Wat voor winkelhaak heb jij het liefst?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Ik had twee Nooitgedacht winkelhaken, 1 heb ik weggedaan want die was niet haaks. Kan dat ook door mij zelf zijn gekomen, door vallen bijvoorbeeld? Nu heb ik er een Starret bij en die is zijn geld waard.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
en natuurlijk mijn verstelbare combi schrijfhaak a la Starett (ik heb een imitatie van 2 tientjes moest alleen even gekalibreerd worden)

Ben wel benieuwd wat je dan hebt gedaan om hem te kalibreren?

Ben het met WR eens, wat je gebruikt is afhankelijk van de klus :) maar 6 verschillende haken bij een klus is me nog niet overkomen, misschien moet ik er nog een paar bij hebben ;-)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mijn meest gebruikte is de kleine verstelbare blokhaak van Starett. Dan gebruik ik vaak een van de twee oude Brown and Sharpe combinatie haken. Een voorzien van de haakse/45 aanslag en de ander is voorzien van de graden boog. Mooi spul en tweede hands niet te duur.
Maar mijn mooiste is een joekel van 65 cm voorzien van een palissander met koper inlegwerk.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ewoud, dat is vrij simpel, als je de liniaal er uit neemt zie je in de sleuf onderaan als het goed is 2 nokjes/verhoginkjes.
met de platte sleutelvijl kun afhankelijk van het uit de haak zijn deze een vijl streek geven liniaal terugplaatsen en controleren op haaksheid.
Vaak is een streek of 2/3 voldoende.
Zal kijken of ik er een foto van kan maken.


groet Roeland
 

WR1944

Oud hout
...... Ben het met WR eens, wat je gebruikt is afhankelijk van de klus :) maar 6 verschillende haken bij een klus is me nog niet overkomen, misschien moet ik er nog een paar bij hebben ;-)

"Voor de meeste klussen gebruik ik een stuk of 6 tot 7 haken." Daarmee bedoel ik dat ik voor de meeste klussen genoeg heb aan 6 tot 7 haken. Sorry dat het wat vaag overkwam. Dat krijg je als je het te compact wilt opschrijven.

PA040054q.jpg
Als illustratie dit stilleven van haken. De rode set is voor het controleren van de overige haken en doen normaliter niet mee met het klussen.
En alles in het kader van: Geen foto, dan is het niet gebeurd.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Eerlijk gezegd maakt het mij niet echt uit. Zolang die maar haaks is wat vaak lastig is. Ik heb een kleine van 7,5cm en een grotere (irwin) van 30cm. Daarnaast nog een goedkopere combinatiehaak (toolstation) die alleen gebruikt wordt om evenwijdige lijnen te tekenen.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
89
West-Friesland
Beste Swave,
Ik zou ook graag zo'n metrische speedsqaure hebben maar vind ze nergens te koop in Europa. Heb jij die van jou uit Amerika laten komen?

Probeer deze links eens, ik moest ze in de balk kopiëren voor een goede werking.

Silverline aluminium dakdekkers meetdriehoek
http://www.alphametal.be/nl/shop/product/48499-silverline-aluminium-dakdekkers-meetdriehoek
ALPHASILVER734100

http://alphashops.nl/nl/shop/product/48500-silverline-heavy-duty-aluminium-dakdekkers-meetdriehoek
ALPHASILVER734110

Mvg, :)
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo

vernum

Nieuw lid
18 mrt 2014
17
0
Hallo martie,

de schaal is zowel in centimeters als in inches. Afhankelijk welke kant boven is. Er zijn 3 standen waarin de liniaal versteld kan worden. 45, 90 en 180 graden zijn vaste inkepingen en uiterst precies. Ook is het mogelijk willekeurige hoeken in stellen. Let wel deze zouden kunnen verschuiven indien de knop niet stevig vast zit.

Hoop hiermee je vraag beantwoord te hebben.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.116
518
Moordrecht
Uit de tijd dat ik nog weinig budget had: een Skandia blokhaak van 40 cm, die wel haaks is, was alleen slecht afgewerkt, moest nog wat braampjes verwijderen. Doet het prima! En recent nog een 10 cm blokhaakje bij de Baptist vandaan, was een cadeautje..
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Zo ik dacht dat dit niet zo'n interessant topic zou worden, maar zo in één keer 4 pagina's vol.:eek:
Eigenlijk komt zo'n beetje alles voorbij. Van combinatiehaken, blokhaken tot de japanse speed squares.
Vooral de combinatiehaak is populair.

[..] Even een uitleg van verschillen :) : Een winkelhaak is plat, zonder aanslag (je eerste 2 foto's). Een blokhaak heeft wel een aanslag maar geen 45gr. hoek op het kruispunt. (je 3e foto) Dan heb je nog een schrijfhaak, heeft een aanslag en is op het kruis voorzien van een 45gr hoek.

Toch zijn ze erg makkelijk, ik gebruik ze vooral om te checken in een binnenhoek of ze haaks is. Zo kun je de winkelhaak plat leggen op je werkstuk, door de geringe dikte is het makkelijk om bijvoorbeeld een sponning te controleren op haaksheid als er al lijmklemmen bevestigd zijn. (Hierbij zit vaak het blok van de blokhaak in de weg.)

