Kozijn uitfrezen

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Ik wil in een bestaand kozijn (enkel glas) dubbel glas gaan plaatsen. Hiertoe moet ik het kozijn uitfrezen. Hoe kan ik dit het beste doen met een bovenfrees en welk freesje moet ik gebruiken ?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Omdat ik geen zin had om de rails af te zagen, heb ik langs de geleider gefreesd, buitenkant van het kozijn als aanslag. De hoeken met de hand gehakt/gestoken. Gebruikt freesje: 12 mm recht, eea is ook afhankelijk wat je frees kan trekken.
Wat zijn de afmetingen van de bestaande sponning?
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo dees
als je het met een bovenfrees gaat doen moet je uit kijken dat ie niet uitschiet dat gebuurt erg snel met een bovenfrees
ik zelf gebuik een sponningfrees image.jpg die is er speciaal voor gemaakt deze vreet je kozijn niet op
en ik kan het weten is mij ook al een paar keer gebuurt
deze zijn niet echt goed koop hoor als ik het goed heb ben je ongeveer €1000 aan kwijt of aan iemand vragen die glaszetter is of iemand die een glaszetter kent
hoop dat je hier iets aan hebt
groetjes Patrick
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Dees,

Kan je het kozijn afnemen en platleggen?
Indien dit mogelijk is kan je inderdaad met een bovenfrees en geleiding het nodige freeswerk doen.
Maak dat je raam mooi plat ligt en de geleiding stevig vast, ook geen dure frees gebruiken ( resten mastiek en glas ).

In de hoeken zal je ook wat handwerk hebben om je radiussen uit te kappen, maar dit is verwaarloosbaar :)

Best ook op voorhand kijken welke nieuwe glaslatten je zal gebruiken en als je kozijn dik genoeg is voor dubbelglas.

Groeten

Bert
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je een freestafel hebt en het kozijn is handelbaar, dan kan je het op de tafel doen met een sponningfrees met lager. Met zoiets bijvoorbeeld.
Die frees kan je ook uit de hand gebruiken, maar da's iets lastiger omdat je aan 1 kant van de bovenfrees geen steun hebt. 't Is niet onmogelijk maar wel wat lastiger.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
je kan ook een paar stoken triplex zagen en deze in de dagkant vastzetten.
de stroken gebruik je dan als geleider voor de kopieerring.

de hoekjes zal je moeten hakken
 

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Dees,

Kan je het kozijn afnemen en platleggen?
Indien dit mogelijk is kan je inderdaad met een bovenfrees en geleiding het nodige freeswerk doen.
Maak dat je raam mooi plat ligt en de geleiding stevig vast, ook geen dure frees gebruiken ( resten mastiek en glas ).

In de hoeken zal je ook wat handwerk hebben om je radiussen uit te kappen, maar dit is verwaarloosbaar :)

Best ook op voorhand kijken welke nieuwe glaslatten je zal gebruiken en als je kozijn dik genoeg is voor dubbelglas.

Groeten

Bert

Kozijn zit vrij vast in het huis. Ik moet dus eerst het enkele glas eruit halen en vervolgens gaan frezen. Ik heb een Festool bovenfrees, alleen weinig freeservaring.
Ik hoopte op foto/video materiaal om e.e.a. te verduidelijken.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Kozijn zit vrij vast in het huis. Ik moet dus eerst het enkele glas eruit halen en vervolgens gaan frezen. Ik heb een Festool bovenfrees, alleen weinig freeservaring.
Ik hoopte op foto/video materiaal om e.e.a. te verduidelijken.

Met een liniaal gaat het, mits deze te klemmen is, best goed. Maar uit de losse hand is wel listig. Filmpjes helpen je wel wat maar het meest leer je van proberen. Probeer bijvoorbeeld eens een sponning te slaan in een balk zonder een liniaal en kijk hoe dat gaat en voelt. Vervolgens sla je in dezelfde balk een diepere sponning, net als dat je dat in je kozijn wil doen. Dan krijg je een gevoel bij hoe het straks voor het eggie gaat.

Neem wel een balk van hetzelfde hout. Dus niet oefenen op vuren als het meranti is.
 

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
het is een vuren kozijn, maar ik weet niet met welk freesje ik in welke positie moet frezen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
het is een vuren kozijn, maar ik weet niet met welk freesje ik in welke positie moet frezen.

