SketchUp doet het lastige rekenwerk

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Een dezer dagen zag ik in de rubriek “Werken met hout” het onderwerp “achtkant dak”.
Daar werd stevig gezwoegd met als resultaat dat de vragensteller antwoordde “…schuin ik de zaagkanten daarna wel af”.
Jammer, want waarom niet SketchUp gebruikt om het lastige rekenwerk te laten doen.
Jij tekent, SketchUp rekent.
Als voorbeeld heb ik het achtkantige dak genomen.
De stappen.

Plaatje 1)
woodwconstr.jpg
Teken een taartpunt met in het platte vlak een gelijkbenige driehoek met 45 graden in de top (8 taartpunten in de taart) en geef de plak aan die je voor je dak
wilt afsnijden (hier 20 mm).

Plaatje 2)
woodwtaart.jpg
Snijd de gewenste plak af door de rest van de taartpunt uit te gummen. In het plaatje heb ik de startdriehoek nog even laten staan.

Plaatje 3)
woodwtaartplat72.jpg
Hier heb ik voor de duidelijkheid de plak plat neergelegd. Met de duimstokfunctie in SketchUp kun je nu alle gewenste (zaag)maten opmeten en overbrengen op je hout.
Wellicht is het handig daarbij het lijstuk AB te gebruiken.

Plaatje 4)
woodwtest.jpg
Natuurlijk even controleren of de plak (=het dakdeel) goed getekend is door er een paar tegen elkaar te zetten. Geen kieren, dus juist.

Zo kun je dus op een handige manier moeilijke rekenklussen vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.