balpen met 2 ringen in verwerkt.

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag een balpennetje gedraaid uit esdoorn met een ringetje van notelaar en ééntje van iroko.
Als afwerking heb ik voor de eerste maal eens gewerkt met CA-lijm.
Ik moet zeggen dat ik daarvan wat afstandelijk was, maar nu ik het éénmaal heb toegepast vind ik het heel super.
Nu ben ik weer een ervaring rijker.
Dit is mijn eerste experiment rond het draaien van een balpen met ringen. Bij een volgende pen zal ik de ringen wat minder zwaar maken wat nog mooier zal tonen.
Hier mijn resultaat.
PA010262.jpgPA010264.jpgPA010265.jpgPA010263.jpg
 

patrick1969

Actieve deelnemer
7 sep 2013
38
0
Rotterdam
Hij is erg mooi geworden
zekker met die ringen er in , is iets wat ik ook nog wil gaan proberen met de tijd
mooie pen hoor

groetjes Patrick
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Dat is een hele fraaie pen. Is er geen pen hardware te koop die wat dikker is in het midden, zodat de taille er niet in zit?

jaap

Er zijn dikkere binnenwerken voor pennen verkrijgbaar Jaap.
Het is een kwestie van smaak dik of dun.
Groetjes.

- - - Updated - - -

Gaaf stukje draaiwerk. Nu nog de Keltische knoop er in lijmen en draaien. Overigens ook mooie voorbeelden bij www.liebensteiner.de
Gerhard Liebensteiner in Berlijn is een prof op het gebied van pennendraaien. Overigens bij www.drechselbedarf-schulte.de vind je een scala aan bouwsets voor dit soort pennen.
vr.gr. Jan Pranger.

Bedankt Jan voor de info.
Die Keltische ring ben ik er nog niet aan uit.
Mocht je hiervan voorbeelden, eventueel een filmpje hebben, het is altijd welkom Jan.
Ik probeer graag alles uit.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik heb nog een tweede pen gemaakt met wat fijnere ringen en heb ze naast elkaar geplaatst op de foto.
De gebruikte houtsoorten en afwerking is hetzelfde als de eerste.
De eerste is een zilveren kleurige en de andere is nu een goudkleurige waarvan de clip een ander model is.
Ik besluit dat de tweede de mooiste is met de fijnste ringen.
Zo zie je dat het tweede experiment altijd beter is.
PA020266.jpgPA020267.jpgPA020268.jpg
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
De tweede is knapper met de kleinere ringen. Nu moet ik wel zeggen dat de klip bij de eerste weer mooier is vanwege dat bolletje aan het eind. Maar de gouden kleur past weer beter bij de houtsoorten...
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
De Keltische knoop maak je bijna op de zelfde manier. zorg dat je een blokje hebt voor de pen die geheel vierkant is. zaag vervolgens vanaf een zijde het blokje onder 45 graden bijna helemaal door. laat ongeveer 1 of 2 mm vast zitten zodat je blokje recht blijft. lijm vervolgens een streepje hout van de zelfde dikte als de zaagsnede in de sleuf. laat dit drogen, Nadat het geheel gedroogd is herhaal je dit op de drie andere zijden van het blokje. als het goed is heb je nu op alle zijde een kruis met een streep er onder en er boven. Zorg wel dat het gat dat je in het blokje boort voor het busje precies in het midden zit.
Nu de pen maar draaien en klaar is kees.

Gr Marco
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Bedankt Katma,
Ik zal dit eens uitproberen binnenkort.
Ik zal het resultaat dan posten.
Groetjes Sirjacobs Didier.

- - - Updated - - -

De tweede is knapper met de kleinere ringen. Nu moet ik wel zeggen dat de klip bij de eerste weer mooier is vanwege dat bolletje aan het eind. Maar de gouden kleur past weer beter bij de houtsoorten...

Renault,
Je hebt een punt dat de clip met het bolletje mooier toont, maar ik had op het moment van het draaien en samenstellen geen goudkleurige met een bolletje.
Vandaar de keuze naar een andere.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.