Kozijn uitfrezen

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Hierbij een doorsnede van het kozijn met de maten. Het betreft een gewoon woonhuis. In de andere kozijnen is reeds dubbel glas gezet (5-12-4).
 

Bijlagen

  • Kozijn.pdf
    84,4 KB · Weergaven: 78

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Ik denk niet dat deze kozijnen geschikt zijn voor dubbelglas de tussen stijlen zijn aan de dunne kant wat tot problemen kan gaan lijden ivm gewicht van dubbelglas, ook is het nog zo dat de sponning hoogte bij de groter ruiten minimaal 17mm moet zijn voor de glaslatten kan niet goed zien op de foto's of je genoeg vlees daar voor heeft.
Ook je ramen gaan problemen geven als je daar dubbelglas in zet omdat je dan platte "glaslatten" op het raam moet gaan zetten die gaan vaak snel rotten, ook moet ivm het gewicht bij het grote raam een extra scharnier plaatsen om door hangen te ver komen.
Wat evt een optie is om voorzet ramen te plaatsen geeft wel minder isolatie dan hr dubbelglas maar het scheelt wel veel tegen over enkel glas en als je echt dubbelglas wil hebben dan zou ik er voor kiezen om nieuw kozijnen en ramen te plaatsen maar ja dat kost wel wat.
 
Laatst bewerkt:

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
In 4 soortgelijke kozijnen zit al dubbel glas (laten doen) dus het kan wel. Nu wil ik het zelf doen (besparing 600,00 euro) en zoek ik frees advies.
 

sjvandam

Nieuw lid
14 apr 2014
12
1
Voorburg
Ik zou controleren of de sponning die je nu heb niet met een lat is gemaakt (die dan dus tegen het kozijn aan de binnenkant zit). Dan ben je in een keer klaar door de latten door smallere te vervangen.

Je kunt dubbel glas zetten in de kozijnen, het gewicht zal geen probleem zijn. Gezien de plaats en grootte van de kozijnen zou ik gelaagd glas overwegen; grote ramen en lage kozijnopening betekent gevaar om breuk te veroorzaken door tegen het glas te vallen. Ligt natuurlijk ook aan het gebruik van de ruimte. Als de andere vier ramen inclusief zetten 600 euro kostten, dan zijn die kennelijk niet van geaagd glas.

Het infrezen van de kozijnen zal moeilijk zijn met een normale bovenfrees: je hebt geen goed vlak voor de zool om de frees haaks te houden en het is sowies al moeilijk om netjes te werken als je de bovenfrees horizontaal moet houden en niet kan laten rusten. Ik raad het af te proberen. Met de kozijnfrees heb ik geen ervaring, misschien dat dat wel gaat.


Je kunt overwegen om vaste ramen in de kozijnen te zetten. Je kozijnen zijn er diep genoeg voor. Je kunt deze ramen dan een sponning geven, zodat ze de huidige raamsponningen afdekken. Dat werkt veel makkelijker, ziet er in mijn ogen mooier uit en kost je weliswaar een aantal meters grenen van 50x45 mm dik, maar het spaart je ook iets in het glasoppervlak. Bij de houtmolen koop ik grenen voor 300 euro de kuub, maar dat moet je natuurlijk nog vlakken, zagen en frezen. Tropsich hardhouten profielen kosten kant en klaar 8,50 de strekkende meter bij de bouwmaat.
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Volgens mij wil je de sponning alleen maar dieper maken? Dan kun je dat met een kopieerfreesje doen. De lager laat je dan langs de bestaande sponning lopen. Alleen bij het inzetten van de frees moet je diep genoeg instellen om de lager tegen de sponning te zetten. Het freesje kun je kiezen afhankelijk van de kracht van je frees en de diepte die je moet frezen, eventueel doe je dat in enkele stappen. Je hebt alleen weinig steun voor de zool van je freesmachine, dus daarvoor kun je mogelijk een hulplat aan de andere kant van het profiel bevestigen. De hoeken zul je moeten uitkappen.

