Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Waar is al dat moois te koop?

Hallo,
    Als beginnend houtbewerker ben ik op zoek naar informatie over het afwerken van hout. Vol goede moed heb ik een hele avond het internet afgespeurd en ben erachter gekomen dat er best wel veel te leren valt. Daarna ben ik met een lijstje met allerlei materialen naar de bouwmarkt gegaan zodat ik iets heb om op wat reststukjes hout te knoeien. En wat denk je? Inderdaad: NIETS. Ik kon zelfs geen blanke lak vinden, totdat een verkoper me een potje in de hand drukte waarop stond: 'glitsa, eiglans'. Ik vroeg: 'Is dat blanke lak?'. 'Ja meneer, dat is blanke lak'.

aha...

Ik moest meteen denken aan die keer dat ik in de supermarkt op zoek was naar shampoo. Een hele rij schappen met allerlei potjes, voor dit haar, voor dat haar, met fruit-en groente extracten. Maar 'shampoo' stond er niet bij. Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er met 'verf' hetzelfde aan de hand is.

Mijn vraag is: hoe kan ik door alle marketing-troep heen lezen en erachter komen wat er nou eigenlijk in dat potje zit? En waar vind ik die materialen, die niet gewoon in een bouwmarkt te koop zijn?

Groeten,
    Jos

Re: Waar is al dat moois te koop?

Kijk eens op http://www.ecocolors.be

Het is dan wel een belgische website maar er staat ook een schoolcursus op.

http://www.ecocolors.be/pdf/Cursus.pdf

De cursus is deels gericht op hun produkten maar het geeft toch ook een idee van wat er zoal op de markt is.
    Ook hebben zij goed gedocumenteerde technische fiches van elk produkt afzonderlijk.

Verder kan ik alleen maar aanraden om één merk te kiezen in afwerkingsprodukten.
    Elke fabrikant maakt tegenwoordig produkten met zo'n specifieke eigenschappen dat je bijna niet meer kan volgen. Daarom voor mij één fabrikant waar ik alle vragen kan aan stellen.
    Dat is trouwens bovenvermelde. Goede service en hij verkoopt aan particulieren.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Op websites krijg je natuurlijk wel informatie, en in bovengenoemde winkel in Arnhem helemaal, maar volgens mij moet je je eerst afvragen welk meubelstuk, gebruiks of siervoorwerp, of speelgoed je af wil werken. Is het voor binnen of buiten, betreft het restauratie of is het nieuw. Wil je zoveel mogelijke de oorspronkelijke kleur van het hout bewaren, of juist wat inkleuren. Moet een beschadiging makkelijk hersteld kunnen worden, moet het in hoogglans, of meer een matte natuurlijke look. En dan nog persoonlijke voorkeur, voor lakken, was, olie etc.
    Misschien kun je vertellen Jos wat je graag wilt, dan komt er vast een goede respons van forumleden.

jaap

Forum Rechten