Formaatzaag of invalcirkelzaag

Jan klaasen

Nieuw lid
30 sep 2014
2
0
Beste mensen,

ik ben nieuw hier. Mijn verbouwing van mijn huis nadert een einde en nu wil ik binnenkort beginnen een de meubels. En fijn zagen is dan wel fijn :) Voor mijn tafel ontwerp heb ik bijvoorbeeld 88 stroken multiplex nodig. Gelukkig heb ik de ruimte (100m2 + loods) en twijfel nu over een het aanschaffen van een tweedehands vaste zaagtafel met rolwagen (Formaatzaag) of een goede festool invalcirkelzaag met geleider.

Met een festool invalcirkelzaag heb ik ervaring en kun je vrij nauwkeurig zagen. serie zagen is alleen niet heel snel/ handig.

Met een gewone lompe oude zaagtafel heb ik wel wat ervaring maar goed recht aanvoeren is ook lastig. Ik begrijp dat de rolwagen van de formaatzaag dat oplost.

Helaas vind ik op marktplaats wel kleinere formaatzagen maar hiervan is de aanvoerlengte te kort naar mijn zin. Die zou minimaal 1600mm moeten zijn. Dan word het een heel dure en grote machine. Wat dan weer meestal een sta in de weg is.

Heeft iemand tips en/of advies?
 

Jan klaasen

Nieuw lid
30 sep 2014
2
0
Dat begrijp ik, ik wil dus ook meubels gaan maken. Een Formaatzaag zou het mooiste zijn maar ja het is ook nogal een investering en groot ding.

Met een invalcirkelzaag is een beetje een halfbakken alternatief.....heb ik het idee, keuzes keuzes, blijf lastig
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Persoonlijk vind ik die twee appels met peren vergelijken, sorry als ik het cru laat overkomen.
Zoals je zegt is het seriematig werken met een invalzaag lastig, daarentegen niet onmogelijk. In plaats van een formaatzaag kun je ook een stapje kleiner kiezen en een zaagtafel aanschaffen. Hierin zit dan niet standaard de roltafel en is in mijn optiek ook niet nodig om stroken te zagen, wel makkelijk als je vanuit hele platen gaat werken. Als je de ruimte hebt zou ik toch voor een stationaire machine kiezen.

Edit: Misschien is het iets voor je ? http://www.woodworking.nl/showthread.php?12002-aangeboden-festool-zaagtafel Heb je de mogelijkheid om ook de zaag nog los te gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Persoonlijk vind ik ook dat je deze toestellen niet kunt vergelijken. Ik zou me in eerste instantie de vraag stellen hoeveel ik de machine zal gebruiken... Als je enkel je meubels voor thuis maakt en dan niets van houtbewerking meer doet, ben je dan niet beter een beetje tijd te verliezen met de invalzaag, maar de investering klein houden?
Je kan het ook over een andere boeg smijten, misschien is een goede combinatiemachine iets, kan je dan eveneens je hout schaven, frezen, pen en gat verbindingen maken... eens de meubels klaar zijn kan je die dan doorverkopen ;)
Persoonlijk ben ik ook in de hobby gerold door een eerste kastenwand te maken voor thuis, alles gezaagd bij de houthandel, gewoon de zaagmachine voor een 1/2 dag gehuurd. Heeft me iets van een 30 euro gekost en al mijn hout was gezaagd! Vervolgens ben ik een bovenfrees gaan kopen, dan een invalzaag. Met de invalzaag en de mftc met een set benchdogs kan je al héél wat. Onlangs nog een kleine tafelzaag gekocht voor de kleinere stukken en het herhaaldelijk zagen van stroken van eenzelfde breedte (tendotools slider tts 225). Wat nog volgt is het maken van zo'n parallelgeleider voor de festoollatten voor het herhaaldelijk zagen van brede stukken. Het zijn allen compacte machines die gemakkelijk weg te stoppen zijn en die vlot kunnen doorverkocht worden (wat nooit meer gebeurd).
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Als die voor thuis is en hij staat thuis zou ik zeer zeker voor een formaat gaan. Veelzijdiger en praktischer als een invalzaag. Probeer wel een roltafel van 2,5m te scoren want dan kan je volledige platen (2440x1220) zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.