Roy begint weer

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Daar zeg je me zo wat. Ik heb nog ijzerhandel liggen om drie zwaluwstaart zaagjes te maken. Ik was vorig jaar van plan om die zelf in de markt te zetten, maar dat werd niks. Dus misschien is het leuk om daar een kleinschalig cursus projectje van te maken? Ik heb zo snel even geen idee van de logistiek en het lijkt me ook nogal een ambiteus project voor een weekend. Ideeen?

Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig? Desnoods verspreiden over meerdere avonden/dagdelen. Ik heb wel interesse :)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Tja hoe lang ben je daar mee bezig? Eerst een lijst met taken:

Handvat uitzagen en zijkanten min of meer haaks maken.
Sleuf voor het blad zagen.
Slot voor de rug uithakken.
Rondingen in het handvat raspen, vijlen en heel veel schuren.
Tanden vijlen.
Gaten boren in handvat met alle countersinks en vierkant uitsteken.
Assembleren.

Natuurlijk kan je in zo'n cursus het raspen en schuren even overslaan. Dat kan je ook zelf thuis doen en scheelt heel veel tijd. Misschien dat het wel lukt in een weekend, hangt ook af van de handvaardigheid van de deelnemers.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Bedankt Hugo! Ik ga em zo kijken.

Vind het wel beter dat de afleveringen nu gedoseerd losgelaten worden, andere seizoenen werd het vaak nachtwerk, kon niet stoppen met kijken :p

same here, verlies je zo een week van je leven :p
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Leuk plan mannen, maar wie heeft er zo'n ding waar je de tanden mee kan stansen. Dat is eigenlijk het belangrijkste stuk vond ik. :eek:
Ik wil best wel een middagje draaien om ergens tandjes in te draaien.
Ik hoop op een algemeen vervolg.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Als wij iemand vinden met zo'n machine dan kunnen we er echt een knutseldag van maken. Misschien wel iets voor de werkplaats van Masave in Zwolle. Weet iemand de Nederlandse naam van deze machine ??? Het maakt mij niet uit wanneer ik KAN en KOM zeker.

Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Wim Kluck had er geloof ik eentje?

Zelf heb ik de tandjes altijd gevijld, maar dat is wel iets moeilijker dan ponsen. Na het ponsen moet je de tandjes nog wel slijpen, maar dat is makkelijker als de goede vorm er al in zit.

Wat ik heb liggen zijn 3 zaagbladen met een gevouwen messing rug (10" lang) en 6 zaagschroeven van het spit nut type. Kwartiers gezaagd beuken heb ik ook nog wel in de goede maat. Wat dan ontbreekt is een plek met voldoende werkbank ruimte, een lintzaag (is wat makkelijker dan de boogzaag die ik altijd gebruik) en een fatsoenlijke kolomboor.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Hou me op de hoogte als Wim antwoord heeft gegeven. Misschien kunnen we iets organiseren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.