sun power!

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
We zijn lang niet de eerste, maar sinds maandag middag hebben we zonnepanelen op het dak, niet helemaal in de meest gunstige hoek, maar het werkt. Het werkt eigenlijk wel zo goed dat de elektriciteitsmeter vanmiddag achteruit draaide. Het zijn 12 panelen van 250 wp en elk paneel heeft zijn eigen micro inverteer achter het paneel hangen. De kabel die daaruit komt gaat rechtstreeks naar de groepenkast. Het maximale vermogen is 3000 watt, maar zelfs vanmiddag, begin october met aanmerkelijk minder zonkracht, kwam er tussen 13:00 en 16:00 uur continue 2 kW uit. Ik blijf het fascinerend vinden, een flinterdun paneel, zonlicht er komt stroom uit. Ik heb ook wat flexibele panelen met kleine inverters om rechtstreeks accu's te kunnen laden.
Als iemand meer info wil, dan hoor ik het graag.

jaap

IMG_1471.jpg

IMG_1478.jpg
 

jjjlll

Actieve deelnemer
Zier er goed uit Jaap.
Natuurlijk heb ik wat vragen:
Welke richting staat je dak?
heb je schaduw van bomen, omdat je meerdere inverters hebt?

Ik neem aan dat de inverters aan de 230 Volt kant parallel staan.
Joep
 
A

Athanor

Guest
Mooi Jaap! Wat zijn die panelen dan in vier jaar tijd verbeterd, toen hebben wij nl. zonnepanelen aangeschaft met een maximum van 210wp. We waren 18 panelen nodig om op 0-verbruik te komen. Die flexibele panelen wil ik wel eens komen bekijken. Ik heb onlangs nog beredeneerd dat als ik nu het huis weer zou bouwen ik een 12 volt leidingsysteem zou aanleggen voor alle electronische hulpmiddelen en overal led verlichting zou aanleggen. Dan kun je volgens mij met accu's en zonnepanelen een heel eind komen. Nu nog wachten op Felders en Hammers op 12 volt;) de amerikanen zijn al een heel eind op weg:) Waar ga jij de accu's voor inzetten?

Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor onze elektrisch aangedreven zelfbouw boot had ik in 2009 al accu's besteld, voordat ik wist dat we een aantal jaren naar Bangkok zouden gaan. Die accu's hebben ruim 4 jaar ongebruikt gestaan en ik kreeg ze niet meer goed aan de praat. Ze nemen nog wel vermogen op, maar de acculader slaat niet af en brengt de accu's aan de kook. Dus totaal ongeschikt om die onder in de boot te houden. Ik heb dit voorjaar overwogen om maar een paar accu's en een aggregaat te installeren, maar dat was niet de oorspronkelijke opzet. Uiteindelijk toch besloten om voor hypermoderne LiFePo4 accu's te kiezen, deze zijn eigenlijk 100% veilig, veel veiliger dan b.v LiPo etc. Ik vond een geschikte leverancier heb daar een cursus gevolgd etc, en die verkopen ook solar panels van Duits fabrikaat. De micro inverterters hebben als voordeel, dat als er een paar panelen minder zon krijgen, de overige vol door blijven produceren. Bij een reguliere oplossing met een centrale inverter (die de spanning van de panelen afregelt op een spanning net boven de netspanning om aan het net te kunnen leveren) gaat dan het geleverde vermogen van alle panelen naar beneden. Een ander voordeel is dat deze micro inverters sneller bijregelen en een lange levensduur hebben, er zit 30 jaar garantie op! Een reguliere inverter heeft een verwachte levensduur van 10 jaar. De eerste investering is wel ietsje hoger. Vrijdag met dat mooie weer, produceerden de panelen aardig stroom en liep de meter (we hebben nog een heel ouderwetse) achteruit en eind van de middag weer vooruit. Gisteren weer mooi weer en op de logger kwam er weer 2Kw uit de panelen, maar de meter liep niet achteruit, ook niet vooruit, maar ik een beetje de smoor in. Maar o wat mooi, de meter staat nu nog op dezelfde stand als gistermorgen, ik denk dat ie vastgelopen is!!!

Ons huis staat niet zo gunstig, ongeveer 30 graden uit het zuiden en als er niet direct zonlicht op de panelen valt komt er nauwelijks stroom uit. Het zijn mono cristalijne panelen, poly cristalijne (de gevlekte blauwe) doen het dan wat beter. Ik ben benieuwd hoe het gaat, maar ook naar de ervaringen andere bezitters van zonnepanelen.

Over de accu's zal ik nog wel apart wat schrijven, daar ben ik ook wel erg enthousiast over.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.