Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

iemand bekend met een systeem om grote vlakke stamschijven te zagen?

Hallo

ik ben op zoek naar informatie over het zo recht mogelijk zagen van schijven van grote boomstammen.
    Ik bedoel daarmee dus in de dwarsrichting (cookies) en niet in de lengterichting (slabs).
    Ik denk zelf aan een soort verticaal Alaskan Mill systeem waarbij de kettingzaag langs geleiders naar beneden zakt aan weerszijden van de stam.
    Ik heb verschillende posts gelezen over een systeem met geleiders icm bovenfrees en dergelijke maar ik zou dat liever vermijden en direct een vlak genoeg oppervlak verkrijgen na zagen om te kunnen schuren.

Ik kan er echter nergens iets over vinden. Ik heb ooit iets gezien op een US website waarbij ze grote logs haaks afzaagden met behulp van een kettingzaag op een soort statief op wielen wat met behulp van een hefboom gekanteld werd. Nu staat er echter niet meer op helaas.

Is er iemand bekend met een dergelijk systeem? Of iets anders which does the trick?
    Alvast bedankt voor een reactie.

groeten

Ik heb wel eens dingen gezien waarbij het blad van een kettingzaag aan een as geschroefd werd - als je blad lang genoeg is om de stam in 1x door te zagen en de ketting scherp genoeg is om niet te verlopen, dan moet dat toch kunnen als je die as aan een ligger op de stam vastmaakt zodat hij de dikte van de schijf kan verschuiven?

Misschien mis ik hier wat hoor. Maar kan je dat niet gewoon met een alaskan mill doen?
    Een normale kettingzaag is bedoeld voor crosscut snedes en de mill kan je boven over de stomp geleiden?

Edit: Ahhw, die boomstam ligt al op de grond natuurlijk....
    Laatst gewijzigd door Robert Hardwoodie; 01-10-14 om 17:31. Reden: kwartje viel wat later :P

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Als het over niet te veel schijven gaat zou ik toch voor de bovenfrees kiezen.
    Gewoon met de kettingzaag uit de hand zagen, vlakken met de bovenfrees en opschuren.

Wanneer er je begint te schuren na een snede met de kettingzaag ga je flink moeten schuren, waarschijnlijk schuur je dan nog wat extra golven in de schijf.

Moest je een breedbandschurmachine ter beschikking hebben is het natuurlijk weer een ander verhaal.

S.

Hallo
    bedankt voor de reakties.

@Juriaan Ik denk dat ik me een voorstelling kan maken van het principe maar zou je enig idee hebben waar ik er iets van zou kunnen vinden?

@Robert Het is inderdaad voor als een stam al ligt.

@Silvano Hoe ik het nu zie, zou ik het vaker willen doen. Daarom heb ik er wel wat voor over om het redelijk efficiënt te doen maar wel op een flexibele manier (dus zonder hulp van een zagerij)
    Ik heb het nog nooit geprobeerd met een bovenfrees maar het lijkt me een heel tijdrovend karwei. Misschien valt het me wel mee in de praktijk maar gevoelsmatig zou ik zeggen dat je het freesgedeelte zou kunnen overslaan als je maar heel precies kan zagen en dat het meerwerk in schuren niet opweegt tegen het frezen.
    Een breedbandschuurmachine heb ik helaas niet ter beschikking. Misschien zou ik daar wel een bedrijf voor kunnen vinden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Boo,

Ik denk toch dat een kettingzaag en "heel precies" niet samengaan. Pas heb ik nog een salontafel gemaakt in kopshout http://www.woodworking.nl/showthread...tafel-kopshout. Dit is ongeveer 60 X 120 cm en had ik op minder dan 10 minuten gevlakt met de bovenfrees.

S.

10 minuten is heel wat minder als ik had verwacht eerlijk gezegd, dat verandert mijn kijk er wel op.
    Ik ga zo je tafel bekijken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Ik ben niet bekend met de alaskan mill, maar de logosol, die ik heb, kan je ook op zijn kop op een boom leggen. Ik zie alleen niet hoe je dan plakken van de stam zaagt.
    Hoe dik zijn die bomen?
    Als de bomen niet te dik zijn is dit misschien een oplossing: http://www.gardentools.no/products/r...motorsagholder

Als je een flink gat in je dure zwaard maakt, en er (zo dicht mogelijk bij het motorblok) zoiets in monteert: http://www.toolworld.nl/products/760...-UCFL-203.html zal de zaag daarom heen draaien, toch?
    Een beetje zoals dit http://www.gardentools.no/products/r...motorsagholder
    Laatst gewijzigd door Jurriaan; 01-10-14 om 19:30.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    een gat maken in het zwaard is niet nodig. De twee bouten op het huis waar het zwaard vast zit is de aangewezen plek om een motorzaag te monteren op 'iets'

EDIT:
    de platte moeren verwijder je, en dan komt er iets dergelijks voor in de plaats.
    http://www.logosol.no/store/sagbruk/...0-064-066.html
    Laatst gewijzigd door lemen; 01-10-14 om 19:43.

Forum Rechten