TV Meubel met tv lift.

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Halle mede forumers,

ik ben nog nieuw op dit forum, maar heb me ogen al aardig uitgekeken hier.
Ik ben zelf een beetje bezig geweest met kleine projecten en projecten waar niet (heel veel) accuratesse nodig is.

Maar nu we een huis gaan kopen binnen enkele weken, gaan we dit natuurlijk naar een hoger plan brengen ;)
En te beginnen met een tv meubel.

Nou is mijn toekomstige woonkamer niet echt super ingedeelt. Het is mooi, is ook weer eens iets anders natuurlijk.
Maar de indeling vraagt om een subtiele oplossing voor de kast. Ik wilde dus graag een kast maken waar de tv uitkomt zetten vanaf de achterkant.
Een tv lift dus. Nou zijn deze vrij prijzig als je ze nieuw wilt halen. Goedkoopste wat ik gezien heb is zo'n 250/300€
Ook 2de hands zijn ze moeilijk te vinden. Dus waarom niet zelf wat maken. Ik heb wel een idee met stalen staven waar bussen overheen glijden.
Maar ik wou eerst even weten wat jullie ideeën zijn.

Iemand dit al eens eerder geprobeerd (en geslaagt)??

Een idee waar de kast/tv moet komen.
Tegen de keuken aan, links van de houtkachel ;)







(Weet niet of het slim is om me adres zo op het forum te plaatsen, maar als jullie andere foto's van het huis willen zien, geef maar een gil.)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Leuk idee!

Ik vraag me alleen wel af of het te doen is om het zelf te maken voor minder geld dan een winkelmodel, dat zou je goed uit moeten zoeken. Want je hebt wel ee nRF zender/ontvanger nodig, electromotoren, servo's etc.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Het lijkt een hoop geld voor een tv lift maar als je alles los koopt zal je niet veel goedkoper uitkomen.
Hoe groot is de tv die in het meubel moet komen?
 

EvdL

Actieve deelnemer
14 sep 2011
224
24
Eemnes
Ik heb mijn TV lift gemaakt van een oud electrisch verstelbaar buro. De poten heb ik op marktplaats gekocht voor een paar tientjes omdat het blad beschadigd was die ik ook maar bij de verkoper heb achter gelaten :)

Werkt als een speer. Je kan ook zoeken op Linak ( dat is een merk) of actuator.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Want je hebt wel ee nRF zender/ontvanger nodig, electromotoren, servo's etc.

In princiepe hoeft het van mij niet op afstand te bedienen zijn. En klein knopje op de zijkant die moeilijk te zien is, is ook prima.
Ik zat zelf te denken aan een pulley systeem met 2 of meer stalen staven met geleide bussen aan het plateau zodat hij in een rechte manier omhoog komt.

Hoe groot is de tv die in het meubel moet komen?

Qua afstand van de bank etc zal onze huidige 81cm HD Led tv erin komen.
Maar ik ben wel van plan om er tollerantie in te maken zodat een upgrade naar 107 of mss 117cm te doen is.

Hier zijn ook nog drie links op het forum over tv liften, Mvg :D

Bedankt, zoiets als de 3de link moet het wel gaan worden. Alleen dan niet op de slaapkamer.
Van me meissie mag er geen tv komen op de slaapkamer :( ;)

Je kan ook zoeken op Linak ( dat is een merk) of actuator.

Daar ga ik zeker ff achteraan, bedankt voor de tip.
 

C.luning

Actieve deelnemer
6 aug 2014
64
0
Qua afstand van de bank etc zal onze huidige 81cm HD Led tv erin komen.
Maar ik ben wel van plan om er tollerantie in te maken zodat een upgrade naar 107 of mss 117cm te doen is.



Bedankt, zoiets als de 3de link moet het wel gaan worden. Alleen dan niet op de slaapkamer.
Van me meissie mag er geen tv komen op de slaapkamer :( ;)


Hoe groter de tv hoe hoger de kast. Moet er zelf niet aan denken om mijn 117cm tv op een kast van 100cm hoog te hebben.
heb dit een aantal dagen gehad toen ik hem net gekocht had.
tv stond veel te hoog om lekker te kijken.
tv van die grote staat het voor mij het beste op een laag meubel.
met 81cm valt dit dan weer mee.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Hoe groter de tv hoe hoger de kast. Moet er zelf niet aan denken om mijn 117cm tv op een kast van 100cm hoog te hebben.

