Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: hoogglans aflakken

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

hoogglans aflakken

Hallo,

Ik wil een meubeltje spiegelend hoogglans aflakken. Laat ik de vraag open stellen. Hoe zou je dat doen en welke lak zou je ervoor gebruiken?
    Het kastje is van triplex.

Bedankt!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Ik denk dat lakken maar de eerste stap is. Voor hoogglans komt er nog wat polierwerk aan te pas.

Ook is het mdf makkelijker te lakken dan triplex/multiplex.

Succes.

S.

Met verf of lak? Kwast roller of spuiten?

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Het in INTERPLEX WIT(gegrond) triplex waar de kopse kanten weggewerkt zijn. Ik zat zelf te denken aan dd lak (twee componenten polyurethaan laksysteem). Kwasten of rollen en dan 1 kant per keer tegen druipers.
    Polijsten dat is wel een puntje. Daar heb ik niet echt een machine voor. Op mijn long term verlanglijst staat wel een mafell eva 150/5 maar ik weet niet of die echt geschikt is om te polijsten.

Ik hoor graag van iemand hoe hij het gedaan heeft.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    In de binnenvaart worden sommige schepen ook in hoogglans geschilderd. Van mijn zoon heb ik het als volgt geleerd: in meerdere lagen lakken, tussendoor met waterproof schuurpapier polijsten. De laatste laag verdunde lak opbrengen met de roller en nastrijken met de kwast. Nu is een kastje geen schip, dus ik denk dat je voor dat kastje inderdaad nog moet polijsten na de laatste laag, denk aan Commandant of meer of minder aggressieve autowas.

voor hoogglans neem je een lak op terpetine basis.
    Bijvoorbeeld ruwa jachtlak.

Een laag of 5 geeft meestal een prachtig hoogglans effect met diepte.
    het belangrijkste is dat je werkstuk goed stofvrij maakt. (het liefst in een aparte ruimte lakken)
    en zorgt dat er geen lijmvlekken o.i.d meer in zitten wat die gaan alleen meer opvallen

Forum Rechten