Dank voor de uitleg, dat wist ik nog niet. Nog steeds echter verbaas ik me over de grote keuze in (platte) winkelhaken.
Haast de enige blokhaak zijn van Crown of ECE en die verwerken hout in het handvat, dus niet geschikt...

Deze vraag is simpel te beantwoorden: één die geschikt is voor de klus waar je mee bezig bent en ook nog redelijk haaks is.
Voor elk type werkstuk is wel een optimale haak te vinden. [..] Voor de meeste klussen gebruik ik een stuk of 6 tot 7 haken. De overigen gebruik ik maar zelden zoals een soort van tekenhaak voor het aftekenen van gipsplaten of een setje preciesiehaken om de rest te controleren.

De vraag is inderdaad expres nogal open gesteld, en uiteraard is jou antwoord de enige juiste.
Onder het mom van "achteraf kan je een koe in de kont kijken" (heb ik pas geleerd en wil 'm heel graag gebruiken;)), wil ik juist voorkomen dat ik met meer dan 10 haken kom te zitten.

De Incra T-square, is inderdaad ook een gelikt tooltje en ik heb m al 5 keer bijna besteld.:eek:
Ik vraag me wel af, hoe haaks die aanslag is/blijft. bij veel vuldig los/vast/los/vast?
En hoe handig het in het echt is? Is het geen schijn precisie? Ik werk namelijk erg nauwkeurig, maar de indeling in 1/4mm's zal ik dus nooit gebruiken. Hoe zit het met de "kruishoutfunctie" op 30cm breed?

Ik heb al een sliding square van Veritas, die ik best prettig vind.
Enige is dat je soms ff met één oog moet kijken om het streepje ook precies gelijk te krijgen, met het zwarte blok.
475299_xl.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.255
303
Heelsum
De Incra T-square, is inderdaad ook een gelikt tooltje en ik heb m al 5 keer bijna besteld.
Ik vraag me wel af, hoe haaks die aanslag is/blijft. bij veel vuldig los/vast/los/vast?
En hoe handig het in het echt is? Is het geen schijn precisie? Ik werk namelijk erg nauwkeurig, maar de indeling in 1/4mm's zal ik dus nooit gebruiken. Hoe zit het met de "kruishoutfunctie" op 30cm breed?

Nou dat kan ik je zeggen, die Incra liniaaltjes zijn heeeeeeel handig.

Ik had ze ook een keer of 10 bijna besteld en dacht van hoe handig kan het zijn. Toen heb ik er 2 besteld, de kleine T-square van 150mm en de liniaal van 150mm. Nou sinds dien is er geen houden meer aan en behoren ze tot mijn favoriete gereedschap. Man wat zijn die dingen handig bij aftekenen, liniaaltje op de rand van je hout, puntje van je potlood in het gaatje et je trekt zo een perfecte lijn zonder te meten. Echt super!

De kwart mm enzo daar vraag ik me voorlopig ook van af hoe vaak je dat gebruikt (ik nog niet) maar de linialen zijn echt top. Ik heb inmiddels de hele set besteld dus ook de lange t-square, de 30cm liniaal, centreerliniaal, de gradenboog en de korte en lange hoekliniaal.

Oh ja, en de kruishoutfunctie op 300mm... geen centje pijn, net zo strak als op 5mm. Op de 1 of andere manier is dit weer gewoon goed gemaakt dus ook bij loshalen center je het weer makkelijk op het liniaaltje en is het de volgende keer weer heel precies.

Dus nooit meer meten, tekenen en dan met een driehoek een lijn trekken en verbinden, gewoon in 1 beweging en heel precies.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
IMG_3662.jpg

Een greep uit mijn blokhaken collectie, een grote lange zweed en een kleinere zweed. en een mini waarin de vorige gebruiker allerlei geheimzinnige namen in heeft geponst.
alle drie gevonden op rommelmarkten en kringloop.
Niet op de foto , een starret combinatie haak als ijk haak en een nooitgedagt? met zoon oranje piefje, maar die gebruik ik bijna niet..
ik zoek nog een platte schrijfhaak.
 
Laatst bewerkt:

paardebeest

Nieuw lid
10 apr 2014
5
0
Zijstapje: Hoe bergen jullie deze kostbaarheden op?

In een aparte la of gewoon aan het gereedschapsbord? Of een andere plaats?
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
20141013_123630.jpg
Natuurlijk in een eigen kistje !
ik bewaar al mijn kwetsbare meet en afteken gereedschap bij elkaar in een kistje

Menno
 

WR1944

Oud hout
Het meest gebruikte hangt aan borden, klaar voor het grijpen. De overige meetgereedschappen liggen in een lade met schotten. En ik moet bekennen dat er ook nog wat meetgereedschap "zweeft." Daar moet nog een mooi plekje voor worden gevonden.
 

Jan-Willem

Actieve deelnemer
6 jul 2012
34
0
Die incra T-ruler zijn inderdaad erg fijn. Sinds ik die heb kan ik een stuk preciezer werken. Maar ik vind die Incra linialen wel fragiel. Kan natuurlijk ook aan mij liggen, laat nog wel eens wat vallen. Verder ik heb ook nog drie blokhaken een van Vogel (ongeveer 20 cm), een van Irwin (ongeveer 30 cm) en nog een kleine blokhaak die ik van mijn werk heb gekregen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.