Ja, dit hele idee is natuurlijk afhankelijk van hoe hoog etc hij uiteindelijk komt te staan.
we hebben de woning nog niet, moeten nog 1 horde nemen. Maar dat is zeker iets wat ik na moet meten.
Als hij echt te hoog komt dan komt er een gewone lage kast te staan.
Hangt ook allemaal af van het mechanisme wat ik uiteindelijk ga maken (of kopen)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Jaaaaaaaa dat is wezenlijk zeer makkelijk. Maar je tv maat is wel van belang... zie het als een lade die verticaal verplaatst wordt. Maar haal de fronten en zijden weg en houd de bodem over. Daarom heen maak je een kader en onderin in het midden plaats je de motor met een as. De as moet je zowel aan de motor (zorg voor een krachtige motor, mijne zakt iets naar beneden als ik hem niet even vasthoud daarna blijft hij overigens wel staan maar het is irritant omdat je hem omhoog wil en dan wilt weglopen) bevestigen en aan de andere kant in een lager (dit vanwege de kracht die op een lager komt te staan) Vanuitdaar naar bovenin aan de buitenkanten links en rechts een katrol en dan een bevestigingspunt onderaan de 'ladebodem'. De klep maak je met potscharnieren aan het frame, lade bodem wordt omhoog getrokken en automatisch opent die ook de klep. Je kan de klep tevens nastellen... elektra moet je niet vragen ik heb een verrekte handige vriend die daar kaas van gegeten heeft. Kosten zonder elektra is ongeveer 70 euro (40 voor lade geleiders, 30 voor rest). Neem nylon katrollen en neem touw 3 of 4 mm is voldoende. Geen staalkabel dat piept.

Maarrrr als ik eerlijk ben niet zelf beginnen zeker niet als je net je huis gekocht hebt. Het is een heel gepriel omalles goed te krijgen en dat kost nogal wat tijd. Uiteindelijk ben je duurder uit mits je een goede en goedkope motor vind. Maar het werk wat erin zit is meer dan je denkt omdat je wat dingen gaat uitvinden die je opnieuw zal moeten gaan doen.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Het is een heel gepriel omalles goed te krijgen en dat kost nogal wat tijd. Uiteindelijk ben je duurder uit mits je een goede en goedkope motor vind. Maar het werk wat erin zit is meer dan je denkt omdat je wat dingen gaat uitvinden die je opnieuw zal moeten gaan doen.

Dat is het leuke er ook aan ;) als alles makkelijk was konden we allemaal onze hele inrichting maken :)
Voor touw had ik paracord in gedachten. Supersterk en heb er nog een 120mtr van liggen.
De motor wordt het moeilijkste om te zoeken denk ik. Het moet zowiezo een langzaam draaende zijn. Ik heb nog een aantal printers liggen.
Misschien kan ik daar wat motoren uit strippen en testen op kracht. Die dingen zijn verbazend sterk voor hun formaat.
En het is niet alsof ze honderden kilo's moeten ophijsen.
 
Laatst bewerkt:

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je kan ook nog denken aan contragewichten, zodat de hoeveelheid kracht die de motor moet leveren beperkt blijft. Houd bij het maken van die contragewichten rekening met aanpasbaarheid ervan, voor het geval er een andere TV komt.
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
In de vorige indeling van onze woonkamer (deze is inmiddels gewijzigd) had ik ook een kast gemaakt met tv lift.

We hebben er toen erg veel plezier van gehad.

Destijds heb ik ook allerlei manieren bedacht om er zelf één te maken, maar dat wordt het dan toch net niet.
Uiteindelijk hebben we er toch maar één gekocht. Werkt toch allemaal net wat beter met afstandsbediening en zo.

We hebben hem nu op zolder liggen, voor wanneer we met onze slaapkamer gaan verkassen naar de zolder.

Even snel gekeken waar we hem destijds gekocht hadden, maar hij is inmiddels iets duurder geworden.
Ik had toen de ST1000B gekocht in Amersfoort.

Als ik je mag adviseren, dan zou ik er gewoon eentje kopen. Dan weet je in ieder geval zeker dat het allemaal feilloos werkt.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Kopen kan altijd nog Bart, wil zoveel mogelijk zelf doen.
En voor die paar tientjes aan staal staaf en katrolletjes ga ik het eerst zelf proberen.

Ga eerst de werking onderzoeken en dan pas het project starten.
Scheeld in de kosten, mocht het niet werken ;)
 

blackarmor

Actieve deelnemer
6 mrt 2014
189
2
kapelle op den bos Belgie
zou dit eerder maken met een schaarlift systeem en die kan je volledig in hout maken indien nodig
dat geeft je iets of wat vrijheid wat grootte van de tv , gewicht en aansturing betreft .
de electronica is vrij simpel te maken en ook niet echt duur ( goedkope raspberry pi of arduino )
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Qua gewicht hoef ik me niet druk te maken. Paracord kan 550 US pounds hebben voordat het breekpunt in de buurt komt.
Daar zit een led tv ver onder ;)
Ik zal vanmiddag eens een basic tekening maken zoals ik het in gedachten heb.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
De motor wordt het moeilijkste om te zoeken denk ik. Het moet zowiezo een langzaam draaende zijn.

Je zou naar een (2e hands) zonwering motor kunnen kijken, die draaien langzaam en kunnen veel gewicht aan en ze beschikken over allerlei hulpstukken om ze vast te maken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.