Zebrano tafelblad

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik wil het tafelblad van mijn keukentafel met afmetingen 90cm x 130cm dat op 4 poten is geschroefd vervangen door een massief zebrano blad dat ik zelf ga maken. De balken die ik zou kopen zijn kwartiers gezaagd en 52mm dik en 15cm breed of breder. Ik zou het laten schaven op zo'n dikke 40mm. Ik heb al heel wat balken in de lengte verlijmd met lamellen en vraag me nu af of er dingen zijn waar ik extra rekening mee moet houden om een kaarsrecht, vlak tafelblad te bekomen.
Bedankt!
Bram
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Let er op dat je de hartkant van elke plank afwisselend naar onder en naar boven legt alvorens te lijmen.
Om rondtrekken te verminderen zaag ik soms de onderkant van het blad in, in de lengterichting van het hout. Wel zorgen dat je enkele cm van de kant begint en stopt zodat je de zaagsnede niet ziet. Nu lijkt mij dat bij zebrano niet nodig omdat dit een redelijk stabiele houtsoort is.

Wat ik nog al gedaan heb bij tafelbladen die niet op een kaderonderstel werden bevestigd was het inwerken van een klein stalen T-profiel over de breedte van het hout. Deze kan je volledig gelijk wegwerken maar je moet ze wel vastschroeven in langwerpige gaten zodat werken mogelijk blijft.

En nog een oplossing is het inwerken van twee zwaluwstaartvormige lattten over de breedte van het blad. Maak dan je blad 10 cm te smal. Frees de nesten uit het blad, schuif er de zwaluwstaartlatten in maar zaag ze wel een cm te kort. Lijm er nadien langs elke kant 5 cm bij zodat de zwaluwstaarten uit het zicht vallen. Als houtfreak vind ik dit de leukste oplossing.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Bedankt voor je advies! Heb je toevallig een foto of een tekening van beide technieken? Zou dit voor mijn houtsoort en grootte nodig zijn denk je? Kan je het T-profiel achteraf nog toepassen mochten er problemen optreden, of is het dan te laat?
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Een foto of tekening kan ik niet zo direkt tonen maar dat T-profiel kan achteraf ook nog hoor...
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@Bram, hoe ziet de rest van de constructie er uit? Zijn de poten ook verbonden met planken (rails) onder het tafelblad? Zorg dat je blad vrij kan uitzetten en krimpen en bevestig het niet vast aan de rails.
Ik zou de planken ook een paar weken in de keuken leggen, zo nemen ze alvast de vochtigheid zoals in je keuken. Ik nam iets te vochtig hout, dwz normaal gedroogd, maar het is 's winters erg droog bij ons in de kamer en dan krijg je kleine spleetjes, zie op deze link http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=30&st=0&sk=t&sd=a daar vind je ook voorbeelden hoe het blad vastgezet wordt etc.

jaap
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Het zijn afzonderlijke poten die er op geschroefd worden met een 5 tal vijzen, ze zijn onderling niet verbonden. Ik ga 4 planken van 20cm breed naast elkaar lijmen zonder kader er rond, in tegenstelling tot de eiken tafel waar je naar verwijst. In combinatie met de de losse poten denk ik niet dat ik schrik moet hebben voor scheuren. Verbeter mij als ik mij vergis.
De planken zijn uiteindelijk op 49mm :shock: geschaafd dus dat zal ook bijdragen aan de stabiliteit wat vlakheid betreft, denk ik.
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
In het hout zitten kleine donkerbruine holtes, een beetje lijkend op houtwormgangen, maar dat is het alleszins niet. Ik vermoed dat het eigen is aan zebrano. Heeft iemand een suggesties om dit op te vullen?
Bedankt!
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Re: Zebrano tafelblad (aaaargh!)

Aargh!
Na enkele weken het tafelblad te laten liggen waar ik het verlijmd had, heb ik het meegenomen naar huis en boven op het oude tafelblad gelegd. Het was mooi vlak en stevig verlijmd. Nu bekijk ik het 3 dagen later nog eens van dichterbij (omdat ik het nog moet definitief schuren en aan de randen een 45 graden hoek frezen) en blijkt dat het serieus hol is getrokken, wat op zich nog niet zo dramatisch is, maar de lijmnaden op de kopse uiteinden zijn toch een halve millimeter open gekomen! Er was genoeg afgeschaafd en er stond nochtans niet echt veel spanning op de planken... Ik vrees dat het hier thuis wel ietsje droger is en dat de zon er ook voor iets zal tussen zitten.
Zie onderstaande foto's. Iemand enig idee of aan dit laatste nog iets te doen valt?!
Bedankt!

Attached files
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Wat er nu nog aan te doen valt weet ik niet, maar in het vervolg kun je de planken in het midden iets hol schaven. Hierdoor wordt voorkomen dat de naad aan de kopse kanten na het verlijmen open gaat staan.

