Teak tafeltje rondom een vlaggenmast

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
In mei 2014 heb ik verslag gedaan van de "Metamorfose van een bijzettafeltje". Omdat ik toen bezig was met het opmaken van reststukken teakhout, heb ik tegelijkertijd nog een ander projectje gedaan van teak:

Op mijn terras staat in de linker hoek een aluminium vlaggenmast van ca. 12 cm diameter:

image.jpg

Rondom deze mast is ca. 60 cm loopruimte, het is een plek waar ik/men graag gaat staan, om van het uitzicht, de zonsondergang etc. te genieten, veelal is dit met een glas in de hand...Om dat glas ergens neer te kunnen zetten had ik een rond tafeltje bedacht, op "bar" hoogte, zo'n 110 cm, wat óm de mast heen moest klemmen:

image.jpg

De diameter moest ca. 44 cm worden, de constructie is gebaseerd op een houten ring van 50 mm hoog en 12 mm dik, met daarin een tafelbladje van latjes van 40 x 12 mm.
Omdat ik alleen maar korte balkjes van ca. 45 cm had liggen, heb ik besloten om de buitenring te lamineren uit plakjes teak, die om een mal heen gelijmd moesten worden. De eerste stap was het zagen van de mal:

image.jpg

De mal moest ringvormig worden om lijmklemmen te kunnen gebruiken:

image.jpg

Vervolgens was het even zoeken naar de nog juist buigbare dikte van de plakjes teak, dit bleek 1,5 mm te zijn, er moesten dus 8 laagjes gelamineerd worden om op 12 mm uit te komen. De Hammer N3800 lintzaag heeft goed zijn best gedaan:

image.jpg

Dit waren de eerst vijf foto's, wordt vervolgd, groet, bri
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Voor het verlijmen van de "buitenring" heb ik even getwijfeld tussen epoxy, en D4 bruislijm. Een praktische redden gaf de doorslag, mijn epoxy was bijna op, en D4 constructielijm had ik nog voldoende, dat is het dus geworden. Onderstaand stekelvarken heb ik 8 keer gemaakt, iedere dag een laagje erbij, het was een heel geklooi, vooral omdat ik alleen maar korte lapjes fineer had, waarvan er 3 à 4 stuks in één omtrek gingen:

image.jpg

Na het uitharden kwam de ring makkelijk van de mal af, die had ik beplakt met tape, en een beetje vettig gemaakt met vaseline:

image.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met de "kraag" die om de vlaggenmast moet klemmen, en waarop het tafeltje komt te rusten.
Deze kraag heb ik gefreesd uit twee op elkaar gelijmde plankjes teak van 26 mm, totaal dus 52 mm, dit leek mij voldoende voor een stevige omvatting (ik wilde onder geen beding boren of schroeven in de vlaggenmast):

image.jpg

De drager van het tafeltje klemt met twee draadeinden, èn een slangklem om de mast:

image.jpg

Om de kraag goed vast te kunnen klemmen heb ik deze aan de binnenzijde beplakt met 2mm dik rubber. Dit had ik nog liggen van een vorig project, soms heeft het toch zijn voordelen als je niets kunt weggooien dat groter is dan 5 (?) cm...

image.jpg

Zo, dat waren weer 5 foto's; wees gewaarschuwd, dit gaat nog wel even door!
 
Laatst bewerkt:

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
De volgende stap was het frezen van een groef voor de latjes van het tafelblad. Het groeffreesje heeft verschillende aanloopringen, hier met de grootste ring:

image.jpg

Ná het frezen nog even handmatig uitkrabben:

image.jpg

Daarna de latjes voor het tafelblad op maat gemaakt:

image.jpg

Het verlijmen van het blad heb ik nu wèl met epoxy gedaan, dat werkt makkelijker als je -zoals hier- flink moet schuiven en positioneren. Met het restant epoxy (je maakt altijd te veel) heb ik de bovenkant van de buitenring ingesopt, tegen het inwateren:

image.jpg

Ná het drogen heb ik het gat in het midden (waar de vlaggenmast doorsteekt) uitgefreesd, daar heb ik geen foto van. Nu nog het tafeltje om de mast zien te krijgen...
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Om het tafeltje te kunnen monteren heb ik het in twee gelijke helften moeten zagen. Dit wist ik van te voren, maar toch was ik een beetje beducht voor "spring-back" van de gelamineerde buitenring. Maar er gebeurde helemaal niets, alles behield netjes zijn vorm:

image.jpg

Om de twee helften ná het monteren t.o.v elkaar te fixeren heb ik twee aluminium stripjes aangebracht:

image.jpg

Uiteindelijk had ik alles klaar om te monteren. De zaagsnede in de "kraag" staat haaks op de zaagsnede in het tafelblad:

image.jpg

De eerste helft zit er op:

image.jpg

Dezelfde helft van onderen gezien:

image.jpg

Na het monteren van de tweede helft zag het er van onderen zó uit:

image.jpg

Met alleen maar klemmen zit het zo vast als een huis, er is deze zomer al heel wat aan gehangen door oudere jongeren, en jongere ouderen. Je kunt er 's ochtends een kopje thee aan drinken:

image.jpg

....of 's avonds iets sterkers:

