iemand bekend met een systeem om grote vlakke stamschijven te zagen?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Hoi Boo,

Nee bij zit er een gewone kettingzaag op een slede. Ik heb een stil MS390 ( of 391, ik doe 't even uit mijn hoofd) er op zitten. Een zwaardere had beter geweest, maar deze kan ik ook nog hanteren om een boom om te leggen.
Nog niet nodig gehad ik doe alles met mijn kinderzaagje MS192 :rolleyes:

Van boltrekken heb ik (nog) niets gemerkt. Tot nu toe heb ik alleen wat grof hout gezaagd, waar een eventuele bolling nooit zou opvallen. Ik heb er in ieder geval nooit op gelet.
Ik heb sinds kort een planer/thickelser. Daar zal een eventuele bolling aan het licht komen, als die er mocht zijn. Ik zal er extra op letten.

Overigens kan mijn M5 ook uitgevoerd worden met een elektrische- of benzine lintzaag. ( geld ook voor de M/ en M8 natuurlijk het is net lego. vandaar de naam logo-sol natuurlijk)
 

Boo

Actieve deelnemer
Hallo
mooi filmpje, bedankt.
Ik neem aan dat de 2e motorzaag alleen bedoeld is voor meer vermogen en dus sneller zagen? verder lijkt het me niet echt nodig en best wel een gedoe.
Bij deze lijkt me dat het blad nog meer de neiging zou hebben om in het midden omhoog te bollen, aangezien beide zagen de uiteindes naar beneden trekken voorbij de ophangpunten van het frame. Zitten die ophangpunten dan zo strak op het blad geklemd dat ze niet of nagenoeg niet buigen?

@Lemen Bij jouw zaag zit het uiteinde niet in een frame ingeklemd toch? dan zal het blad ook niet bol gaan staan denk ik.

ik kan niet wachten tot ik zelf ook een mill heb.
Ik heb al het één en ander opgevragen, ben benieuwd wat er uit komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.