TV Meubel met tv lift.

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik had het al over contragewichten, en dat heeft te maken met mijn werk. Ik ben brugwachter, en bedien ook hefbruggen.

Zo'n hefbrug heeft maar in 1 van de torens een lier zitten. Aan de kant van de lier zit een kabel verankerd die via loopwielen onderlangs het hefgedeelte (het 'val') wordt geleid en aan de andere kant bovenin de heftoren vastzit (de 'rechthoudkabel'). Er zijn ook hefbruggen met twee paar rechthoudkabels. De hefbruggen over de Gouwe kennen 1 paar rechthoudkabels. De lier trekt het contragewicht naar beneden. Doordat het val aan de lierzijde omhoog gaat komt de rechthoudkabel strak te staan en deze trekt via de loopwielen de andere kant evenveel omhoog.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hefbrug
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waddinxveense_hefbrug


Ik zou het zoeken in een paar ladegeleiders die voldoende kunnen uitschuiven. (wie zegt dat ladegelieders niet ook verticaal kunnen worden gemonteerd?) Met katrolletjes, je parakoord en een klein liertje ben je er al. Dat liertje zou je van een ruitenwissermotor of iets dergelijks kunnen maken. Eindschakelaars maken in beide uiterste standen, en paar relaistjes en twee krukknoppen en het geheel werkt 'semi-automatisch' en robuust.

Het is natuurlijk wel van belang dat dat parakoord niet rekt.
Groet, Karel
 
Laatst bewerkt:

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Er zit wel iets rek in de cord, maar niet veel en als het eenmaal is uitgerekt komt het niet snel terug.
Ik was er zowiezo al overuit om met contragewichten te doen. Dat scheeld gewoon enorm met de grote van de motor die je nodig hebt.

Heb net oude printer opgehaald, kan niet testen hoeveel kracht ie levert en ook niet op te zoeken.
Maar zo te voelen zit er aardig wat kracht in. Helemaal als je een pulley systeem gebruikt.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Even snel een tekening gemaakt hoe ik het voor ogen heb. Ik denk (?) een stuk makkelijk dan bvb een schaar constructie iod.
De verticale lijnen zijn dan de stalen staven. In het hout worden dan bussen gedrukt die netjes (niet te strak) om die staven glijden.
Of denken jullie dat daar teveel wrijving in gaat komen dan?

 

Peter_

Nieuw lid
24 jan 2014
5
0
33
Ik heb zelf ongeveer een half jaar geleden met hetzelfde idee rond gelopen om er 1 te maken met een buismotor na het zien van de 2 onderstaande filmpjes



De buismotor die ik gebruikt had was iets van 40 euro (marktplaats) met afstandsbediening en een instelbare begin en eindstop. Dit werkt ook erg goed zolang de tv niet te zwaar is (wat hier wel dus aan de hand was) maar met een led tv er aan werkt het erg goed kan ik je verzekeren en is het niet een te groot systeem.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Ik heb zelf ongeveer een half jaar geleden met hetzelfde idee rond gelopen om er 1 te maken met een buismotor na het zien van de 2 onderstaande filmpjes
De buismotor die ik gebruikt had was iets van 40 euro (marktplaats) met afstandsbediening en een instelbare begin en eindstop. Dit werkt ook erg goed zolang de tv niet te zwaar is (wat hier wel dus aan de hand was) maar met een led tv er aan werkt het erg goed kan ik je verzekeren en is het niet een te groot systeem.

Dat is inprinciepe ook niet heel moeilijk te maken zo te zien. Een buis nemen en daar een motortje aan bevestigen. Via de buis -> draad -> katrolletjes -> schuifmechaniek.
Dan gewoon een "backboard" waar je de tv ophanging aan kan zetten. God hoe heet dat ook alweer. Waarmee je hem ook aan de muur kan bevestigen. Vesa volgens mij.
Hier ga ik ook ff meer onderzoek naar doen.

Bedankt voor de tip Peter_
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Nou me collega's op werk hebben een diagram voor me gemaakt met 2 drukknoppen voor omhoog/omlaag.
Relais en eindschakelaars heb ik al gevonden, nu alleen nog de motor en trafo.

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.