image.jpg

Proost! Tot zover een lang verhaal over een klein tafeltje, groet, Jaap bri
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tja met zo'n uitzicht moet je wel een drankje erbij hebben ;) Mooi tafeltje en nette uitvoering.
Hoe bevalt dat schuurblokje ? Festool ?
Tevens viel me op dat je op de latten waarmee je het geheel klemt hebt geschreven "bolle kant", ik meende dat je die juist onder moest leggen om meer klemkracht te kunnen genereren of was dat hier niet nodig ?
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Hoi Civixx,
Ja, scherp gezien, die bolle kant verhoogt de klemkracht bij fineren, verlijmen van panelen etc. In dit geval had ik deze balkjes alleen maar nodig on het tafeltje op zijn plek te houden. Het handschuurblok met stofafzuiging gebruik ik vooral met Abranet schuurvellen, het merk weet ik nu even niet, zal het morgen voor je nakijken, nu bedtijd voor bri...;
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Erg leuke fotoreportage bri! Dat het tafeltje erg mooi is geworden spreekt natuurlijk voorzich. Ik vind die foto met die ronde mal en al die verschillende lijmklemmen eromheen erg komisch. Ik kan me bij de laatste twee foto's overigens voorstellen dat de thee en de borrel naar tevredenheid smaakten.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Ja Woodmonkey,

Dank je! Na gedane arbeid smaken alle dranken beter...weet je waarom de whisky in een vierkant glas zit?
 

houtaapje

Actieve deelnemer
21 sep 2014
26
0
Leiden
Dank je! Na gedane arbeid smaken alle dranken beter...weet je waarom de whisky in een vierkant glas zit?

Omdat in een rond whiskyglas de ijsklontjes niet pasten?
Omdat je dan extra voldoening uit je perfect rondje tafeltje haalt?
Omdat een rond glas mooier bij het tafeltje en mast past en om die reden alle ronde glazen op waren?

Nee ik zou het niet weten, vertel
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Het is heel simpel: een vierkant glas geeft geen kringen...;););)
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Origineel bedacht en prima eindresultaat. Mooi voorbeeld hoe je van reststukken een mooi en functioneel iets creëert. Leuk en leerzaam om het te volgen.
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
Allen dank voor het meekijken en reageren!

@Civixx: Het schuurblokje (met stofafzuiging) heb ik van craftsupplies.nl Ze hebben twee maten, 70x125 en 70x198 mm. (Ik heb die kleinere genomen, omdat ik al Abranet op rollen van 120mm breed had liggen).
Het schuurblokje zat in een blisterverpakking waar "Abranet" op staat, maar op het blokje zelf staat een "Mirka" logo; enfin, het zal wel, in ieder geval zijn ze een stuk vriendelijker geprijsd dan die van Festool.
Ik heb er ook een afzuigslang bij van 4m x 20mm, daar zit een tapse adaptor aan die hem geschikt maakt voor stofzuiger-openingen van 40 tot 58mm.
Je kunt ook eens kijken bij NonPaintstore.nl, die hebben nog veel meer schuurblokken, o.a. van Hamach, Mirka, Colad, Kaupp, Festool.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Hallo Bri,
Dit werkstukje én uitzicht kan bijna iedereen jaloers maken! Bovendien gemaakt met overschotjes, nogmaals het bewijs dat je niks mag weggooien ;).
Hoe zit het eigenlijk met de afzuiging op zo'n manueel schuurblok? Meer dan eens, wil ik ook liever manueel schuren dan met een machine, maar dan zit je altijd met dat stof:mad:, ik zou eventueel overwegen om iets dergelijks ook aan te schaffen. Heb je er een idee van wat het verschil is met machinaal schuren? Afgezien van meer ellebogenvet, minder trillingen en minder lawaai (relatief gezien de stofzuiger), ben ik geïnteresseerd of het op gebied van stof (en papier saturatie) de moeite loont.
Bij de weg: prachtig beeldverslag, werkt zeer inspirerend. Alleen het terras met vlaggenmast ontbreek hier:(.
Groetjes,
Pascal
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Tsjonge jonge Jaap, dat is toch weer een fraai staaltje handwerk.
Ogenschijnlijk heel eenvoudig allemaal, maar ik kan me voorstellen dat hier de nodige uurtjes werk in zijn gaan zitten (heb je dat toevallig ook bijgehouden??).
Die whisky zal heeeeerlijk gesmaakt hebben na gedane arbeid. Cheers !!!
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
1
@Pascal: ik vind het prettig om in de afwerkfase met de hand te schuren, in de nerfrichting. Vooral bij klein werk, zoals dit, of laatjes e.d. Met dit schuurblokje kun je goed in de hoeken komen. De afzuiging gebruik ik alleen als er echt seriewerk is, het nadeel is natuurlijk toch het lawaai van de stofzuiger. Als ik schuur zonder stofzuiger, haal ik af en toe de zuigmond over het schuurvel. Door de open structuur van het Abranet wordt het houtstof heel makkelijk gelost, en gaan de (dure) schuurvellen lang mee. In dit geval gebruikte ik korrel 120 en 180.
@Ekko: tja, de uren heb ik niet bijgehouden, moet ik toch eens gaan doen! Een voorzichtige schatting lijkt mij toch tenminste 20 uur...

Allebei dank voor de complimenten, het was leuk om te bedenken en te doen...groetjes, Jaap Bri
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.