Daarom oefenen en proberen. ;) Het grootste probleem is denk ik het feit dat het kozijn nog in je huis zit. Dan zit je met je afstelling, da's wel drama zoals ik het zie. Als je het niet van buiten of binnen kan doen, maar dus echt in het kozijn moet frezen, dan denk ik dat het best een uitdaging wordt.

Kijk dus goed hoe je de frees op je kozijn kan zetten en kijk of dat werkbaar is. Zo niet, vraag een professional met de juiste gereedschappen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Vurenhout wordt niet veel voor kozijnhout gebruikt omdat het niet echt duurzaam is (lang meegaat). Aanpassen van dit is veel moeite. Ik zou het kozijn vervangen door een van een betere houtsoort.

Alternatief is aan de buitenkant opdikken met een meranti (of andere geschikte houtsoort) lat, dan is de buitenkant duurzamer en heb je meteen een goede sponning.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Met de fein multimaster. Ik heb eerst latten aan de binnenzijde geschroefd. Met de fein erlangs fijn dat je hiermee wel in de hoek kan komen. Beitel en sponningschaaf en de klus geklaard. Als je veel moet doen zou ik de bovengrens nemen en deze langs dezelfde lat laten lopen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Vurenhout wordt niet veel voor kozijnhout gebruikt omdat het niet echt duurzaam is (lang meegaat). Aanpassen van dit is veel moeite. Ik zou het kozijn vervangen door een van een betere houtsoort.

Alternatief is aan de buitenkant opdikken met een meranti (of andere geschikte houtsoort) lat, dan is de buitenkant duurzamer en heb je meteen een goede sponning.

Vuren werd heel veel gebruikt voor kozijnen, zeken in de jaren 70 en 80. Het zou mij niets verbazen als het nog steeds in de nieuwbouw wordt gebruikt. Het is namelijk een berg goedkoper dan hardhout. En als je de kozijnen goed maakt (geen beuken deuvels, goede constructie en impregneren etc) en goed onderhoud gaan ze makkelijk 40 jaar mee (hier en bij m'n ouders zitten ze er n.l. ook nog in).

Dat gezegd hebbende blijft het een goed idee dat wanneer je toch bezig gaat en het financieel uit kan, je beter een nieuw kozijn kan (laten) plaatsen.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Ik zou een houten plaatje onder de bovenfrees monteren, met hierop twee geleidelatjes met een tussenruimte van je kozijnbreedte. Zo kan je niet wegschieten. Je moet dan wel een lat met de juiste dikte in de bestaande sponning spijkeren als ondersteuning.
 

Paulo1997

Actieve deelnemer
27 dec 2013
259
0
Pijnacker
het zou erg makkelijk zijn als je wat foto's van de situatie kunt uploaden zodat we precies kunnen zien hoe het zit.
wat je ook nog zou kunnen doen is met een cirkelzaag aan de binnenkant van het kozijn zagen en dan vanaf de buitenkant met een beitel de rest verwijderen maar dan moet binnenkant kozijn wel haaks zijn tov de sponning.
 

Dees

Nieuw lid
2 okt 2014
9
0
Hierbij 3 foto's van het kozijn en de ramen waar het om gaat. Ik zoek nog steeds de beste manier om de sponning te verdiepen m.b.v. een bovenfrees.
 

Bijlagen

  • DSC_4165.jpg
    DSC_4165.jpg
    45,8 KB · Weergaven: 151
  • DSC_4164.jpg
    DSC_4164.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 144
  • DSC_4166.jpg
    DSC_4166.jpg
    55,1 KB · Weergaven: 150

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Misschien even een tekeningetje maken van het kozijnprofiel met maten?
Het lijkt erop dat er niet zoveel van je kozijn overblijft als de sponning verdiept?
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hallo wat voor soort dubbel glas wil je gaan plaatsen
ik ben zelf glaszetter van beroep en als het een openbaar gebouw is ben je verplicht om aan de binnen kant gelaagd glas te plaatsen
dus dubbelglas 3.3.1 / 13 \ 5 HR+ of HR++
dit is ivm doorvalbeveiling en als je er zelf in woond hoef het niet maar als er kleine kinderen rond lopen zou in het wel doen
voor deze dikt moet je kozijn 46 mm diep zijn
25 mm glas 2x 3 mm band en een glas lat van 17/15 mm brede kant van glas lat komt tegen het glas aan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.