekeerde geldt. Met een composiet kun je dan materialen maken die zowel goed op druk als op trek te belasten zijn, en omdat buigen vaak zowel druk- als trekbelastingen oplevert (druk aan de binnenkant en trek aan de buitenkant) kun je dus ook materialen maken die goed bestand zijn tegen buigbelastingen (zoals hengels).

en je krijgt een stevig eindproduct. Je kunt epoxy ook als lijm gaan gebruiken, maar ik weet niet hoe uitwisselbaar gewone epoxy en echte epoxylijm zijn.

Er is geen wezenlijk verschil tussen 'epoxyhars' en 'epoxylijm'. Er zijn wel verschillende soorten epoxy (chemisch gezien) met variabele eigenschappen, maar in principe kun je epoxylijm ook als hars (massa) of 'lak' (coating) gebruiken, en omgekeerd. Hoewel je dan wellicht niet het beste gebruik maakt van de eigenschappen van de betreffende epoxy.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Er is geen wezenlijk verschil tussen 'epoxyhars' en 'epoxylijm'. Er zijn wel verschillende soorten epoxy (chemisch gezien) met variabele eigenschappen, maar in principe kun je epoxylijm ook als hars (massa) of 'lak' (coating) gebruiken, en omgekeerd. Hoewel je dan wellicht niet het beste gebruik maakt van de eigenschappen van de betreffende epoxy.

Epoxylijm is dikker. Maar aan normale epoxy kan je ook middelen toevoegen waardoor het dikker wordt.

Ik heb zo'n idee dat het beter (sterker) is om constructielijm te gebruiken dan normale epoxy. En deze toepassing zowiezo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.