Mijn nieuwe set beitels

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Een poosje terug heb ik eens gepost over mijn 'beitelproject'. Ik had 20 beitels gekocht via marktplaats, en wilde hiervan mooie sets met zelfgedraaide handvaten gaan maken. Ik heb de eerste set nu af, en ik ben er erg tevreden over. Persoonlijk vind ik dat het totaalplaatje erg vooruit is gegaan.

De merken van de beitels zijn van links naar rechts: 2 x Nooitgedagt, Marples & sons, Nooitgedagt, Woodcock en nog een Nooitgedacht.

Deze beitels zijn bedoeld voor het meer preciezere werk, zoals het snijden van verbindingen en dergelijke. Er ligt ook nog een set op stapel voor het zwaardere werk, dit zijn hakbeitels met haakse zijkanten.

Attached files
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Een keurig tableau. Deze beitels mag je met trots in de hand houden.
Zal vast mooi staan wanneer je ze allemaal in het gelid staan.
Vandaag nog even hieraan gedacht toen ik een oude roestige beitel zag en direct kocht.
Het merk kon ik niet goed ontcijferen. Komt nog.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

GvdW51

Actieve deelnemer
5 jan 2009
100
0
Da`s een mooi stukje arbeid waar je alleen al naar te kijken plezier aan beleeft.

Ik heb deze week nog van een oud collega een handvol (± 45 j.oud?)Nooitgedagt hak en schietbeitels gekregen :cool: .Helaas zijn er enkele bij zonder hecht (zullen wel niet meer te koop zijn :( )Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een klein eenvoudig draaibankje om iets dergelijks na te maken.Ik ga binnenkort mijn taxus boom van Ø 15cm omzagen,zou dat hout geschikt om beitelhechten van te draaien :?:


m.v.g. Geurt


-------niemand is onbekwamer dan een timmerman zonder hamer------------
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
GvdW51 zei:
Ik heb deze week nog van een oud collega een handvol (± 45 j.oud?)Nooitgedagt hak en schietbeitels gekregen :cool: .Helaas zijn er enkele bij zonder hecht (zullen wel niet meer te koop zijn :( )Ik denk dat ik maar eens opzoek ga naar een klein eenvoudig draaibankje om iets dergelijks na te maken.Ik ga binnenkort mijn taxus boom van Ø 15cm omzagen,zou dat hout geschikt om beitelhechten van te draaien :?:

Ha Geurt, bedankt voor je compliment. Wat betreft de handvaten, taxus is een mooie harde houtsoort, dus in dat opzicht erg geschikt voor handvaten.

Je hebt Nooitgedagt beitels gekregen? Zou je daar eens een foto van willen maken? De oudere types van Nooitgedagt vind ik namelijk erg interessant.

Seek zei:
Ziet er mooi uit. Veelbelovend :lol:

Wat voor hout heb je gebruikt?

Ha Seek, inderdaad erg veelbelovend ;) De houtsoort is essen. Een mooie harde, maar soms moeilijk te draaien houtsoort.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
jan pranger zei:
Een keurig tableau. Deze beitels mag je met trots in de hand houden.
Zal vast mooi staan wanneer je ze allemaal in het gelid staan.
Vandaag nog even hieraan gedacht toen ik een oude roestige beitel zag en direct kocht.
Het merk kon ik niet goed ontcijferen. Komt nog.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Bedankt voor je compliment Jan, en nogmaals bedankt voor het hout.
Ik ben erg benieuwd naar de beitel die je gekocht hebt, heb je er misschien een foto van?
 

tantetruus

Actieve deelnemer
16 aug 2010
72
0
Ik kan het onvoldoende goed zien, maar moeten er geen metalen ringen op gedreven worden?
Ze splijten anders wel vrij makkelijk als je er een tik op geeft.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
tantetruus zei:
Ik kan het onvoldoende goed zien, maar moeten er geen metalen ringen op gedreven worden?
Ze splijten anders wel vrij makkelijk als je er een tik op geeft.

Een extra ring is niet nodig. Als je de beitels vlijmscherp houdt, hoef je ze niet te forceren met een hamer zoals bij botte beitels wel nodig is. Ook worden er alleen met houten hamers op de handvaten getikt.

En mocht er toch een splijten, dan draai ik een nieuwe;). Maar dat is me nog nooit overkomen.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als je 'hakbeitels' en 'snijbeitels' hebt hoeven deze geeneens een hamer aan te raken :lol: !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.