Roy begint weer

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Zat net even te kijken en het tweede filmpje van 2014/2015 is gepost.
Pinch Rods and Squeezy Blocks , weer een leuk klein bouwplannetje.
hg Hugo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De hardware voor zo'n pinch rod, of schuifliniaal is ook de koop van Veritas, als je niet zo handig bent met metaal.

Heb er nu drie gemaakt, van latjes bubinga. De langste met twee 'klemmetjes', de twee kortere met elk één klemmetje. Klemmetjes gemaakt als in het fimpje, van roodkoperen sokken met messing moertjes erop gesoldeerd.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.760
146
Rotterdam
Ik heb ze gekeken en het was weer prachtig.
Zijn rommelige manier van werken geeft me het vertrouwen wat ik nodig heb. Het hoeft allemaal niet op de 100ste mm nauwkeurig.

Die pitch-rods wil ik ook na maken, die lijken me erg handig. En leuk!
 

RichardDrempt

Actieve deelnemer
13 mrt 2012
128
0
Drempt
Ik kende deze man niet, maar wat een fantastische filmpjes.
Ik word wel eens overwelmd hoe precies houtbewerking werkt, maar door deze filmpjes zie ik in dat dat helemaal niet hoeft en krijg ik weer zin om bijvoorbeeld zo'n prachtig krukje te maken.

Back to basic, gewoonweg prachtig!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Weer eentje geplaatst: The Crotch and the Horse
In deze aflevering haalt Roy vers hout, een splitsing. Je weet wel twee takken uit een boom. Hij verwerkt ze weer tot heel bruikbaar werkplaats gereedschap. Volgende keer maar eens beter opletten voordat ik mijn brandhout aan stukken zaag ;)
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hij is flink buiten adem in deze episode!

Altijd leuk om te zien, maar ik zie mijn vrouw nog niet blij worden als ik de tuin vol zet met dit soort bouwsels!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees
Nee dat is niet de ideale soort hulpmiddelen voor in de werkplaats. Ik geloof dat jij ook niet zo'n grote schuur hebt als ik. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je een flinke werkplaats hebt of een aardige tuin dat je dit soort hulpmiddelen gebruikt. Dat van die scheepsspanten wist ik wel. Ik zag mijzelf al in mijn fantasie werkplaats staan met dit soort schragen. :) Vooral omdat ik zo stom geweest ben met de kettingzaag in de workmate te zagen AUW.
Er is er net weer een bij gekomen. Het zelf maken van een : Dovetail Saw Ik heb er een tijdje terug al eens een gemaakt. Maar hier zie je toch ook weer een paar nieuwe leuke tips.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Bedankt Hugo! Ik ga em zo kijken.

Vind het wel beter dat de afleveringen nu gedoseerd losgelaten worden, andere seizoenen werd het vaak nachtwerk, kon niet stoppen met kijken :p
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooie zaagjes hoor! Wie start de eerste cursus zagen maken? ;)


Daar zeg je me zo wat. Ik heb nog ijzerhandel liggen om drie zwaluwstaart zaagjes te maken. Ik was vorig jaar van plan om die zelf in de markt te zetten, maar dat werd niks. Dus misschien is het leuk om daar een kleinschalig cursus projectje van te maken? Ik heb zo snel even geen idee van de logistiek en het lijkt me ook nogal een ambiteus project voor een weekend. Ideeen?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.