Succes! Fons

- - - Updated - - -

P.S. Die valbeveilingen lijken me wat overdreven. Kans van een op de 200.000 ofzo dat een kind in staat is door een dergelijk raam te vallen. Bovendien zit er een tussendorpel onderin het raam, dus ik zou me eerder zorgen maken over de builen die ze vallen, dat kun je voorkomen door rubber er op te zetten, maar waar zijn we dan eigenlijk mee bezig:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Ik zit op internet te kijken, maar het barst van de kopieerfreesjes. Welke moet ik hebben ?
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo athanor sorry hoe kan je zeggen dat een doorvalbeveiling overdreven is
elke glaszetter zal gelaagd adviseren en glaszetter die 24 uur diensten draaien
Ik zelf draai ook die dienst en het komt vrij veel voor dat er iemand in het ziekenhuis legt omdat ie er door heen is gevallen
Ik zie een kind liever terug stuiteren naar binnen dan dat ie door het glas heen valt met alle gevolgen van dien
 
A

Athanor

Guest
Ik bedoel zoiets als hier te zien is. De doorsnede moet je dan groot genoeg nemen om de breedte van je groef in 1 keer te pakken. De diepte kun je bepalen door in een paar stappen te gaan frezen, steeds een laagje dieper. Of met een sterke freesmachine een freesje te kopen dat lang genoeg in om dat in één keer te pakken.

Fons

- - - Updated - - -

Hier een paar voorbeelden van sponningen die ik zo gefreesd heb:

image.jpg

image.jpg
 

Jasper vd Eng

Nieuw lid
28 aug 2013
1
0
Dees,

Ik heb bij ons thuis 3 kozijnen (elk met meerdere ramen) ook de sponningen uitgefreesd om van enkel glas naar dubbel glas te kunnen gaan. Ik heb hierbij enkel de geleider op de frees gebruikt (geen geleiderails, latten of kopieerfrezen). Ik heb gewoon de frees op binnenkant kozijn gezet met de geleider langs de voorzijde (buitenzijde) van het kozijn lopend met een ø20mm frees in stappen van 5mm uitgefreesd. Het meest vervelend is alleen de ongemakkelijke posities waarin je komt te staan (op zijn kop frezen bijv.) en dan de frees netjes te laten lopen dus zorg dat je frees soepel over het kozijn glijd (wat parrafine op de voet smeren helpt behoorlijk). Ja, je hebt kans om uit te schieten maar als je rustig aan doet valt dat wel mee. Als je freeslijn aan de buitenzijde iets mankeert is dan nog geen ramp omdat die daar toch noch wordt afgekit. De hoeken waar ik met de frees niet bij kon heb ik met een multitool gedaan.

Hou alleen wel rekening met het (eventuele) alu onderdorpelprofiel waar het raam in komt te staan en de afmetingen hiervan. Ik heb wel vóóraf de glaszetter alles na laten kijken en hem laten vertellen hoe diep exact de sponningen moesten worden (hij heeft voor het glas de afmetingen vooraf gemeten en de verdieping van de sponning meegerekend): hij weet immers meer van glasdiktes en glaslat afmetingen als ik. Strak aan zijn afmetingen gehouden en de ramen zitten er nu prima in.

Wat betreft gereedschap: ik heb alles gedaan met een groene Bosch frees en heeft me twee ecotools freesjes gekost in kozijnen van grenen hout (cheap!). Jij hebt in elk geval nog een stuk betere frees dus dat zal geen probleem moeten zijn. Maar vergis je niet: het is bij elkaar wel een k-klus (wel blij dat ik het gedaan heb) en kost een boel tijd.
 

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Bedankt voor de antwoorden en de foto's. Ik had eerst ook het idee om het zoals Jasper te doen, maar zoals je op mijn tekening hierboven kan zien heb ik maar een smal stuk kozijn (3 cm.) om de freesplaat op te zetten. ik ben bang dat je dan snel gaat kantelen. Mijn voorkeur gaat nu uit naar een kopieerfrees met lager zodat je vanaf de voor-/buitenkant kunt werken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.