Velux dakraam schilderen

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Binnenkort ga ik de zolder is stevig aanpakken aangezien het onze slaapkamer gaat worden.
Na een globale kostenraming kom ik er achter dat het dakraam(14 jaar oud) aan de binnenkant slecht begint te worden,Waarschijnlijk door middel van condens en slecht geventileerd maar een nieuwe past helaas niet in het budget.

Aangezien de buitenkant nog prima is dacht ik om de binnenkant te gaan schilderen (wit).
Nu is mijn vraag,hoe pak ik dit het beste aan en met welke " verf " kan ik het beste gaan schilderen?

Hier een aantal foto's
image2.jpgimage3.jpgimage1.jpg
 

RvB

Actieve deelnemer
13 feb 2012
151
0
Zonde van je tijd, geloof me, is echt de moeite niet. Gewoon laten zitten en sparen voor een nieuwe
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Het probleem met dit soort veluxramen is het afdichtings- rubber aan de binnenkant van het raam dat sluit niet goed af waardoor condens tussen het houtwerk en glas komt, de kit tussen de 2 glasplaten word daar door aan getast en de ruit gaat lekken.
Oplossing is simpel rubber er uit en met glaskit afkitten, in dit geval eerst het houtwerk kaal maken de stukjes houtrot uitstekken en vullen met houtrotvuller, 1 of 2 keer gronden dan afkitten en 1 of 2 keer aflakken met een watergedragen verf.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik zou ook voor de oplossing van RoTo gaan, of desnoods het raam nog iets verder te demonteren om het aangetaste hout rigoureus te verwijderen, en opvullen met houtrotvuller of epoxyplamuur en dan weer netjes opbouwen. Moet nog jaaaren meekunnen en je hebt er de voldoening van.

jaap
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Idd houtrotvuller op basis van epoxy (2 componenten). Grote gaten kan je trouwens met kleine stukje hout als vul materiaal ook prima vullen. Dat scheelt weer volume houtrotvuller
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Het probleem met dit soort veluxramen is het afdichtings- rubber aan de binnenkant van het raam dat sluit niet goed af waardoor condens tussen het houtwerk en glas komt, de kit tussen de 2 glasplaten word daar door aan getast en de ruit gaat lekken.
Oplossing is simpel rubber er uit en met glaskit afkitten, in dit geval eerst het houtwerk kaal maken de stukjes houtrot uitstekken en vullen met houtrotvuller, 1 of 2 keer gronden dan afkitten en 1 of 2 keer aflakken met een watergedragen verf.

Bedankt,Klinkt logisch..ik kan me hier wel in vinden en ga er ook wat mee doen.
Zie alleen op tegen steeds het raam eruit te halen,hij is 114x118 dus aardig aan gewicht
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Misschien een periode met lage neerslagverwachting afwachten, en een tijdelijke vervanging voor het raam fabriceren van een stuk underlayment, en dan daarmee het gat afdekken terwijl je het raam binnen de nodige bewerkingen geeft.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb het een jaar of zes geleden ongeveer zo gedaan als houtenklaas hierboven aan geeft. door een noodraam te monteren is de tijdsdruk weg.
Raam is best tegen weinig materiaalkosten te herstellen. (Kostte me wel wat tijd).
En inderdaad het lijkt er op dat alle Veluxramen dit euvel na enige jaren vertonen.

mvg
klaas0639
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Ik heb een tijd geleden ook zo'n vraag gehad. Ramen aan de warme kant van het huis waren goed. Raam aan koude kant was niet heel best meer. Ik heb op Marktplaats een identiek raam gevonden dat in zeer goede staat verkeerde. Heeft me geloof ik €60,- gekost. Voordeel is dat je het grootste deel kunt hergebruiken. Let wel op dat je dezelfde generatie koopt: anders gaat eea niet passen.

@lex
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.