Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Onderwerp: Kozijn uitfrezen

Kozijn uitfrezen

Ik wil in een bestaand kozijn (enkel glas) dubbel glas gaan plaatsen. Hiertoe moet ik het kozijn uitfrezen. Hoe kan ik dit het beste doen met een bovenfrees en welk freesje moet ik gebruiken ?

Ik heb het ooit gedaan met behulp van een bovenfrees en geleidingsrails.

Omdat ik geen zin had om de rails af te zagen, heb ik langs de geleider gefreesd, buitenkant van het kozijn als aanslag. De hoeken met de hand gehakt/gestoken. Gebruikt freesje: 12 mm recht, eea is ook afhankelijk wat je frees kan trekken.
    Wat zijn de afmetingen van de bestaande sponning?
    sometimes you just need a bigger hammer

Hallo dees
    als je het met een bovenfrees gaat doen moet je uit kijken dat ie niet uitschiet dat gebuurt erg snel met een bovenfrees
    ik zelf gebuik een sponningfrees Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   491
Grootte:   6,4 KB
ID:        20590 die is er speciaal voor gemaakt deze vreet je kozijn niet op
    en ik kan het weten is mij ook al een paar keer gebuurt
    deze zijn niet echt goed koop hoor als ik het goed heb ben je ongeveer €1000 aan kwijt of aan iemand vragen die glaszetter is of iemand die een glaszetter kent
    hoop dat je hier iets aan hebt
    groetjes Patrick

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Dees,

Kan je het kozijn afnemen en platleggen?
    Indien dit mogelijk is kan je inderdaad met een bovenfrees en geleiding het nodige freeswerk doen.
    Maak dat je raam mooi plat ligt en de geleiding stevig vast, ook geen dure frees gebruiken ( resten mastiek en glas ).

In de hoeken zal je ook wat handwerk hebben om je radiussen uit te kappen, maar dit is verwaarloosbaar

Best ook op voorhand kijken welke nieuwe glaslatten je zal gebruiken en als je kozijn dik genoeg is voor dubbelglas.

Groeten

Bert

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Als je een freestafel hebt en het kozijn is handelbaar, dan kan je het op de tafel doen met een sponningfrees met lager. Met zoiets bijvoorbeeld.
    Die frees kan je ook uit de hand gebruiken, maar da's iets lastiger omdat je aan 1 kant van de bovenfrees geen steun hebt. 't Is niet onmogelijk maar wel wat lastiger.

je kan ook een paar stoken triplex zagen en deze in de dagkant vastzetten.
    de stroken gebruik je dan als geleider voor de kopieerring.

de hoekjes zal je moeten hakken

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door bert1991 Bekijk Berichten
    Dees,

Kan je het kozijn afnemen en platleggen?
    Indien dit mogelijk is kan je inderdaad met een bovenfrees en geleiding het nodige freeswerk doen.
    Maak dat je raam mooi plat ligt en de geleiding stevig vast, ook geen dure frees gebruiken ( resten mastiek en glas ).

In de hoeken zal je ook wat handwerk hebben om je radiussen uit te kappen, maar dit is verwaarloosbaar

Best ook op voorhand kijken welke nieuwe glaslatten je zal gebruiken en als je kozijn dik genoeg is voor dubbelglas.

Groeten

Bert
    Kozijn zit vrij vast in het huis. Ik moet dus eerst het enkele glas eruit halen en vervolgens gaan frezen. Ik heb een Festool bovenfrees, alleen weinig freeservaring.
    Ik hoopte op foto/video materiaal om e.e.a. te verduidelijken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dees Bekijk Berichten
    Kozijn zit vrij vast in het huis. Ik moet dus eerst het enkele glas eruit halen en vervolgens gaan frezen. Ik heb een Festool bovenfrees, alleen weinig freeservaring.
    Ik hoopte op foto/video materiaal om e.e.a. te verduidelijken.
    Met een liniaal gaat het, mits deze te klemmen is, best goed. Maar uit de losse hand is wel listig. Filmpjes helpen je wel wat maar het meest leer je van proberen. Probeer bijvoorbeeld eens een sponning te slaan in een balk zonder een liniaal en kijk hoe dat gaat en voelt. Vervolgens sla je in dezelfde balk een diepere sponning, net als dat je dat in je kozijn wil doen. Dan krijg je een gevoel bij hoe het straks voor het eggie gaat.

Neem wel een balk van hetzelfde hout. Dus niet oefenen op vuren als het meranti is.

het is een vuren kozijn, maar ik weet niet met welk freesje ik in welke positie moet frezen.

Forum Rechten