hakselaars

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Helaas hebben we geen afdeling 'brandhout en dergelijke' daarom plaats ik de vraag maar hier.

Wie heeft er toevallig ervaring met traktor gemonteerde hakselaars?

Voor wie ervaring heeft in de budgetklasse zijn de typenummers WC-8 en BX42 duidelijk.
Wie oh wie heeft toevallig ervaring met deze dingen?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Helaas, uiteraard is dit ook niet het aangewezen forum ervoor.

Kan in het kort het verschil aangeven:
de BX42 heeft een vliegwiel wat direct door de PTO-as wordt aangedreven. Je steekt daar de takken schuin van boven in. Door het snijden trekt ie de tak verder.
De WC-08 heeft eeb 2x zo zwaar vliegwiel, maar daar zitten V-snaren in. Je legt daar de takken op een 'tafel' en ze worden dan erin getrokken door een aandrijf rol.
De BX42 is momenteel favoriet overal, maar ik heb de angst dat de klappen en resonanties die je ongetwijfeld hebt bij het versplinteren op de PTO van de trekker terecht komen.
In het geval daar V snaren tussen zitten wordt dat grotendeels gedempt door die snaren.

Merken maken vrijwel niets uit, want de chinees plakt er elke merknaam op die de verkoper er op wil hebben.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Die wij hadden zaten geen snaren in, maar werd direct aangedreven.
Zat een Flink vliegwiel in waar de mesjes op zaten,
Takken konden er armvol in de achterkant in gedrukt worden en hij trok ze zelf verder.
Met een paar man stonden we aan te voeren.
Ging dat niet goed, dan drukten we met de steel van de hooivork de takken aan.
Trekker is door klappen en resonanties nooit kapot gegaan.
Hij stond in de winter vaak 5 dagen in de week te draaien
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hed, ik kom met je meelezen, verzorg jij de kofiie, neem ik de koekies mee!

@de Haan, bedankt voor de info!

.bx42.jpg
Ik gok dat jij dan zoiets als dit gebruikt hebt. Dat is dus de BX42. Merk is niet zo heel belangrijk want ze worden onder zelfde type nummer door verschillende chinezen gemaakt.

Uiteraard kan de PTO wel wat hebben, en dat zal ook van de trekker afhangen.
Een Fendt zal wat meer kunnen velen dan mijn kleine chineesje.
 

chris.nl

Nieuw lid
10 aug 2014
17
0
Neem in acht dat het vliegwiel een groot deel van de klappen dempt of opvangt, door haar gewicht en draaisnelheid. Je aftakas krijgt daardoor niet zo extreem veel ellende te verwerken, mits je het toerental hoog houdt.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
@Iemen, met suiker en melk?. En nu je ''chinezen'' noemt krijg ik gelijk een raar gevoel, dat hoeft van mij nooit weer.
Heb nu een Duitse machine van het merk: Kolster en daar ben ik dik tevreden mee tot 6-7 mm geen probleem en dikker hout is voor haardhout.

Zelf de takken trechter breder gemaakt en er een extra as onder geplaatst, was eerst een kruiwagen model maar dit voldoet me veel beter.
Zou misschien een kleurtje kunnen gebruiken maar ik heb hem voor het werk.

Voor kleinere takken (0-4 cm) gebruik ik liever de walshakselaar, minder lawaai en trekt het zelf naar binnen, helaas is die niet geschikt voor struiken of takken met veel blad eraan want dan gaat ie verstoppen.

PICT1163.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
@chris.nl, yep dat is duidelijk. Maar juist de clou is dat bij de 'direct aangedreven' modellen het vliegwiel minder dan de helft weegt dan bij de snaaraangedreven.
Het toerental is in alle gevallen 540rpm aan de PTO.

@Hed. Oh ik heb geen problemen met een chinees. Probleem is wel dat we in het westen 40 merken hebben, of het is 'chinees'
Dat er ook 40 diverse merken chinees zijn wordt vaak over het hoofd gezien,
Ik koop liever chinees dan europees waarbij blijkt dat de europees ook gewoon een chinees is met een eigenmerk sticker.
Ellende is wel dat al die merken zomaar dezelde type-aanduiding gebruiken waardoor je denkt dat het hetzelfde apparaat is maar de verschillen zijn groot.

Bij de koster noem je een maat van 6-7mm, ik neem aan dat dat cm's zijn?
Dat zal ook ongeveer de maat zijn die ik moet vermalen. Dikker kan inderdaad een keer geklieft worden en gaat de kachel in.
Nadeel van es is dat je dunnere stukken niet droog krijgt dus voor de kachel is het niks.
 

Hed

Actieve deelnemer
11 jun 2012
208
5
65
Drachten - Buitenpost.
Het is alweer 4 jaar geleden dat dit topic actief was en kwam er via Google zoeken er nu weer terecht.
Toen dacht ik dat het wel leuk zou zijn om deze hakselaar weer eens te laten zien voor de liefhebbers,
er is eerder al eens andere trechter bij gemaakt maar
die was met toch nog niet helemaal naar het zin en het uiterlijk was mij een doorn in het oog.
De laatste maanden druk bezig geweest met renoveren en een nieuw laagje verf erop gezet.
Gezien zijn prestaties en nu zijn uiterlijk mag hij blijven.
12 maart 2018 resultaat rerovatie (10).jpg
12 maart 2018 resultaat rerovatie (17).jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.