Maar wat is dat zebrano toch prachtig mooi hout!!!
 
A

Athanor

Guest
Misschien trekt het nog wel weer wat bij. Doordat je het op het andere blad hebt gelegd kon het maar aan een zijde goed het vocht kwijt, wat een eenzijdige werking bevordert. Als je het vrij legt en de lucht rondom cirkuleert kan het vocht aan alle kanten evenredig eruit komen en trekt het mogelijk weer wat bij. Dat zal niet voor de naadjes gelden vrees ik.....

Fons
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Het is vooral de bakkende zon op de bovenzijde bij mijn afwezigheid die mij de das heeft omgedaan. Het gaat "maar" om 5mm dat het blad bol staat, dus dat valt nog mee en komt idd mss nog wel goed.

Ik hoop dat er aan de naden nog iets te doen valt? Is het niet mogelijk om er nog lijm te laten tussensijpelen, mss een klein beetje verdund en dan weer toe te klemmen? Ik vermoed dat zonder de extra snelle zondroging geen problemen waren geweest met de naden, want, zoals ik reeds zei heb ik sloten ze min of meer mooi aan. En 50 mm dikte geeft toch een serieus oppervlak...
 
A

Athanor

Guest
Daar durf ik niet op te antwoorden, omdat ik er geen ervaring mee heb. Ik denk dan als je het vocht weer in het hout terug weet te krijgen, trekken ze weer dicht, maar dan heb je geen lijm in de naad. Ik weet niet of je dit met een klem dichttrekt. Proef op de som nemen?

Toch blijft het een prachtig blad hoor!

Fons
 

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
314
4
Oost-Vlaanderen, België
Ik heb zelf iets bedacht, bij mijn keuken heb ik ooit eens opgemerkt dat ze twee delen van het werkblad tegen elkaar geklemd houden door onderaan twee cirkels uit te frezen en dan met een dergelijk bout en moersysteem )--( de boel tegen een te klemmen. Moet lukken
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Een tip om er wel lijm tussen te krijgen,
is een stofzuiger aan de andere kant te houden.

Maar als je bij de eerste lijmpoging al goed had ingesmeerd, dan lijkt het me sterk dat je nu wel effect hebt. Alhoewel bij een goede lijmhechting de lijm het gehouden zou hebben en het hout "hoogstens" gescheurd zou zijn.

Misschien even een paar dagen afstand van nemen en dat je daarna de naden helemaal niet mer ziet ????
 

wimzwaan

Nieuw lid
17 dec 2009
1
0
ik zou inderdaad even rustig afwachten het blad is op de kopse kant sneller gekrompen want kops hout geef sneller het vocht af en zal daarom ook eerst meer krimpen.
om die zelfde reden worden stukken vers hout ook wel op kopse kant inde was gedompeld of gelijmd om kopscheuren te voorkomen

groeten wim
 

tuoh

Oud hout
Bram zei:
Ik heb zelf iets bedacht, bij mijn keuken heb ik ooit eens opgemerkt dat ze twee delen van het werkblad tegen elkaar geklemd houden door onderaan twee cirkels uit te frezen en dan met een dergelijk bout en moersysteem )--( de boel tegen een te klemmen. Moet lukken

Met dergelijke trekkers ga je de voegen zeker dicht trekken maar het gevaar gaat dan verschuiven, alle spanningen komen dan op de delen tussen twee trekkers in, het gevaar is niet denkbeeldig dat hierdoor de koppen van de balken gaan inscheuren. :(

Ik zou nu gewoon niks doen aan het blad, gewoon afwachten en het hout de tijd te geven om zich aan te passen aan de nieuwe omgeving( qua vochtigheid) en bekijk de situatie binnen enkele maanden nog eens, ingrijpen is dan misschien niet meer nodig.


Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben het wel met de vorige posters eens, laat het maar een tijdje gebeuren. Kreeg via het forum van Dopeling de tip om een vergelijkbaar probleem met mijn tafel niet met lijm oid op te lossen, maar om het kiertje met gekleurde was te stoppen. Het hout blijft altijd wel een beetje werken en dan kan de was er eventueel ook weer tussen uit geperst worden.

jaap
 

tomwyckhuys

Nieuw lid
16 apr 2009
13
0
Ik zie dat je de stukken vlak tegen elkaar hebt gelijmd.
Probeer de volgende keer een verlijmingfrees of een visbekfrees.
Je hebt dubbel zoveel verlijming dus ook twee maal sterker gelijmd.
Ik heb een tuintafelblad verlijmd met behulp van die frees.
(en tot nu toe blijft alles mooi op zijn plaats).
Je latten die je tegen elkaar lijmt mogen ook niet te breed zijn, smallere latten hebben minder kracht om te werken.
Groeten Tom.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.